Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 3687 ggr
Bpersonen
0

Var i ögonen

Senaste tiden har Hampuz haft vitt var i ögonen. Det har varit i det ena ögat, fast i morse hade han det även i det andra. Jag tvättar ögonen och vissa dagar är det inget, men nästan varje dag. Efter att jag har tvättat kommer det inte tillbaka på en gång, men väl dagen efter.

Jag har läst att det är vanligt att shelties har inåtväxande ögonhår. Har tittat efter det men kan inte se några sådana hår.

Jag har ringt Distriktsveterinärerna i dag men har inte fått tag på dem. Ska ringa igen och be dem skriva ut en ögonsalva och se om det blir bättre. Annars måste vi ju beställa tid för att se om det är inåtväxande ögonhår eller nåt annat.

Fast ja skulle gärna vilja höra om ni har upplevt detta med någon av era hundar. I så fall: vad var det som var fel och hur gjorde ni för att få dem bra i ögonen?

BrightGloria
0

Zelda började bli geggig i ögonen i förr går. Så jag håller ögonen rena genom att ta bort kletet. Fortsätter det så kommer jag ringa vet. men först vill jag se om det är tillfälligt.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Bpersonen
0

Ja, jag känner lika. Jag vill ha tag på veterinären för att få recept på ögonsalva eller nåt liknande och testa det först, innan jag beställer tid för undersökning.

Bpersonen
0

Nu har jag fått tag i Distriktsveterniärerna och de sa så här:

Jag ska köpa ögontvätt på apoteket och nåt som heter Noviform. Det är en antibakteriell ögonsalva som man stryker på som en sträng på undre ögonlocket. Går det inte bort får jag beställa tid och kolla om han behöver någon starkare medicin.

Sen frågade jag om inåtväxande ögonhår. (Jag kan som sagt inte se några, men det står på nätet att det kan vara svårt att se.) Om hundar har det opererar de det. Så jag hoppas vid gud att det är en vanlig ögoninflammation som går bort med hjälp av salva. Jag tror iofs att det är en vanlig inflammation, eftersom det nu har börjat i det andra ögat som var friskt tidigare.

Ressu
0

Visst är det så att sheltien lider av inåtväxta ögonfransar. Vissa ser man det riktigt bra på och på andra är det betydligt svårare att se. Symptomerna är ganska lika. "Gegga" i ögonen osv.

Ingen av mina lider av det, men känner flera som har sheltien som har det. Vissa behöver inte opereras utan det räcker med att dom tar bort dem med en pincett (detta görs dock hos veterinären och hunden har fått lugnande om så behövs.)

Vissa shelties är jättekänsliga för dragiga ställen och blåst. Så det kan ju oxå vara en orsak till att din sheltie har var i ögonen.

En annan sak som den oxå kan reagera på är småfrön som kommer från blommor / gräs / hö kan irritera ögonen.

Hoppas det hjälper med salvan ni fick!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Bpersonen
0

Tack, Ressu. :) Ja, jag håller tummarna för att ögonvattnet och salvan ska göra sitt. Har behandlat honom en gång i dag. Ska göra det i kväll med.

Sen har vi just köpt en ny bil (i går). Den gamla häcken, en 740 från -85, saknade air condition, så vi hade rutorna nervevade ibland mot värmen. Det kan säkert ha varit drag som har stört hans ögon. Vi har bara haft lite nervevat, men det blir ju ändå drag som inte är bra. Men nu är det slut med det. Skönt med AC när man har hund! :)