Hur mycket mat?
Jag har suttit och läst igenom mat-trådar och hamnade på en tråd där ni har skrivit hur mycket ni ger era (vuxna) shelties. Jag såg att de flesta av er gav dem 2 dl/dag fördelat på två mål, en gav 4 dl, någon 3 (om jag inte minns fel) och det fanns även dem som gav mindre än 2 dl.
Jag är inte riktigt säker på hur mycket jag ska ge Hampe och om jag gör rätt. Enligt doseringen på hans matpåse ska en hund som ska väga 10 kg som vuxen och väger 8 i dag (Hampe väger 8) ha 3,3 dl på en dag. (Nu "ska" väl en sheltie iofs inte väga 10 kg som vuxen. Jag läste på en affisch hos Distriksveterninärerna att den vanligaste vikten ligger på 7 eller 8 kilo. Fast det varierar så klart en hel del både upp och ner.)
Hur som helst: Jag gav honom ca 3 dl tidigare, när han åt den andra maten, fast då fördelat på 3 ggr dagligen. När han fyllde 6 månader började jag gå över till att ge honom 2 ggr/dag.
Grejen är att jag tycker att det blir så mycket mat i skålen per gång. Jag är rädd att det blir för mycket för hans matsäck. Jag har inte gett honom så mycket som 3,3 dl men runt 3, kanske 2,7-2,8 eller så.
Vad säger ni vana hundägare? Är det "för mycket" med 1,5 dl fördelat på 2 ggr? Behöver han 3 dl per dag eftersom han är valp, eller kan jag testa att gå ner något, kanske till lite drygt 1 dl per gång? Eller kan det vara skadligt när han växer, att det blir för lite för honom? Hur skulle ni göra?
Han är varken tjock eller mager, utan lagom tycker jag. 8 kg kanske låter mycket på en 6 månaders valp, men han är rätt stor. (Kan inte mäta på ett professionellt sätt, men när vi testmätte honom var en ena gången 44 cm hög och den andra gången 41. Gissar att han förmodligen är cirka 41. Fast oavsett om vi mätt rätt eller fel så tillhör han i alla fall "den större sidan". Vi träffade en sheltie på 1 år - dock tjej - och hon var jätteliten bredvid Hampe.)
Hm… Nu tvekar jag. Det är nog bra med 1,5 dl per gång i alla fall. Han verkar ju må bra av det och äter alltid upp allt. Jag kör nog på så här ändå. Det var nog bara skillnaden mellan att dela upp det på tre gånger till två gånger per dag som gjorde att jag tyckte att det kändes mycket per gång.
Fast det kan vara intressant med era reflektioner kring matportioner i alla fall. :)
Jag tycker det låter lagomt med 3 dl varje dag uppdelat på 2 ggr eftersom han är på större sidan, så jag tycker nog du gör rätt.. Sen beror det på fodret oxå.. En del foder får man ge mer av och en del mindre av, så man får anpassa efter fodret + vikten och det är ju inte alltid så lätt..
#2: Ja, det har du rätt i. Det är svårt att veta om man gör rätt alla gånger. Ja, jag kör på så här. Känns rätt ändå efter lite eftertanke. :)
Det blir nog jättebra :-) Du lär nog annars märka om han reagerar på mängden du ger honom..
Ja, precis. Och går han upp/ner för mycket kan man ju reglera det. :)
Jaa då :-)
:)