Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3079 ggr
Ulles
1

Matvägrare!!

Min Sheltietik som är 8 månader har smått matvägrat i en månad. Började lite innan löpet (löpte vid 7,5mån) för att nu ha tilltagit. Har fått truga i henne vissa dagar och andra har hon ätit rätt hyfsat och andra inte alls.

Har ätit så fort hon har fått chansen tidigare! Känner mig lite orolig, känns inte speciellt vanligt för rasen. Tycker att hon är sig lik för övrigt. Dax för ett vet. besök snart!?

Kan det vara för att hon har stor hormonpåverkan nu när hon precis löpt och vem vet, hon kanske är på väg att bli skendräktig! Nån som vet eller har varit med om något liknande??

Tacksam för svar!!

BrightGloria
0

Min stora sheltie som är 2år nu åt så snabbt att man blev orolig för henne. Försökte med alla olika sorters tekniker men hon åt lika snabbt i alla fall. När hon blev runt 1år så total vände det. Nu äter hon låååångsamt och inte mer än hon vill ha. Ett tag åt hon ungefär 1dl/dag när hon egentligen skulle ha 4dl/dag.

Hundar vill inte svälta sig själva. De äter när de är hungriga och det kan mycket väl ha att göra med att din tik precis löpt. Då kan de bli lite knasiga. Är hon skendräktig? Då brukar mina tikar matvägra.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Starfall
0

Min Frankie matvägrar ofta. Det har han gjort sedan han kom hit som 8 veckors valp! Vissa dagar åt han ingenting, andra dagar åt han lite grann. Sedan har han sådana perioder än idag att han inte vill äta så mycket, och visst blir man orolig ibland. Då brukar vi ge honom något riktigt gott som han bara inte kan motstå Tungan ute

Jag tror faktiskt det har med att göra att din tik löpt och att det är därför hon matvägrar. Hormonerna kan få spelet innan/vid/efter löp och kan ställa till med en hel del. I detta fallet med din tik verkar det vara matvägran. Men titta i hennes mun så hon inte har en tand som växt ut fel, det kan orsaka problem.

Lycka till!

Jag hoppas att hon slutar matvägra snart =)

Ulles
0

Tack för Era svar!

Fick tipset av min uppfödare att värma torrfodret i micron några sekunder för att frigöra mer luktämnen från maten.

Tro det eller ej men det funkar!! Hon äter än så länge upp båda sina mål om än inte som förr men hon äter!!Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Futurity
0

Moderatorer?

sissie
0

#5 Vi är här och jobbar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

DebbieH
0

Jag tror inte att du behöver gå till någon veterinär.. För hon magvägrade väll bara ibland? Och när hon väl äter, äter hon med god aptit då?

Jag är ingen veterinär men det kan ju vara hormonpåverkan, sedan kan det ju bero på att som det är sagt tidigare att hon inte är hungrig… Det kan ju bero på hur aktiv hon är på dagarna också Glad