Er Brukshundsklubb
Jag är nyfiken på hur nära ni har till er Brukshundsklubb? Hur tar ni er dit? Inga frågor är dumma hoppas jag
Jag själv har ca. 20 minuters cykelväg dit genom skogen, men går jag tar det ju en evighet :-/
Har ni förslag på hur jag kommer lättast dit när man har valp/unghund? Jag har inte körkort + bil nämligen, därför jag frågar
När jag gick valpkursen kunde jag ju ha honom i cykelkorgen, men han är lite för stor till det nu. Ska isåfall va om jag kan samåka med någon som man kan träna ihop med, men inte alltid man bor åt samma håll och det blir omväg för den andra att köra.

Jag har ungefär 10-15min med bil så det är ungefär 1½mil kanske.
Jag får skjus av mamma eller pappa, kan inte de så frågar jag om Kevin (Futurity, granne, systerson) ska dit och om hans mamma jobbar. Kan inte någon av de så frågar jag två andra från sunne hundungdom om de ska dit. Då en bor granne med mig och den andra åker förbi mig på väg till klubben.
Så oftast kommer jag dit. Men ibland går det inte hur man än gör.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Tack för ditt svar BrightGloria :-)
Ja det kan va lite klurigt att ta sig iväg om man inte har körkort + bil och det är inte alltid det går förbi bussar heller, vilket det inte gör här vad jag vet. Närmast busshållsplats blir ungefär lika långt som härifrån ändå.
Smart idé men den kostar mkt pengar tyvärr :-/ Häromi har oxå en del sådana grejer, men de kostar så mkt :-/ Får börja spara och önska av jultomten :-D

#2 Ja, ibland önskade man ju att man hade de pengarna och hade man det så hade det inte gått till en sådan vagn kan jag ju säga.
Tomten är snäll, han hjälper dig nog.
//BrightGloria
- Hemsida
#3 Ja jag ska se va jag kan fjäska ihop inför jultomten 
Jag har 3 hundklubbar att välja mellan. Den klubb jag gick på med Frankie på valp och juniorkurs är ca 2 mil från mig. Då hade jag inte körkort så min snälla pappa skjutsade mig =)
Den hundklubb som är närmast mig är ca 1 mil bort, har varit där en gång, men då var det ingen aktivitet där så jag vet inte hur klubben är när den är full av aktivitet.
Den hundklubb som är längst bort finns ca 4 mil från mig. Där har jag varit flera gånger och trivs mycket bra där. "personalen" är mycket duktig och hjälpsam samt mycket trevliga :-).
Nu ska jag snart börja på grundkurs (juniorkurs) med Love. När jag skulle välja vart ville jag helst vara på den hundklubb där jag gått med Frankie då jag var väldigt nöjd med den kursen. Men på den klubben hade man inte fått tag på några instruktörer ännu och därför blev det inget med det. Den klubb som ligger närmast mig hade inte bestämt ännu om de skulle ha en sådan kurs som jag ville gå. Den hundklubb som är längst ifrån mig ska ha grundkurs, och då tog jag den. Jag har ju själv körkort nu så min pappa behöver inte skjutsa på mig dit;)
Soffe - Svår situation, kan tyvärr inte ge något tips då jag inte kommer på något bra. Men den vagnen som BrightGloria visade verkar vara bra, men som sagt är den ju rätt dyr. Men kolla på blocket, där kan finnas för en billigare peng:)
#5 Tack för även ditt svar Carro :-) Jag hoppas jag hittar någon tränarkompis som jag kan samåka med eller så får jag försöka hitta en slags vagn begagnad på Blocket alt. spara till en vagn. Jag har ju lite att välja på :-)
Psst! Berätta gärna lite som Carro om ni är nöjda med er Brukshundsklubb :-)
Jag har Ronja i cykelkorg när jag ska till klubben. Det tar 20min med cykel. 10-15min med bil och 30min med buss. Med buss så får jag först gå in till stan (tar 15min) och sedan bussen därifrån (kostar 11kr) när jag hoppar av bussen får jag gå i 5 min, sen är man framme. :)
När jag går kurs får jag skjuts om inte det går en bra buss. Men efter att jag hade lärt mig cykelvägen så fungerar det väldigt bra att cykla, uppförsbacke dit men det är nedför hem. :-)
Jag har i och för sig en väldigt bra cykelkorg, en som inte smalnar av neråt. Utan den är lite kvadrat-aktig men ändå rund, superbra!
#7 Tack för ditt svar oxå
Ja har man en liten Sheltie är det lättare och kunna ta dem i en bra cykelkorg. Den jag har nu är lite liten, så jag behöver en djupare. Sen får man träna musklerna extra då en hund väger några kilon 
Det beror på om jag ska åka till MSBK eller KBK, åker jag till MSBK tar det ca 5 min, till KBK tar det däremot 15 min. Min pappa kör mig om jag inte åker med min kompis som jag oftast tränar med.
Tipset till dig är att du lär honom att vara i en ryggsäck, en vän har sin BC i ryggsäck när hon ska åka till BK eller liknande. Eller när han blir äldre kanske han kan börja springa bredvid cyckeln och får även en sin uppvärmning inför träningen.
Jag tycker att dom flesta på klubbarna brukar vara väldigt hjälpsamma och försöka pussla ihop med bilskjuts.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag har 1-1,5 mil ungefär. Tar tyyp 12 minyter med bil. Och eftersom det är för långt att gå och cykla åker jag bara bil dit.
Finns en brukshundsklubb, eller faktiskt två, närmare så till den ena har jag cyklingsavstånd men det finns tyvärr bara bilväg och Zigge vallar allt som rör sig, drf kan jag tyvärr inte på ett smidigt sätt ta mig dit.
Om det tar dig 20 min att cykla borde det inte vara för långt för hunden att springa i lagomt tempo. Jag gör längre cykelturer med Zigge.
Mvh Ellenfyrkant

#11 Soffes Sammie är bara runt halvåret så de får nog vänta tills han blivit runt 1år och fått höfterna tittade på först. 
//BrightGloria
- Hemsida
Ja vi får se hur det blir nu när jag ska gå kurs igen snart.

#12 Jaha okej, ja men då är det klart de inte ska cykla så långt tillsammans. Tänkte eftersom han hade blivit "stor", men det var väl då bara FÖR stor för cykelkorgen. :)
Mvh Ellenfyrkant
Ja han är lite för stor för cykelkorgen, men det är för att den inte är så stor. Men det ska nog gå ändå :-) Han är ju snart 8 månader, så jag vill ändå va försiktig.

Biltema har nån liknade vagn för 1000lappen, kolla även i second hand butikerna.. Mamma hittade en för 200 kr men köpte den inte så jag ska dit på onsdag och se om den finns kvar. Då kan jag ställa ner bilen nästa gång den går i sönder 
#16 Tack för tipsen :-)