Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 1543 ggr
BrightGloria
0

Sobel champions

Varför är det bara sobel shelties som ligger bra till i utställningar?

Det är sällan jag ser tre färgade.
Någon som vet anledningen till detta?

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[sheltietjej]
0

Jag har inte sett bara soblar, men kan säga så att det blir mycket snörbedömning. Dem större uppfödarna har mest soblar med. Annars tycker jag att sobel nästan börjar bli tråkigt när alla går runt med soblar istället för att uppfödare varierar mer.

BrightGloria
0

#1 Mm, så tycker jag med. Även fast jag älskar sobeln så tycker jag att det börjar bli tråkigt om alla har sobel sheltisar och det bara är dessa "kända kennlarna" sobel sheltisarna som blir champions. Obestämd

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

Tycker det verkar tendera på många raser att det finns en färg som har lättare för sig. Men ok en snygg hund av annan färg ska ju gå rätt upp i topp.

Men även jag har råkat ut för detta, då jag hade en brun dob. Det stod mellan den och en svart. Domaren sade jag kan inte skilja de här två åt. Dom är så lika och jämna, så jag säger så här; Jag föredrar svart så den svarta får vinna i dag! Så visst händer det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Starfall
0

Detta har jag också tänkt på faktiskt, och det är nog också så att många uppfödare satsar på just sobel. Men det finns även shelties i andra färger som gått bra på utställning. Tex vackra pepsi  som ägs av emma93 här på forumet. Och hon är blue merle. Blev inte hon världsvinnare för något år sedan om jag inte minns fel? =)
Frankies pappa, Grandgables Say It Again Sam, är champion i Sverige, Finland och Norge (eller var det danmark tro?). Han är trefärgad. :)

Men som du säger är det nog oftast sobel som går bra på utställningar. Hoppas det även blir så även när jag ska ställa ut Love Oskyldig

BrightGloria
0

#4 Jag vet inte om det är en fördel eller inte att ha en sobel om man satsar på utställning eftersom konkurransen är så hård.
Men försöka kan man ju i alla fall. Skrattande

//BrightGloria
- Hemsida

[Malin3033]
0

Det är nog helt enkelt så att fler uppfödare har flest sobel, och då blir det flera vinnare i färgen sobeln. Sedan har ju sobel "lättare" för en jämn färg till skillnad från te.x Trefärgad, där många nästan blir brunsvarta

Ellenfyrkant
0

Det säger sig självt. Eftersom sobel är den vanligaste färgen inom rasen är det större chans att de placerar sig. Flört

Mvh Ellenfyrkant