Klippa av morrhåren?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg ett videoklipp där de visade hur man klippte av morrhåren på en shetland sheepdog.
Är det någonting man gör i Sverige för utställning? Jag tycker det verkar konstigt. Jag tycker ju att det är charmigt med morrhår.
Citat: Whiskers on a sheltie is like an unshavened man's face.
Vad tycker ni?
Jag kan ju föresten visa klippet.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Mäh! Lämna morrhåren ifred, tycker jag! De ska väl fortfarande få vara hundar? 

#1 Precis 
//BrightGloria
- Hemsida
Usch nej! Morrhåren ska sitta där dem sitter, även på utställning.
Nej fy säger jag!
Detta var verkligen inget jag skulle kunna tänka mig att utsätta mina hundar för. Hoppas det inte är så i Sverige, i så fall ska jag aldrig sätta min fot i en utställningsring med mina hundar. Usch vilken grym värld :S
Jag vet att det finns folk som klipper bort dom på sina Cavalierer för att dom tycker att det är snyggare utan. På pudel klipper man ju (ganska uppenbart) bort dom när man rakar ansiktet.
Men sheltie ska helt klart ha sina morrhår. Dom sitter ju där av en orsak.
Det förekommer på Sheltie (och andra raser) i Sverige också. Vissa tycker att det ser "renare" ut och att nosen ser grövre ut. Personligen har jag aldrig gjort det och vill inte göra det.
#5 Tänkte just det du sade om andra raser. Då det gäller raser som det andvänds klippmaskin på. Mickey klipps i ansiktet med maskin och då klipps hans morrhår bort. Så på dessa raser klipps dom bort Men att ta bort dom på sheltie nej.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Men! Klart morrhåren ska vara kvar! På djur överlag ska det vara morrhår.
Inte gör jag det på mina shelties, men Neitis trimning gör att morrhåren blir klippta då hon måste rakas längs sidorna på nosen.
#9 Du sitter ju i sama sitts som jag då det gäller cocker. Dom åker bort, det går inte att klippa ansiktet utan dom rycker.

Jo, visst finns det folk även i Sverige som klipper deras shelties morrhår.
Men jag tycker att hundar ska få ha sina morrhår !
Mvh Ellenfyrkant
#11 Vad ska vi göra då med våra raser som klipps med maskin i ansiktet?
Ressu & Medde - Ni har ju inget val, ni måste ju trimma era sötnosar i ansiktet. Det går inte undvika att morrhåren åker bort då. Det är som med min ena kanin, hon är väldigt fluffig och jag får ibland klippa henne. Det går verkligen inte att undvika att morrhåren åker bort då.
Det jag inte riktigt gillar är om man gör det inför en utställning eller så bara för att man själv tycker det är finast så. Men det finns mycket värre saker man gör med andra raser…
Kramar/carro
#13 Kloka ord som vanligt av dig :-)
#14 Tack ! =D

#12 Ni klipper dom helt enkelt i ansiktet. Men precis som starfall sa har ni inte så mycket alternativ om hunden ska trimmas ner så det bvlir skillnad.
Mvh Ellenfyrkant

Tycker det är fel att klippa/rycka bort morrhåren och ögonbrynshåren. Det är en "kroppdel" som hundar använder. Därför tycker jag det inte ska bort.
Har sett ryckning nu i helgen på en utställning. Tycker det är fruktansvärt!!

#17 Vad använder hunden sina ögonbrynshår till ?
Mvh Ellenfyrkant
#18 Jag har fått för mig att även det är för lokalisering, men jag kan ha fel.

Det jag vet är att katter andvänder ju sina morrhår när de går i trånga mörka tunnlar eller nåt. För att inte gå in i någonting så känner de ju om något rör deras morrhår.
//BrightGloria
- Hemsida

Jag skulle tro att det är åt det håll som #18 och #20 skriver, för lokalisering och känsel.
Men 100% säker är jag ej.
Visst har dom rätt

Morrhårens funktion visste jag men ögonbrynen är alltså samma ?
Mvh Ellenfyrkant

#23 Så de inte slår huvudet i något kanske. :P
//BrightGloria
- Hemsida
#23 Precis. En gissning från mig är att de skyddar känsliga ställen/sinnen såsom ögonen och nosen. Det sitter ju även ett längre bak på kinden. Skulle kunna tänka mig att de tillsammans ger god information om något finns nära huvudet.
Ja, klart att morrhåren ska vara kvar! Jag skulle aldrig klippa bort morrhåren. De finns ju där av ett skäl. Sen är det en helt annan sak om man inte har något val, med hundar som ska trimmas
Jag gillar överhuvudtaget inte dumma "människosaker" när det gäller djur, som att avla djuren så att de får för korta näsor och knappt kan andas, "räkrumpa" på schäfrar, att kupera svansar och öron, så mycket hud att de får hudproblem, osv.
Jag tycker att djuren i första hand ska avlas för att vara friska och sunda. Visst är det helt okej att avla fram ett visst utseende, men inte när det strider mot vad som är bra för djuren och går emot deras natur. Fast nu kom jag in på ett annat ämne - men lite relaterat är det allt.

#26 Bra sagt
//BrightGloria
- Hemsida
#27: Tack. :)
Det var det dummaste jag hört!!
Samma med katt, det är ju inte alls bra att klippa morrhårr!! Kan inte katten förlora nått visst genom att morrhår klipps… inte balansen, men nått förlorar den som är viktigt att ha, vet ja…..
Herregud… vill nästan svära när jag hör sånt här
#29 Men hur ställer du dig til vi som har hundar som klippes med maskin i anskitet?