Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 7054 ggr
saandrra
0

Shetland Sheepdog

Hej!
Har börjat "tjata" lite smått nu om en egen hund, verkligen min dröm! Jag är 14 år, blir 15 nästa år. 
Jag kommer att betala hunden, fodret och alla tillbehör själv. Familjen har haft en schäfer för några år sen. Fick lov att ta bort han pga han hade ont i höften..
Har även skött om släktens ena hund, en risen schnauzer,när dom har varit borta osv! Så är hundvan.

Jag har tänkt mig en mindre ras, då som en Shetland Sheepdog, eller en dvärg Schnauzer.

Till er som har Shetland Sheepdog:
# Hur krävande är dom?
#Motionen?
#Pälsvården?
#Hur mycket kostar en Sheltie från uppfödare?
#Hur mycket kostar foder?
#Har dom ofta någon sjukdom?
#Passar dom till mig som vill träna agility och lydnan?

# och ni får jätte, jättegärna skriva något som också är bra att veta om just Shetland Sheepdog, och vad jag bör tänka på osv!

Är tacksam för alla svar! Glad
Mvh Sandra - den blivande hundägaren!

Denna kommentar har tagits bort.
[Malin3033]
0

För det första så har du gjort världens bästa rasval! En sheltie passar alla! Köpte själv en hund (sheltie såklart!) år 2007, skulle då fylla 14år. Tillsammans med henne tränar och tävlar vi aktivt inom lydnad och agility, det är vår första tävlingsäsong iår, och vi var faktiskt och tävlade idag, vi gjorde ett felfritt lopp och tog våran sista pinne i hoppklass I och är nu uppflyttade i hoppklass II. :)

Nu blev det lite OT, men en sheltie är en perfekt tränings och tävlingskompis om det är så att du vill satsa på tävling.

En sheltie från uppfödare kostar ca: 10.000kr, jag var själv i din sits och är i den fortfarande - betalar allt själv, men det är inget jag har ångrat en sekund!

Jag går ut med min hund 4ggr om dagen, åker ut till klubben minst en gång i veckan men tränar lydnad och agility även hemma, minst 2ggr i veckan. Sheltien är en hund som blir vad man gör den till, är den van att träna mycket och ofta, så kommer den att bli understimulerad när du inte gör det.

Sheltien är lyckligtvis faktiskt ganska fri från sjukdomar, det är ögonen som dem kan ha problem med, så kolla upp stamtavlan ordentligt, men valpen ögonlyses ju även som valp.

Pälsvården är sällan några problem, en ordentlig genomborstning 1 gång/vecka brukar räcka.

Fodret kostar ca: 45kr/kg, hur ofta man behöver köpa har jag inte riktigt koll på… jag köper 12kg säckar och det blir oftast billigare.

Tillägger att även försäkringen är en kostnad, ca: 2000kr/året.

Mvh

Malin

Ronja06
0

1. Hur krävande är dom?

Svar: En sheltie passar både till de mindre aktiva och de som är väldigt aktiva. Men sheltien är i grund och botten en vallhund, vilket jag tycker att man inte ska glömma. Därför blir de oftast understimulerade om de inte får den dagliga psykiska/fysiska "träningen". MEN det är inte heller en hund som BRUKAR "gå in i väggen" om den någon dag inte får mer än dagliga promenader. ("går in i väggen" kanske är lite fel skrivet igentligen, hoppas ingen missförstår vad jag menar nu med detta) Man måste dock vara redo på att man måste vänja valpen tidigt vid främmande människor och miljöer, annars kan man få en nervös och osäker hund som vuxen.

2. Motionen?

Svar: Som jag tidigare skrev så kräver den en del motion, men inte extremt. Dagliga promenader, minst 1 längre promenad och lite träning varje dag anser jag kan räcka. Själv tar vi minst 1 långpromenad varje dag, flera mindre turer där hundarna får springa lösa, och sedan lite träning varje dag i trädgården. Varannan dag åker vi även till klubben och tränar agility, viltspår och lydnad.

3. Pälsvården?

Svar: Sheltien verkar kräva mycket Pälsvård vid första ögonkastet. Men det kräver faktiskt VÄLDIGT lite Pälsvård, 1 genomborstning 1 gång i veckan kan räcka.

4. Hur mycket kostar en Sheltie från uppfödare?

Svar: Beror på linjer/uppfödare kan man nog säja. Men på ett ungefär 10.000:-

5. Hur mycket kostar foder?

Svar: Beror på vilket foder man väljer. Kolla i en djuraffär så kan man gämföra priser och kvalitet. Personligen väljer jag veterinärfoder till mina hundar.

6. Har dom ofta någon sjukdom?

Svar: Sheltien har tack och lov inte så hemskt många sjukdomar. Ögonsjukdomar kan dock vara ett problem, men man ska kolla igenom stamtavlan innan, sedan ögonlyses valparna innan leverans.

7. Passar dom till mig som vill träna agility och lydnan?

Svar: SJÄLVKLART! Sheltien är en liten allroundhund som älskar att göra sin ägare till lags. Som jag tidigare skrev så tränar och tävlar jag i agility, lydnad och viltspår med mina hundar. De är alltså ytterst mångsidiga.

Mvh Emelie Förlägen

saandrra
0

Taack så jätte mycket för era bra svar ronja06 och malin3033! :)
åååh, snacka om jag är sugen på att skaffa hund nu!

Sheltie verkar vara den perfekta rasen för mig, vill nämligen ha en liten, och kunna träna och eventuelt senare tävla!

royalcanin, visst är de bra foder? Men det är ju rätt så dyrt.
Har det till våra katter, men det finns ju hundfoder också!

Ni har inte msn ronja06 och malin3033? det skulle vara super, då skulle ni erfarna av era sheltie skriva viktiga saker, och vad jag bör tänka på osv! :)

[Malin3033]
1

#4 Ja, Royal Canin är ett bra foder enligt mig, jag fick med det fodret från uppfödaren och använde det i 7 månader innan jag bytte till Orijen som är ett utmärkt foder (till Ronja, självklart är det olika från individ till individ), kostar ungefär lika mycket som RC. (Royal Canin). Fördelen med Orjien tillskillnad från RC är att det är mer protein och mindre spannmål i Orijen än RC, det finns mängder med trådar som handlar om foder, kika runt lite på sajten så hitatr du nog. :)

BrightGloria
0

# Hur krävande är dom?

Sheltien är en typisk "sådan herre sådan hund" hund. :) Den passar i stort sett alla. Så med andra ord kommer din sheltie att hänga med på vad du gör. Fast det är idividuellt, en del shelties är lite mer galna än andra. Däremot så om du tränar den till att vara mer galen än lugn så kommer den inte må bra om den sedan helt plötsligt får tråkigt några dagar.

#Motionen?
2-3h per dag tycker jag är det minsta sheltien behöver.

#Pälsvården?
Lättare än man tror. All vård inom sheltien tycker jag bara är kul. Ska du satsa på utställning så blir det ju betydligt mer att tänka på. Men till endast sällskap så är en ordentlig genomgång i veckan tillräckligt.
**
#Hur mycket kostar en Sheltie från uppfödare?**
Mellan 10.000 till 12.000

#Hur mycket kostar foder?
Beror på vilket foder men det ligger mellan 300-600kr. Har man en hund räcker en säck i 2månader kanske.

#Har dom ofta någon sjukdom?
En del shelties är faktiskt ganska känsliga medans en del är friska livet ut.
Rastypiska sjukdomar är ögonsjukdomarna, men de kan man undvika genom att noga välja en valp efter fria föräldrar.

**#Passar dom till mig som vill träna agility och lydnan?
**Sheltien älskar att arbeta så den passar till det mesta. Agility och lydnad är toppen! Världens roligaste tycker de.

# Ni får jätte, jättegärna skriva något som också är bra att veta om just Shetland Sheepdog, och vad jag bör tänka på osv!

Det jag tänkte på var att du skulle betala hunden och alla tillbehör själv. Första året med hund går på ungefär 20.000kr. Med det får man även räkna med veterinärbesök som ofta glider iväg till vansinniga kostnader om man har otur. Är du "bara" 14år är det lite svårt att lägga fram 20.000kr själv.

Sedan är det ju också om ni har tid för en. Du går troligtvis i skolan och föräldrarna jobbar kanske. Kommer ni kunna ta hand om en valp som behöver full uppmärksamhet under i alla fall 4månader. Därefter kan den inte vara ensam alls länge. Man blir även bunden och ni kanske inte är välkommna överallt heller.

Jag hoppas verkligen att det blir av för er! Sheltien är en underbar hund! Älskar rasen!
Håller tummarna för er!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

saandrra
0

#5 tack!
#6 tack!
Förstår hur du tänker, 14 år! ;)

[Malin3033]
0

#7 men som BrightGLoria skrev är även jag nyfiken på hur ni ska lösa det på dagarna? Har ni någon som är hemma hos hunden?
Kommer dina föräldrar hjälpa dig ekonimoskt på något sätt om det visar sig att du inte klarar av det? stöder dem dig i det här till 100%?

saandrra
0

Mamma jobbar hemma på dagarna, och så om det skulle krisa sig så farfar och farmor bor mitt i mot oss!

Det är inte 100 att jag kommer att få köpa -nej.
Och kommer jag inte klara av det så hjälper dom mig. Men jag kommer inte köpa en förens jag har sparat tillräckligt så det ifalls kulle krisa sig att fara till vetten och betala så.
kan även tillågga; Jag kommer att skaffa hunden på ett sommarlov, då jag hinner träna innan skolan börjar osv.

BrightGloria
0

#9 Då önskar jag dig stort lycka till Saandrra! Glad
Var inte rädd att fråga något om du vill veta, vi svarar gärna.

Kramar

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

saandrra
0

#10 Tack så mycket BrightGloria!Glad
Kommer nog på en fråga strax ska du se. ;) hehe

[Malin3033]
0

Låter som om du är i samma sits som jag var när jag skulle köpa hund - mamma jobbar natt, så hon är hemma på dagarna, min mormor och morfar ställer alltid upp som hundvakter när vi reser bort, det var något jag kollade innan. :-)

saandrra
0

Ja jag är typ det! :)
Miin mormor och morfar skulle säkert ställa upp om vi ska bort och så, det gör dom iaf med mina kusiners hund ( Blandning mellan, schäfer, rottweiler och dobberman.) Så då gör dom säkert det med min blivinde hund också!
Om det skulle bli kris om mamma inte är hemma, (hon jobbar som dagmamma) så tror jag att farfar skulle kunna titta in och gå ut med den en bit på dagen! :)  Måste höra med han! :D så jag har en extra ifall inte mamma är hemma på dagen!

melanien
0

läskigt:s

haha, jag har funderat på exakt samma saker ett tag nu och ska nog skaffa en sheltie på detta sommarlovetTungan ute 

håller tummarna för att det ska gå bra för dig:)

medde
1

Lycka till er då den dag kommer ni skaffar en hund. Bra att ni noga planerar

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥