Spannmål i maten?
Vi började diskutera huruvida det är bra eller dåligt med spannmål i maten för hundar (se gärna slutet av tråden "Bozita Robur") och jag tycker att det skulle vara intressant att starta en egen "spannmålstråd" och se vad det finns för tankar kring detta.
Hur tänker ni kring spannmål i hundmat? :)
Som jag skrivit förut så gillar jag inte när det är för mkt spannmål i hundmat och varför det.. Jo för att det är mest billig bukfylla för hunden + att det blir för mkt kolhydrater som hunden inte har så mkt användning för, det går i stort sett rakt igenom hunden.. Det ska va mer protein i hundmaten än kolhydraterna.. Det ska va köttet som huvudmål i deras mat..
Det enda spannmål jag kan godta är ris eftersom det är lättsmält och bra för känslig mage om dem är dåliga o så.. Sen havrefibrer vet jag finns bl.a i kattfoder som sägs vara bra mot hårbollar och det kan jag köpa, men i hundmaten vet jag inte, där är jag osäker..
Som alltid så tänker jag att viktigast är att hunden mår bra, så kan man ge vilket foder man vill om man märker att hunden fungerar bra på det.. Men jag kommer alltid va så noggrann jag kan..
Jag gillar inte det med för mycket spannmål i maten.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Är väldigt fundersam över det här med foder nu. Läser att mitt foder har 30 procent protein och hela 36,5 procent kolhydrater, trots att kött är den huvudsakliga ingrediensen. Måste fundera på och läsa mer om det här.
Det är nästan en djungel av olia foder samt alla lovar vitt och bredd. Men jag tycker även att det finns faktiskt många bra foder som ligger på den billiga sidan. Men anar ett visst att det ska vara dyrt och ett "bra " märke då många handlar sitt foder. Men även dom "billiga" fodren har sina guldkorn
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Skillnaden är väl att många får ge så mkt mer i dagsranson till sin hund pga att det är så mkt kolhydrater.. Är det mer protein så blir det ett foder som är mer drygt och räcker längre..
Jag har aldrig strävat efter att de ska vara dyra, men det har blivit dyrare foder, eftersom veterinärfodret kändes tryggt för att det var just ett veterinärfoder och eftersom jag ville ha det bästa som fanns på Granngården. De rekommenderade det dyrare fodret.
Jämfört med exempelvis Orijen, som verkar vara fodrens "Rolls Royce", är det "billigt", men jag tycker att det är dyrt med nästan 600 kronor för en 15 kilos säck - i alla fall när man är arbetslös och inte har det så fett med pengar
Men om vi drar bort pengabiten är jag nöjd med fodret. Hampuz fiser inte (han fes en del förut) och han är varken hård eller lös i magen utan alldeles lagom. Och sen gillar han verkligen maten, till skillnad mot veterniärfodret som han inte tyckte om. Jag blir däremot fundersam eftersom det ändå innehåller en hel del kolhydrater. Känner mig osäker.
Vilka billigare märken rekommenderar du, medde?
Ja Hills har ju höjt priset på sina foder, så dem ligger högt i pris nu.. Även Orijen har höjt såg jag på Foderbilen.. Man kan tänka som så att en Sheltie äter inte så mkt och då räcker en 15 kilos säck längre än vad det gör till ex. en Rottweiler. Det är mkt dyrare att gå o köpa små påsar än att köpa en större.. Det är mkt att tänka på..
Vad menas med billiga märken? Vad anses vara billigt?
Jag tycker inte alls om spannmål i hundmat, det är ju inte en naturlig del i hundens kost.
Dessutom är min ena kille spannmåls allergiker o blir sjuk av det. Äntligen hittat ett foder som funkar fint, Orijen.
Mkt av hundars mag- och hudproblem kommer av att de reagerat på spannmålet i fodret, iaf vad min vet sagt.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Någon som testat Orijen på valp?
#9 Ja och det funkade bra, men sen när han blev dålig i mage/tarm så bytte jag till ett annat foder.. Jag kommer inte fortsätta med Orijen pga att jag känner det är för kraftigt foder för min känslige lille vovves mage.. Och dem har höjt priset på fodret, så det faller bort ändå..