Skaffa hund?
Jag är ingen hundmänniska, har dock fostrat några hästar samt hingstar i mina dagar.
Jag tvekar på att köpa hund för jag vet hur olydiga och jobbiga de kan vara. (men endel är ju så gosiga, och min sambo vill gärna ha en förstår jag…)
En kollega till mig har en engelsk setter ca ett år, hon kan inte släppa ut den när hon är ute på aktiviteter för då springer den bort!?
Har minnen från min barndom då vi hade mellanpudel i stan, vi släppte han sällan lös.. Men svärföräldrarna hade hundar, två vallhundar efter varandra, typ västgötaspets och de höll sig jämt på gården trots bristande fostran (tycker jag).
Så jag undrar om man vågar sig på att skaffa hund, eller blir det bara ett problem?
(vi gillar typ högställd Jack Russel, Brasiliansk terrier, dansk svensk, olika vallhundar sheltie, groenendael, Aussie, labbe t ex det är ganska öppet..)
Vi bor på landet med hästar.. Sambon kör lastbil, så en hund som kan åka med en heldag är ju att föredra.
Synpunkter mottages gärna..
Jag har heller ingen stor erfarenhet av hundar, så du kommer säkert att få många jättebra råd från de andra i forumet, som jag inte kan ge, men några har jag dock.
Vi skaffade hund för första gången för cirka ett år sen och det gick inte alls bra. Vi hade ingen aning om att det var så arbetsamt att ha en hundvalp. Visst förstod vi att det skulle bli jobb, men inte så som det blev.
Felet vi gjorde var att vi valde ras efter utseende och "mysfaktor", inte efter egenskaper. Vi valde en ras som var alldeles för kraftfull/krävande för nybörjare utan pejl på uppfostran/hundpsykologi. Det var inget alls fel på hunden, hon var/är jättemysig, felet var bara att den rasen inte passade vår familj, med vår dåliga erfarenhet av hundar. Det var en schäfer (egentligen shiloh shepherd, en ras som inte är godkänd i Sverige men väl i USA, avlas för att vara som schäfrar var förr, med rak rygg).
Hon var snäll men busade vilt och lyssnade inte när vi sa nej. Vi försökte att få henne lugn med olika metoder. (Helt fel metoder förstår jag i dag, som att kasta pinnar, bollar och att leka dragkamp. Det är bara stressande för en hund som redan har hög aktivitetsnivå, men det fattade vi inte då.) Hon blev än mer busig och vi höll på att gå på knäna av den stressiga situationen och av dåligt samvete gentemot henne för att vi tyckte att det var så jobbigt, för vi tyckte ju ändå mycket om henne.
Vi velade hit och dit länge, tänkte sälja henne men ångrade oss. Till sist tog vi ändå beslutet att sälja henne - och det var ett bra beslut. I dag bor hon hos en hundvan familj, där kvinnan i familjen utbildar sig till att ta hand om hundar. Hon lever ett aktivt liv och har en hundkompis. Vi håller kontakten via mejl och har även träffats och kommer att fortsätta hålla kontakten. Så det ordnade sig till slut. :)
Hur som helst, vad jag vill säga med detta långa mastodontinlägg är att A och O inför hundköp är att veta vad det är för slags hund man vill ha/passar med. Vilka egenskaper önskar man att den ska ha? (Aktivitetsnivå, hur mycket tid är man beredd att lägga ner på ex. promenader, storlek, Pälsvård, vad ska man göra med den? Vill man ha den till sällskap, kanske hålla på med bruks, lydnad eller jaga, osv.) Detta är jätteviktigt så att man får en hund som passar ens personlighet och hur man lever.
Läs på om de olika grupperna och hundraserna, tex på Kenneklubbens hemsida, kolla in rasväljare, här t.ex, och fundera på vilken ras som känns rätt för er när det gäller egenskaper. Låna sen rasböcker på biblan, osv. Säkert får du mycket hjälp i forum som här också. :)
Ja, och sen är det viktigt att känna att det känns rätt att skaffa hund, att man verkligen vill ha en, för det är mycket jobb. Är man inte säker är det bättre att läsa på mer och vänta tills man är riktigt säker.
Ursäkta det långa svaret, men det kändes viktigt eftersom jag vet hur lätt det kan bli fel. (Kan tillägga att vi sen gjorde så som jag skrev och hittade "rätt" sort för oss. Ångrar inte en sekund att vi skaffade hund igen. Sheltien är perfekt för oss! :))
Lycka till.
Jag har uppfödnig av shettisar och har 2 shetland sheepdogs som är med mig varje dag i stallet, aldrig några problem. Ser man hund ägandet som en börda så blir det så, men ser man det som en guldkant på vardagen så…
Skulle aldrig vilja vara utan hund! Har alltid sällskap i stallet o motionen man får av alla promenader är guld!
Se bara till att ditt hundköp är väl grundat o att ni skaffar rätt ras för just er, annars så kan jag bara önska Lycka till!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Då har du kommit rätt stallostby! :)
Jag har lite frågor om du vill svara på dem.
- Hur vill ni att hunden ska bli?
- Hur mycket vill ni lägga tid på hundvalpen/hunden?
- Är ni båda överens om att skaffa en hund?
- Small, medium eller large?
- Korthårig, långhårig eller mittemellan?
Att skaffa sin första hund är kravfyllt och man vet inte riktigt hur allting går till, men är ni osäkra och tvekande så finns det kurser för att skaffa hund. Läs alla hund böcker du kommer för och lär dig mer om hur hunden fungerar.
En sheltie är en riktigt go hund, men den är individuell. Du kan få världens tamaste jycke och du kan få världens vildaste vildhund.
Men gemensamt är de söta, lättlärda (de flesta iaf), behändiga, och massa andra goa saker.
Ska ni skaffa någon sorts gårdshund så skaffa en sheltie eller en annan ras med litet behov av vallning. Aussie, BC och kelpie är ingen bra hund för "nybörjare".
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Oj tack för jättebra svar!!
#1 känner igen tankegångarna där. Det var ett bra svar.
#2 Sheltin är så fin, men skällig? har jag nu hört.
#3 Ska (gärna) försöka svara på dina frågor. 1. Förstår inte riktigt hur du menar men..först och främst en familjehund som funkar med barn och djur. Vi har en son på snart fem. Först tänkte vi praktiskt..liten, korthårig, (jack russel, tittade på dansksvensk men vi gillade inte deras ögon..)vi har mkt lera här på landet med hästar. Men nu har vi fastnat för Groenendael. Har träffat en jättemysig sådan. Och deras ansiktsuttryck fastnade vi för!
Tid har vi i nuläget jag jobbar bara lör, sön. Sambon tre långa dagar per vecka, lastbilschaffis som vill/bör kunna ta hunden mig sig en dag. Jag får inte ha hund på jobbet (äldreboende!). Jag är ledig fem dagar oftast.
Svärföräldrarna bor 500 m bort, pensionärer i 70 årsåldern finns som hundvakt, dit går jag dagligen för mina hästar finns där. Vi går långpromenader då och då.
Vi har hundvana grannar, de har två schäfrar som jag dock har respekt för, men de kan hund, så de finns att rådfråga.(men oroar mig hur det ska funka när hundarna möts, vi har varit med om att hundar blivit ordentligt attackerade, fast inte av just dessa två schäfrar).
Jag tycker agility verkar kul, ska träna mina ponnyer i det också. Rider gör jag ibland, då kanske en större hund kan hänga med. Börjar tycka hundar och de olika träning/tävlings formerna verkar intressanta. Men jag är osäker på mitt tålamod..
Det var nog lite svar på dina frågor..återkom gärna..
ursäkta om jag är i fel forum..såg jag nu..Men sheltin är väldigt fin…kan det vara ngt för oss??
ps..är det inte så att en hund blir vad man gör den till..?

#4 Detta forumet inriktar ju sig på shetland sheepdog, men jag tycker sheltien skulle kunna passa er utmärkt, därför har du kommit rätt.
På första frågan menade jag att hunden blir vad man gör den till. Så det var fel att fråga "hur vill ni att hunden ska vara" eftersom det beror ju på vad ni gör med den och vilken ras ni väljer.
Groendendaelen har både sina dåliga och bra sidor. Jag fann en bra plats där det står exakt om de sidorna. Här
Annars tycker jag att ni har det väldigt ordnat om vart hunden tar vägen om ni inte kan ta hand om den någon gång.
Det jag kan tipsa er om är att få bra egenskaper om en hund man är intresserad av. Köp inte första bästa hund, utan besök flera olika personer med den hundrasen och låt den berätta om sina erfarenheter, för ingen hundras är exakt likadan hela tiden.
Läs böcker.
Lycka till!
//BrightGloria
- Hemsida
#4 Tänk på att Groendendaelen är ursprungligen en vallhund, men är idag en brukshund (för vakt, försvar, spår osv). och behöver mental aktivering därefter.
Och väljer ni en vallhund så får ni ha i åtanke att dom generellt sett behöver mer aktivering, annars så är risken att dom inte blir den där jätte mysiga hunden.
Bli medlem på http://www.alltomhundar.com/hundforum/ så kan ni nog få fler svar om olika hundraser där. Så hamnar ni säkert rätt till slut.
tack för era länkar och synpunkter
Vallhundar har ju fördelen att de är mer "gårdsbundna" vilket passar oss bra, vill absolut inte ha en hund som drar till skogs.. Vi har lite erfarenhet av vallhund från svärföräldrarnas västgötaspetstyp.
Finns vallhundar.ifokus och hundar.ifokus här, så varför skulle alltomhundar va bättre..
#8 Jag skrev inte nånstans där alltomhundar var bättre. Jag gav ett förslag på ett forum där TS säkert kan få bättre hjälp om olika raser, eftersom detta är mer för sheltien.
#10 I det sammanhanget hade det nog varit bättre om du hade skrivit ett frågetecken också 
Klart det finns dom här som har andra raser, jag har cocker tex! Men TS får säkert lättare hjälp om h*n skriver på något annat aktivt hundforum också, för det kan ju hända att det inte är någon som har kanske just den ras som TS är intresserad av här.
Och så krångligt är det faktiskt inte att vara med i 2 forum
Men jag tyckte dina förslag också var jätte bra, så egentligen förstod jag faktiskt inte varför du frågade mig varför aoh skulle vara bättre när det enbart var ett förslag från mig till TS.
#11 Det håller jag helt med om! Därav att jag gav ett förslag som ingen annan hade gjort ännu 
Jag håller med om att det är bra att få information från många olika ställen. Jag är själv med i flera olika hundforum, även om jag inte är aktiv på alla. Är det nåt speciellt man söker är det en klar fördel att ha flera ställen att söka på.
Jag har min åsikt om det hela så får ni tycka vad ni vill.. Tycker stämningen det börjar likna som det kan va på hundforumet här på iFokus.. Tjafs som inte behövs egentligen..
Jag har inte skrivit att det är dåligt eller fel att va med på fler hundforum, men innan man söker sig på andra ställen om man nu inte tvunget vill, så kan man prova det som finns här först.. Upp till var och en..
Och "tjafset" som du kallar det, diskussion enligt mig, började för att jag gav TS ett förslag om ett hundforum för h*n kanske kunde få mer hjälp 
Ja det va ett förslag.. Tror du att jag tycker det är något annat? Tror du att jag inte vill att stallostby ska få hjälp? Jag hade emot ditt förslag från början för att man brukar inte få ge reklam om allt utanför iFokus, men eftersom sajtvärden inte sagt något om det så är det okej och då har jag inget att säga om det..

#16 Men det handlar ju inte om att ge reklam för andra sidor. Det är ju att ge den informationen som behövs för att TS ska fatta ett rättmätigt beslut.
//BrightGloria
- Hemsida
#17 Beror på hur man ser det, men jag ger mig iaf för jag hoppas att stallostby hittar den information hon behöver :-)
tack för era tips på länkar, bra med så många länkar som möjligt! Bra att det finns vallhundarifokus för att jag antar att dit hör min nyblivna hund Ronja! (Groenendael), vi skall naturligtvis försöka ge henne det bästa! Valpkurs till att börja med, sedan får vi se…sök verkar kul..
Vi har tyvärr fått mkt negativ respons på vårt hundval, men nu blev det en sådan och vi skall anstränga oss för att få henne så trygg och lydig som möjligt. Och aktivera så mkt som krävs. Min ambition är att hon skall MH testas samt visas, förhoppningsvis lite bruks också..
Någon gång kanske det blir en Sheltie för de är mkt vackra tycker jag.
Lycka Till med din söta Ronja :-)
Tack! :)

Stort lycka till med den lilla!
//BrightGloria
- Hemsida
Ja, lycka till med henne. Det är en jättesöt och fin flicka. :)
Här var något jag missat. Hur går det med nykomlingen?
Nyfiken jag med.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vill också veta hur det går! 
//BrightGloria
- Hemsida
Nu har Ronja bott här i 5 dagar. Och det går jättebra. Senaste natten/förmiddagen hade hon bajs och kissorgie inne. Men de två nätterna innan sov hon och gjorde inget. Nu är hon riktigt pigg, åt inte gärna blött torrfoder som uppfödaren rekommenderade utan hellre torrt.
Men hon är tokig i katternas mat! och de äter hennes! Två katter har jag, den ena visar var skåpet skall stå men den andra svälter hellre ute i buskarna.. Så lite småjobbigt har det varit.
Men Ronja är supersocial, blir så glad när hon ser en ny människa som som det vore matte/husse som varit borta flera dagar. Är orädd för det mesta. Hon har miljötränats i åkgräsklipparen, barn, hundar, sågar, hamrandet, bilar, hästar mm mm. Hon är väldigt nyfiken på de stora hästarna..

#27 Vad kul att allt går bra med eran Ronja!
Kan slänga ut en liten varning att det inte är så bra för hundar att äta kattsand vilket sväller i magen. Valpen ska inte heller äta kattmat. Inte bra för lilla magen.
Men det vet ni nog redan men fall i fall. :)
Lycka till!
//BrightGloria
- Hemsida
SÅ söt man kan vara då
va skönt att det går bra 
Hon är ju bara för söt din Ronja, hon ser verkligen ut att ha vuxit bara på dessa dagar sedan man såg första bilden:)
Haha, det där med att hundarna älskar kattmaten och tvärtom, det verkar vara ganska vanligt. Så är det iallafall här hemma;)
Jättegullig.
Tackar!
#28 tack för varningen men vi har ingen kattsand. Och kattmat får hon inte mer än av olyckshändelse. Och ett par tuggor tål hon nog..Hon har redan ätit ett par tre möss som kattorna lagt fram åt henne
Men det är ju hundars rätta mat…as…
Hon sköter sig jättebra! Igår lekte hon med en dvärgschnauzer och jösses vad de busade, och Ronja hon rullade flera varv och var överlycklig, det var faschinerande att se!