Val av hane.
När ni ska välja avelshane till er hund, vad är då prio ett i erat val? Även lite nyfiken vad eller vilka kriterier är det som hunden måste uppfylla för få "godkänt" av dig som tikägare.
Men skickar även bollen till hanshundägaren. Var måste tiken uppfylla för att ni ska låna ut er hane? Samt vad är prio ett?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Prio ett för att jag ska låna ut min hane är att det är en mentalt och fysiskt frisk och trevlig tik. Men sen tycker jag det är viktigt att tiken är rastypisk samtidigt som jag skulle vilja hitta en sheltietik med vall i, vilket jag misstänker att jag kommer få svårt att hitta.
Mvh Ellenfyrkant
Hmm, det är jag också nyfiken på faktiskt…
Jag har tex sett en tik jag kommer ta valp av när hon är i rätt ålder för detta. Å jag har skrivit med uppfödaren att det blir spännande att se vem hon paras med.
Hon är ju superbra för mig, men hur ser ni på hanarna undrar jag också.
Nån sa även att det hänger MEST på tiken om hur valparna blir, mentalt antar jag.. men så tror jag inte det är? Det är väl precis lika viktigt med hanens mentalitet, temprament osv?
Min hane verkar ha vall i sig, men aldrig provat att valla med honom.
Men man kan se att han vallar in allt jämt… hatar när nån går och han inte kan ha koll på vart alla är, för han tex är kopplad.. han vill gärna samla alla

#2 Genetiskt särr ärver valparna lika mycket av mor som far. Men det tiken kan påverka på ett annat sätt män hanen är uppfostran i de smås uppväxt.
Mvh Ellenfyrkant
För att jag ska låna ut min hane ska tiken vara renrasig och självklart då av samma ras 
Tiken ska vara testad för hd/ad/patella, med bra resultat givetvis. Ha ett bra temperament och vara trevlig kring människor och andra hundar, träffar henne gärna. Meriter är bra men inte viktigast, men hon bör fått åtminstone en 1:a. Bakgrunden ska se bra ut och om hon fått kullar tidigare vill jag kolla dem med.
Prio ett är frisk och gott temperament.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 Bra svar!
#6 Kul att du tyckte det!
Viist gör jag det:-)
Tyvärr finns det folk som lånar ut "hit och dit" ibland med att jamen det är ju en fin hund, eller det är ju min granne osv.Mutter…..
Ja, det är tråkigt när det inte ligger mer tanke bakom än så.
Hanen jag valt nu till min tik har jag tänkt på temperament och hälsa främst. Han är jättetrevlig och inte nervös, har träffat honom då ägaren och hennes kennel ligger 10 min promenad från oss :P Han har även blivit Such så det är ju extra kul. Min egen tik röntgade jag och ögonlyste självklart med bästa resultaten, sedan att hon också är trevlig och frisk, vilket hanägaren också krävde. Har också kollat deras bakgrunder, inavelsprocent och hur släktingarna ser ut såklart, men sånt där är ju ganska självklart. :)
På tal om vallning så är min tik väldigt vallig med oss i huset iaf, har aldrig provat att valla med henne på riktigt dock. Hon vallar in oss människor efter promenader, resten av hundarna också och vallar speciellt mina råttor, konstant, Hon springer runt runt deras bur och när jag tar ut dom blir hon värsta vallhunden/hönsmamman