Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 2513 ggr
[Cevdet]
2009-06-17 17:31
0

Fästingfobi

Jag vill gärna skaffa en sheltie och är ofta inne på denna sajt för att lära mig så mycket om denna ras. Jag är pensionerad så jag har tid för att ha en hund.

Men så återstår ett problem, och det är att jag har fästingfobi. Jag har ofta varit ute och rastat en Jack Rassell som inte haft något fästingsskydd, jag har klarat av att plocka den fästingar både som sugit sig fast och som kryper på pälsen. Men en gång när vi varit ute i skogen och vi satt i soffan nära varandra så KRÖP det en fästing på MIG. Sedan dess vill jag inte gå ut med hunden i skogen. Det har förstört min glädje.

Min fråga är: om man har fästingsskydd, t ex Frontline som ska vara mild, har ni fått över fästingar på er då, både som sugit sig fast och som kryper på människan. Jag inbillar mig att det är lätt för fästingar att krypa i den stora pälsen och sedan över till mig. Jag är TBE vaccinerad. Men detta gör faktiskt att jag kanske inte vågar skaffa hund - en sheltie som jag är mycket förtjust i.  Dela gärna med er av era erfarenheter så jag kan våga ta detta steg att köpa en hund.

BrightGloria
2009-06-17 17:58
0

Inget fästingmedel har garanti för att det inte kommer sätta sig fästingar på hunden och särskilt inte på dig.
Jag har inte något jätteproblem med fästingar, jag tycker att de är superäckliga och jag hade en fästing på ryggen en gång men det kliar så man upptäcker den snabbt, mer är det inte.

Det tar lång tid innan fästingen finner en bra plats att sätta sig på och innan dess så hinner du komma hem från skogspromenaden och titta igenom dig och dina kläder. Vet du att du gått promenad i ett fästingrikt område så byt kläder så fort du kommit hem.

Det är säkert inga problem.
Ät mycket vitlök och ha mörka kläder på dig så ska det gå fin fint!

Lycka till!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

BrightGloria
2009-06-17 18:01
0

Skulle det vara så att en fästing satt sig fast så är det ju bäst att ta bort den med en bra fästingborttagare så att man får med hela kroppen och att man inte klämmer sönder den.
Sedan får man håller koll på området där fästingen suttit. Blir det utslag eller rodnad eller något annat så är det ju bara att kontakta doktor.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

runas
2009-06-17 21:00
0

Är 34 år och har hållt på med hästar, kor, hundar, katter etc i hela mitt liv och har haft egen hund i 14 år och bara EN fästing har bitit mig.

Gäller bara att kolla sig efter en promenad och att vara uppmärksam, finns ju vaccin nu oxå så det kan ju vara nåt…

Låt inte de små ****djuren förstöra ett härligt hundliv för dig!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Cevdet]
2009-06-17 22:31
0

Tack för era snabba svar. Det gäller att ändra sitt tankesätt och inte låta de där djuren förstöra ett härligt hundliv. Den meningen känns bra. Den ska jag ha med mig inom mig.

Starfall
2009-06-18 00:21
0

Jag har ute-/innekatter, och 2 shelties som jag är ute med i skog och mark varje dag. På grund av att jag även har katter vågar jag inte använda något fästingmedel på hundarna. Jag är rädd att katterna ska få i sig något av det och på så vis bli förgiftade. Katterna och hundarna umgås väldigt mycket så risken är ganska stor. Jag har hört att det finns medel som inte ska vara farliga för katter, men jag vågar inte testa ändå av rädslan för att det KAN vara farligt. Detta för ju med sig att mina djur ofta har fästingar som kryper och ibland också sätter sig fast. Det har hänt någon gång då och då att någon fästing krupit på mig, men det är ju inte värre än att en spindel kryper på mig. Det är när de små rackarna sätter sig fast som de blir riktigt äckliga. Det är ju då man kan bli smittad. Men risken är väldigt liten, och med tanke på hur sällan de faktiskt hinner sätta sig fast på en människa så är risken ganska liten att man blir sjuk av den. Är man dessutom vaccinerad är ju den risken ännu mindre. Så jag tror inte det är någon större fara faktiskt. Om du verkligen vill ha hund tycker jag du ska skaffa det, för fästingar kan man få på sig ändå. Inte för att skrämmas, men fästingar kan fastna i ens kläder om du går i skogen och så vidare. Men oftast märker man dom långt före de sätter sig. Det är samma sak när man har hund, de kan fastna på hunden, men när man kommer hem från promenaden borstar man igenom pälsen och tar bort de som eventuellt kryper där.

Lycka till, hoppas du skaffar dig en sheltie. Det är verkligen en helt underbar ras =)

Kramar/carro

[sheltietjej]
2009-06-18 15:13
0

Jag har då delat säng, suttit i samma soffa, kelat med hundar/katter i snart 13 år. Jag har haft en fästig och då var det på en semester utan hundar/katter. Så jag känner inte så stor risk att krypen smyger över på oss människor. Och man känner det ju ganska snabbt också. Så jag hoppas att du tar och skaffar dig en liten vovve nu!

medde
2009-06-19 21:05
0

En nackdel är att i din komun Cevedet är ett riskområde. Men vet inte hur stor del det är.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥