Djurpoliser
Länken nedan går till en namninsamling som jag knåpat ihop. Den kommer skickas till jordbruksminister Eskil Erlandsson.
Djurpoliser behövs lika mycket som vanliga poliser.
Skriv under nu!
Skicka gärna till alla vänner också =0)
Sverige är ett av de länder i världen som har den mest humana synen på djur.
Vi behandlar dem som våra vänner och de har rättigheter.
I många andra länder kan de behandlas i stort sett hur som helst.
Sverige har ett antal lagar som reglerar behandlingen av våra djur, men vad hjälper det när polisen inte har tid att agera?
För ca 1 år sedan fann jag och en vän en död hund i en lada. Hunden hade övergetts av ägarna som flyttat därifrån. Ägarna hade djurförbud, men hade bevisligen flera hundar eftersom en annan länga vad full av avföring på hela golvet. Var de andra hundarna tagit vägen vet ingen.
Det fanns flera vittnen som var beredda att vittna om att familjen bröt mot det ålagda förbudet.
Anmälan gjordes till polisen. Kontakt togs med media.
Allt tystades ner.
Polisen hade inte resurser…
Vad som hänt med hunden idag vet jag inte. Polisen förbjöd oss att åka dit mer, eftersom vi var där 1g/vecka några månader efter att vi funnit hunden, och varje gång ringde och ifrågasatte varför hunden fanns kvar!
Ja, det finns många anledningar att inrätta djurpoliser.
Inte minst vardagsmisskötseln.
Varje dag finns ett oälskat djur som far illa. Varje dag är den värsta i många djurs liv!
Vi tycker det är orimligt att ha fina, högtravande lagar, om de inte kan upprätthållas.
En del av poliserna skulle kunna erbjudas att inrikta sig på djurskötsel.
Alla som tittar på Animalplanet's "Animal Cops" och känner att det är fruktansvärt, och "tur att sånt inte händer här" - Ni har fel!
Det händer här! Man har bara inte "resurser" att ta hand om saken!
Vi kräver att djurpoliser inrättas snarast, och att djurens liv räknas även i verkligheten, inte bara på pappret!
Har skrivit nu, tycker också att inte alla behandlar djur på rätt sätt!
JÄttebra!
Över 200 namn nu =0)

Har skrivit på.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Har också skrivit på.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Ska in och titta lite senare under kvällen. Men detta låter väldigt intressant
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har också skrivit på! Och delat länken på Facebook :)
Mycket bra initiativ, Caroline!
317 namn nu 
Är denna ännu aktuell?
Japp!
921 namn =0)
Det är ett aktningsvärt initiativ, men en fråga och fundering i dessa kristider. Vem ska betala. Ska alla som har ett djur betala en summa - hur kollar man vilka som har ett djur. Ska stat och kommun betala - ska då skatten höjas eller ska vi ta från äldrevård eller skolan eller varifrån. Ska djurförsäkringsbolagen betala - leder kanske till högre premier och en del då inte har råd att försäkra vilket i sin tur kan leda till ännu fler lidande djur. Får jag ett bra förslag när det gäller finansieringen så ska nog jag skriva på också
Intressant tankar LeffeD. Jag vänder nog mig till TS för där kankse du finner dina svar på tankarna du har.
Vad gäller finansieringen får de som sitter i Riksdag & regering komma på det. Det är ju det de är till för.
För mig är det självklart att det ska tas från skatten. Det är vi (även de äldre, sjuka och skolbarn) som skaffar djur. Man får ta ett gemensamt ansvar för djuren som vi gör för de äldre, sjuka, barnen och skolan.
Även om jag överlåter åt makthavarna att lösa finansieringsfrågan har jag såklart klurat lite själv på saken.
En tanke är att man inte lägger ner pengar på att starta en ny myndighet (både kostsamt och tidsödande) utan ger "vanliga" poliser, som har intresset, möjlighet att läsa till en del utbildning om djur, så att de kan fungera även som djurpoliser.
Då skulle man ha poliser som fungerar på flera sätt, alltså ett effektivt nyttjande av resurserna!
Annars kan man kanske utöka rättigheterna för de inspektörer vi har idag. Att de får läsa lite och få högre kompetens och alltså kan utföra allt som djurpoliser får.
Kanske någon har fler förslag? Det skulle säkert uppskattas om man kunde komma med lite förslag tillsammans med namninsamlingen. Så ser de att man verkligen bryr sig också.
Ett litet fel som jag tycker du gör är att du tycker det ska gå på skatten och att vi alla gemensamt ska betala precis som för de äldre, sjuka och skolbarn. Hur kan du jämföra de äldre - vilket vi alla blir, sjuka -vilket vi alla kan bli, skolbarn - som vi ska leva på för att klara äldre och sjuka i framtiden. Djuren skaffar vi och det är inte nödvändigt. Så gemensam skatt är inget bra förslag. Att låta polisen ta hand om det är inte heller något bra förslag. De räcker ju inte till för sina sysslor idag ens.
Däremot att låta inspektörer få mer låter bra tycker jag. De finns där och ska ju delvis syssla med sådant idag. Ge dem mer befogenhet och rättigheter. Det köper jag, men för att det ska fungera måste vi se till att kommunerna får upp ögonen för problemet så att de agerar tillsammans med Jordbruksverket.
En annan aspekt är att vi lär våra barn att respektera andra varelser och saker. Då kanske problemet försvinner för även barnen blir stora.
#13 Håller med angående att jämföra med äldre, sjuka och barn. Däremot har jag redan tidigare skrivit på för att något måste göras för lidande och vanvårdade djur
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Visst måste det börjas göra något, för rent ut sagt. vissa myndigheter är lite för flata att ta itur med saker.