Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2762 ggr
Elina
0

Bra kennel för lydnad?

Hej! :) Jag har bestämt mig för att skaffa sheltie om 1-2 år och det känns jättebra! Detta har jag gjort eftersom jag vill ha en skarp/intelligent och följsam/förarvek hund som samtidigt ska vara i behändigt format. Jag vill nämligen satsa stort inom lydnad :)

Därför undrar jag nu om ni har några tips på bra kennlar, som avlar på "arbetslinjer" och som har hundar som lyckats inom lydnad! Jag är medveten om att det är kombinationen förare-hund som gör om man lyckas på lydnadsplanen eller inte, men nog finns det väl vissa individer som passar bättre/sämre :)

Kanske finns det kennlar man t.om. bör undvika? För att lyckas inom lydnad vill jag självklart inte ha en nervös sheltie - den ska vara framåt och pigg!

Jag bor i Västra Götalandsområdet men jag kan självklart tänka mig att åka längre för att få tag i rätt valp. Jag åker ju såklart och hälsar på kenneln innan köpet, men eftersom det är som en riktig djungel bland alla kennlar så skulle det vara skönt att få lite tips.

Tack på förhand!

/Elina

[sheltietjej]
0

Om du vill ha en mindre kennel så kan jag rekomendera min mormors! Jag tränar lydnad med hennes hundar och även lite agility. Hundarna är väldigt följsamma och hundarna framåt och glada. Så vill min mormor helst ha kontakt med ägaren efter köpet. Vill gärna ha aktiva ägare till valparna och hon bor 15 km från Uppsala.

[Malin3033]
0

Precis som #1 säger skulle jag nog rekomendera en liten kennel, där hunden vuxit upp i en trygg hemmiljö tillsammans med hela flocken. Å andra sidan är det svårt att tipsa om något speciellt eftersom sheltien i överlag är en ras som har bra arbetarlinjer hos de flesta djuren, det är inte te.x som labardoren som har en jaktlinje och en utställningslinje.

Samtidigt har jag ingen speciell erfarenhet av att välja hund, har "bara" gjort det två ggr. och den senaste gången var jag ute efter en tränings och tävlingskompis inom agility och lydnad och sökte mig till en liten kennel och jag fick precis vad jag sökte. En sheltietjej som älskar att träna och vill gärna vara till lags, undviker helst andra hundar och är ibland åt det försiktigare hållet, men absolut inte nervös. Med mycket social och miljöträning får man en väldigt stabil hund, och då spelar det nästan ingen roll vart den kommer ifrån.

BrightGloria
0

På sssk.org så kan du titta igenom de kennlarna som verkar vara bra för dig. Du ser ofta på hundarnas meriter vad den ha sysslat med. Men det finns jättemånga kennlar som kör lydnad med sheltie.

Lycka till!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ronja06
0

Som du skrev, det finns en djungel utav kennlar. Men eftersom du bor i västra götaland kanske jag kan rekommendera min grannes kennel? :) Min tik kommer därifrån, och hon är mycket snabblärd, mångsidig, har trevligt temprament och bra på/av knapp. Som när vi är på tävling slappnar hon av mellan loppen. (nu kör jag mest agility, men jag har tränat en del lydnad. Där hon har stor potensial. Nu är jag olyckligtvis inte så intresserad utav att träna detta. Dock klassade hon upp sig till klass 2 i agilityn efter enbart 3 tävlingar på mindre än en månads tid.

Kenneln finns precis utanför göteborg. I Mölndal.

Mvh Emelie Förlägen

emma93
0

#4 Har ingen hund därifrån men instämmer!

Elina
0

#4 Tack för tipset! Ronja låter som en riktigt härlig sheltie! Hur är det med rädslor och så, är hon nervös eller framåt?

Ronja06
0

#6: Ronja är nog snarare "neutral". Hon är varken framåt eller nervös. (då vi träffar människor går hon fram först, nosar lite, men tycker sedan att det räcker). Oftast lägger hon sig ned om jag sedan pratar med personen. Men detta är något som jag tränat in, jag vill nämligen inte ha en hund som är för framåt.

Ronja har dock haft lite otur när det gäller andra hundar. Som valp har hon blivit påhoppad och biten ett par gånger, så hon kan ha en viss rädsla för schäfrar, retrivers och pudlar. Ronjas mamma är dock ytterst framåt, och väldigt lik Ronja i tempramentet.

Ronja är inte skotträdd heller. Så för mig är hon den ultimata hunden.

Något som jag minns väldigt väl är då jag var på en agility/tävlingskurs med Ronja då hon var 1,5år gammal. Jag fick mycket beröm, för min tränare hade aldrig sett en sheltie som orkade hålla på i samma tempo i 3 timmar (+ kort paus)

Om du nu inte redan varit inne på min hemsida, så kan du alltid besöka den för att läsa lite mer.. Se bilder på henne, och se tävlingsresultat m.m. http://www.hundliv.webb.se

Mvh Emelie Förlägen