Fästing halsband
Tycker det verkar ha varit väldigt mycket fästingar i år. Har även haft halsband på Mickey. Men tycker jag plockat titt som tätt fästingar ändå på Mickey.
Tycker inte det varit så bra med halsbandet. Hur har ni haft det med halsbandet? eller har ni haft andra medel eller metoder för att slippa dom små rackarna?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Detta året har jag inte haft någonting till hundarna. Vi körde med frontline förra året, men fästingmägnden är ungefär dettsamma.
Meya är ju valp så henne har jag inte vågat ha något på.
Får se till nästa år vad det kan bli.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag har kört med på Hugo halsband nu i sommar, det funkade bra första månaden ungefär sen har han haft väldigt mycket fästingar trots halsbandet. Vet inte om det beror på att halsbandet är är dåligt eller att det är ovanligt mycket fästingar.
Köpte faktiskt ett nytt för ett tag sedan men det har inte blivit mindre fästingar för det.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#2 Då har du och jag samma läge då det gäller halsbanden-

Skriv gärna vad för halsband ni använder er av.
Jag har haft Scalibor fästinghalsband till Zigge och det funkar utmärkt dock inte lika länge som det står att det ska "hålla". Det är meningen att det ska hålla hela fästingsäsongen men icke, jag tog bort Zigges för kanske en månad sen då det slutade påverka. Dock håller det väldigt bra de två första månaderna man använder det ;)
Förra sommaren bytte jag halsband, köpte ett nytt när jag upptäckte att den första slutat fungera. Men det kostar ju när man inte har någon saftig inkomst.
Ni glömmer väl inte att lämna tillbaka fästinghalsband på apoteket när ni använt dem färdigt ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag kör också scalibor.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
# 5 Samma här.
Jag har provat örthalsband till vovvarna, det fungerade lika dåligt som när man inte har nåt medel över huvud taget. Något starkare fästingpreparat, typ frontline eller scalibor har jag inte vågat testa då katterna och hundarna brukar leka med varandra och jag vill inte att katterna ska bli förgiftade. Jag var på en fästingföreläsning för något år sedan och där pratades mycket om fästingmedel på katt. Tydligen ska många katter ha avlidit efter att ha fått i sig av fästingmedel, därför vågar inte jag använda detta på hundarna.

#7 Det finns ju färstingmedel som katter tål, pröva ett sånt ? 
Kan dock inte ge något exempel men vet att mina kusiner använder något på deras katt som funkar utmärkt.
Mvh Ellenfyrkant
Jag har Scaliborhalsband på båda mina hundar. Har funkat bättre än nåt annat preparat jag provat. Plockar nån enstaka fästing då och då.
Hade örthalsband förra året, men det kan man ju inte köpa längre. Annars så fungerade det också bra :)
#9 Örthalsbandet finns i butiken där jag bor, såg det senast för en vecka sedan

#10 Konstigt, här finns de inte heller kvar. De får inte säljas längre. Kanske så att de länge funnits på lager i din butik så butiksägaren har rätt att åtminstone sälja slut på dem.
Mvh Ellenfyrkant
Kan så vara.