Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 1775 ggr
doggan
2009-09-24 15:11
0

Vikta örontoppar

Jag har funderat på att skaffa mig hund och sheltien tycker jag om. Men jag har en fråga om öronen.

Varför har de vikta örontoppar? Får dom det naturligt eller gör man dom så?

Starfall
2009-09-24 18:19
0

Hej!

Välkommen hit, hoppas du kommer trivas här =)

Enligt rasstandarnden ska sheltien ha vikta öron, eller så kallade "vippöron". Vissa får det naturligt, men väldigt många shelties får öron som ställer sig rakt upp redan i ung ålder. Då kan man försöka fixa till det genom att tex sätta häftmassa i öronen som tyngder, eller som endel rekommenderar: doppa öronspetsen i glycerol och sedan i vetemjöl. Detta mjukar upp det så kallade vecket där öronen ska vippa (dock är det väldigt kladdigt). På vissa hundar fungerar det bra att få öronen att vippa, men på vissa hundar går det bara inte.  Min hund Frankie har stående öron, och min andra hund Love har naturliga vippöron. Så det är väldigt olika hur öronen på ens sheltie blir.

Kul att du gillar shelties Skrattande

BrightGloria
2009-09-24 23:25
0

Egentligen ska öronen tippa på sheltien. Men det är näst intill ovanligt att sheltien har tippöron naturligt nu mera. Lite synd faktiskt.

Men det har antagligen att göra med att sheltien har lite isländsk fårhund och norsk buhund i sig. Båda de raserna Har ståöron. Så enligt Anita Axelssons sheltiebok så är det boven i dramat.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

druttizen
2009-09-25 15:02
0

Min Wilmer har envisa öron…

Hans kullbror behövde inte ha tyngder så länge, för sen ville de ligga ner av sig självt, men min Wilmer har envisa som sagt.

Man får ju ta bort lite vikt då de hänger fint och reser de sig så lägger man vikt igen.. sen tar man bort, så de ligger fint och reser de sig ändå så lägger man dit, jaa….. man får lägga dit å ta bort och sen så ligger de självt ner.

Jag har ju faktiskt inte varit heeeelt koncekvent i att lägga till å ta bort vikt, så därav är dom nog envisa om jag ska va ärlig *visslar oskyldigt*

Uppfödaren körde med tuggummi som tungder.

Lättare att lägga till och ta bort av, än de tyngder jag har nu. Nu limmar jag på blytyngder. och öronen hänger ju supersnyggt, men besvärligare att lätta och tunga vikten då man limmar på som jag gör. Funderar på att byta till tuggummi som tyngd igen… funkade ju snabt för Wilmers kullbror så…… får se hur jag gör

Bortsett från öronen så tycker jag du ska HA en sheltie!

Är en underbar ras och dom vill vara med, dom vill lära sig, dom busar och är underbara på flera sätt. Sen är dom ju sååå fina att titta på. Öronen är inte så jobbiga som man kan tro. Dessutom kan man "ta" det "besväret" om man älskar hur rasen är. Tycker jag

Glad

doggan
2009-09-25 17:10
0

Tuggummi låter kletigt.Obestämd Hör gör man för att få bort det sen då?

Vilket lim använder man? Har hört att en del colliefolk använder häftmassa.

[Malin3033]
2009-09-25 20:05
0

Häftmassa använde jag till min sheltie, men hon hade nästintill naturliga vippöron så vi hade det bara någon dag för att min mamma "är allergisk" mot ståöron. Tycker häftmassa fungerar bra.