När övergå til vuxenfoder?
Hampus är ju fortfarande liten, bara 6 månader, så det är inte aktuellt för honom att övergå till vuxenfoder än på ett bra tag, men jag vill ändå höra när det är lämpligt.
Vi fick info från uppfödaren ang. detta och jag hade den uppsatt på kylskåpet, men papperet har kommit bort. (Tror att min man har städat för ivrigt när han torkade av kylskåpet.
) Kommer inte ihåg från vilken ålder hon skrev att det var lämpligt att börja övergången.
Här läst på lite på olika sidor, men det verkar vara lite olika bud. Jag tänkte att det kanske varierar från ras till ras. Sen förstår jag att man ska låta det gå successivt, att blanda in vuxenfodret i "barnmaten" och låta det ta några dagar.
Är ettårsåldern lämpligt? Övergår man då till vuxenfoder direkt eller ska man välja någon form av juniorfoder?
Tacksam för råd. 

Jag börjar med valpfoder vid tre veckor, som heter Starter hos royal canin, sen när de är ca 6-7 veckor börjar jag med juniorfoder, som de får äta tills de är ca 3½- 4 mån, efter det är det vuxenfoder som gäller. Men tänk på att när man byter så ta det under några dagar med blandat. Fast det står att man ska ge juniorfodret tills de är 10 mån. Det är för mycket protein och fett som de inte behöver anser jag.
Det är nog olika från uppfödare/ägare till uppfödare/ägare.. Jag kommer byta när min är 1 år..

En del säger att man ska byta så fort som möjligt.
Men jag anser att det finns mycket saker i valpfodret som är jättebra för en växande valp. Vuxen foder kommer Meya få när hon blir ett år.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Det verkar finnas lite olika "läger" inom detta. Jag tillhör dem som tror att valpfoder är bra och vill inte sluta med det för tidigt. Jag ska skriva till uppfödaren och fråga henne, men det är ändå intressant att höra era åsikter och erfarenheter kring det här. :)

Från Meyas uppfödare hörde jag att Lundecocks ger sina vuxna hundar RC valpfoder. Om jag nu inte fattade det fel.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag bytte över för Mickey en bra bit annan han vart 1år
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag bytte när Hugo var 6 månader efter rekomendationer från hans uppfödare.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Det blir allt vanligar att man byter till vuxen foder tidigare numera. Kan nog bero på att det är lite för mycket "dynamit" i maten
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥