Hur stor är en valp?
Jag funderar på att flyga hem med min nya sheltievalp och undrar om han kommer at få plats i en flygväska? Han kommer att vara tio veckor då. Hur hög ungefär är en valp i den åldern? Jag vet ju att de kan variera mycket i storlek, men bägge föräldrarna är 37 cm. Flygväskorna verkar ju vara ca 25 cm höga som mest.

Själv är jag lite emot att flyga med valpar. Men min valp som är snart 4månader skulle lätt få plats i en sådan.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Hunden borde nog få plats i en sådan, den kommer garanterat att ligga ner och sova dessutom skulle jag gissa på :)

För att föräldrarna är "rätt storlek" så är det inget som säger att du får rätt höjd på din valp, sheltie är sheltie och där finns inga garantier hur du än ordnar och bökar med din avel så kommer det alltid att finnas tripp trapp trull, alltså mini, normal och maxi.
Däremot så har man väl lite hum om vart storleken kommer att sluta på när de är 8 v och försäljningsklara men sedan kan allt hända ändå och det du trodde skulle bli lagom kan bli litet eller stort.
Det är ju så sheltien är, oförutsägbar :)
Kan bara instämma =) min valp var störst i kullen (hona) de andra blev normala och tjejen lite åt det mindre hållet. Min är nu 47cm hög 6 månader gammal, fast föräldrarna är normala.
Så man kan aldrig veta, men den borde klara av att ligga i en sådan korg när den är 10v gammal. Jag har en transportbur till min hund och den är inte spec hög, men det är inte meningen att hon ska sitta i den heller, utan ligga :)

OK, tack för era svar!

Vår valp åkte i en "kattbur" i bilen när han var valp, så jag tror utan tvekan att din valp får plats i en sådan flygväska!
Lycka till med flygturen!

Ville bara rapportera att resan gick bra! Troll fick gott och väl plats i väskan och låg och sov hela tiden vi var i luften. Innan vi kom så långt hade vi åkt tog i tre timmar och tillbringat ett par timmar på Kastrup, men han tog allting med självklar ro. PÅ Kastrup lekte han för fullt i gaten, och när vi kom till Arlanda hälsade han glatt på tullaren som kollade chipet. Allt som allt var det en helt odramatisk resa, mycket enklare än jag trott. 
Å vad härligt att resan gick bra! Vilken skönhet han är lille Troll, älskar verkligen svartvita shelties. Varifrån har du hämtat honom? :)
Kramar/carro

Tack! Alla valpar är ju söta…
Troll kommer från Kennel Voicy.
Väldigt trevlig och kunnig uppfödare.