Angåede att kastrera tik
Jag har inte en tik, men vi har diskuterat lite här…
Är däremot sugen på att skaffa, men inte än på nått år. Letar fakta om tik å vill kunna så mkt som möjligt, för ja e mer hane van.
Min fråga nu är:
Om man ska ha en sheltie tik i sällskap bara. Vad tycker ni om att kastrera tiken? När och vad kan för och nackdelar vara?
Ska hon ändå vara i sällskap endast så slipper hon ju alla hormoner å sånt som stör..
Vad anser ni?? Erfarenheter vore fint ;)
Det är en stor operation som många veterinärer inte vill göra i onödan. Dessutom så är det en dyr operation och du får inget av försäkringen.
Jag tycker inte att man bör kastrera en tik om den inte har några problem. Men det är ju min egen åsikt.

Du skulle inte kunna kastrera Wilmer istället kanske?
Att sterilisera eller kastrera tiken är riktigt dyrt och går ofta mellan 7000-9000kr beroende på vilken veterinärstation.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Wilmer är kastrerad 
Mer intressant att se om hur det verkar med tikar. Vad folk upplevt å tycker om det.. inte mitt bästa område, då jag alltid väljer hanar

#3 Ja men då så. :) Jag tycker att det är helt okej att kastrera eller sterilisera tikar med. Det är ju upp till var och en.
Det beror väl mest på om du vill lägga ut de pengarna på något som kanske inte behövs. 
//BrightGloria
- Hemsida
Jag håller med #1 helt och fullt ut, då även många vet inte är så pigga på att göra detta utan att det föreligger en riktigt anledning, då det är en stor op.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag ställde samma fråga på vovve för ett par dar sen, å då fanns det flera som tyckte det finns massa plus med kastrera tik. Nu var det ju av olika raser, så därför skrev jag här också för att se om JUST sheltien i sig.
Men nån hade väl fått nånting i livmodern, om det var cancer eller vad det var.. livmodersinflammation var nämnt.. å många mådde dåligt av alla hormonerna…
Denna frågan är inte JUST gällande mig å att jag ska ta beslut, utan mer en fundering som sagt. Sen är jag ju nyfiken på att skaffa tik men inte än. Tycker dock om att vara långt förberedd inom det man skaffar.

#6 Visst finns det risker att hunden kan bli sjuk, men skulle man ta bort allting som kunde bli sjukt så skulle ju man behöva ta bort hela hunden. Inget illa det här nu, men det är helt och håller upp till var och en.
Jag skulle inte kastrera eller sterilisera mina tikar om det inte var så att de blev sjuka eller att de har problematiska löpningar och skendräktighet.
//BrightGloria
- Hemsida
Visst finns det risker som livmoderinflamation. Det är tyvärr lite vanligt inom vissa raser. Jag har tyvärr fått det på 2 av mina tikar jag haft, Men hade jag kastrerat dom så hade det inte hänt. Det stämmer. Men ..Eftersom vi ev ska ha en tik som kommer hem nu under sen sommaren, bollade jag denna idée med min vet. Han sa jag gör det inte… Ta hanen i stället låt tiken vara
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jätte spännande att läsa era erfarenheter och tankar, jättebra att ha mer kött på bena