Hane eller tik?
Hej allihopa
Jag undrar om det är stor skillnad mellan hane och tik inom Sheltie?
Jag ska skaffa en Sheltie snart och har väldigt svårt att bestämma mig!! Jag har promt vart inne på att skaffa en tik för att jag de senaste sex åren haft två goldenhannar och de har vart så nosiga och Typiska hanhundar som bestämt ska till varenda fläck som luktar gott ute på promenaderna… Detta har jag tröttnat lite på.
Men sedan hörde jag runt lite att tikarna kan ha "humörsvängningar", då emnar jag att vissa dagar brinner dem för att träna/tävla, andra dagar är de primadonnor och vill inte alls.. medan en hane oftast går med på allt.. Har jag hört rätt eller fel?
Skulle vara jättesnällt om ni kom med er erfarenhet och kunskap 
Just inom sheltie så är det inte så jätte stor skillnad, men det finns ju alltid undantag, vilket man ska ha med i beräkningarna. :)
Ronja är oftast med på noterna, men tränar helst inte under löpet då hon har annat i huvudet, vilket är fullt förståerligt. Hon har lättsamma löp och vi kommer snabbt igång med tävling och träning igen. Finns ju en del tikar som har jobbigare löp med skendräktighet osv, och då är dem ju inte särskilt träningssugna när dem har små "valpar" hemma.
Det är lite som du säger.. att ena dagen går dem klockrent och andra dagen vill dem inte riktigt, men enligt mig så är de flesta hundar så, och även människor, vi har alla våra dagar. :)
Hanarna sägs ju vara lite jämnare i humöret, och dem jag har träffat så stämmer det.
Vi väntar in lite fler svar, :) Vet även att det finns trådar där det har diskuterats mycket om de olika könen, ska försöka leta upp dem åt dig, hittar jag dem så länkar jag,
- http://sheltie.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=7d52df69-32f2-4b97-9952-182998e1091f
- http://sheltie.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=202ee679-c6d4-44ad-a5fc-b2b2889425a8
- http://sheltie.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=52bb2bf5-b435-4934-ae55-0e366d4412f0
Hittade några trådar, läs igenom dem så får du säkert massor med bra tips. :)

Åh tack tack Malin
Jag blir så glad när folk är så hjälpsamma! Det uppskattas mycket hos mig.
Men som du säger, jag blir ju lite orolig över om jag nu skaffar en tik att det liksom krockar med träningar/tävlingar… Vilket är trist men det är ju sådant man får ta. men jag har verkligen stor beslutsångest om vilket kön jag ska välja..
Skulle vara perfekt om man kunde ha lite "prova-på-kön" innan man skaffar en egen så man inte "ångrar" sitt beslut.
Kramen
http://sheltie.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=52bb2bf5-b435-4934-ae55-0e366d4412f0 - en till :)
#3 åk till uppfödare och hälsa på dennes hundar. Åk ut på agilitytävlingar och se dig om (om det är agility du är intresserad av), där ser du massvis med shelties, är det fler hanar än tikar? Eller tvärt om? hur uppfattar du hanarna på banan VS tikarna? SJälvklart är det olika vid varje tävling, titta även på olika klasser.
Jag har tik, och missade halva Maj's tävlingar 2009, vilket innebar två helger, inget man "dör av" sas. Det är värre om dem börja löpa när det är stora, flerdagarstävlingar och man missar hela det. Sen kan man ju kastrera tikar, men många säger att tiken då bli jämnare och att "man" låter bli att kastrera tiken just för att man vill ha det extra "GO:et" som "blommar upp" vid vissa tillfällen, å andra sidan, lika många gånger som hunden verkligen blommar upp, kanske den vissnar lika mycket. Har man kastrerat tiken är den mera "halv-vissen" hela tiden.. om du förstår vad jag menar.
Men detta är min uppfattning, som jag sa tidigare finns det alltid undantag.

#4 Okej då förstår jag. Och ett mycket bra tips, det kan jag ju faktiskt göra
Har inte tänkt på att jag kan komma och åskåda på Agilitytävlingar.
Jag har haft 2 sheltiehanar och 1 sheltietik. Och jag måste säga att jag faktiskt föredrar hanar. Visst att de nosar mer, ska kissa på varje grästuva samt sprätta med benen för att markera revir. Men jag föredrar ändå hanarna. Min tik var visserligen en väldigt lättsam tjej vid löp, inga problem alls med varesig skendräktighet eller tjurighet vid löp. Tvärt om blev hon på något konstigt vänster gladare och lydigare vid löp.
Jag älskade min lilla Pyret, hon var en helt otrolig hund med så mycket kärlek. Men om jag ska välja kön så föredrar jag hane.
Hur det är på tävling osv med tik vs hane vet jag ingenting om, då jag inte tävlat med varken hane eller tik.
Lycka till 

#6 Jo men det är ju så inviduellt.. Så man kan ju inte förutsäga hur en tik/hane beter sig.. Tyvärr
Jag får väll helt enkelt hoppas på att om jag köper tik att hon är lättsam och om jag köper en hane att han inte är så "hanig" hehe.
#7 Du har så rätt så. Det är väldigt individuellt :)
En negativ sak jag kom på med hanhundar är att vissa hanhundar kan bli aggressiva mot andra hanhundar. Men å andra sidan finns det kanske tikar som kan bli aggressiva mot andra tikar.
Jag håller tummarna att när du skaffar din nästa hund att den blir precis som du önskar 

#8 Jo men den erfarnheten har jag. Tikar brukar ju kunna gå ihop med båda könen. Familjens äldsta hane är lite "hanhunds aggresiv" mot äldre hanar. Så det vet jag om 
Ja, jag hoppas att jag kan hitta den ultimata hunden för mig! 
Sen, oavsett för och nackdelar, så har man ju alltid en magkänsla.
Mamma har en hane, och när jag skulle köpa min hund så var det "aldrig hane!!, jag ska ha en tik".
Trots magkänslan så läste jag på en del om de båda könen, och kom fram till att i sheltiens fall så är det inte så stor skillnad. Sheltien brukar gå ihop med de flesta hundar, oavsett ålder och kön.
Men, det blev en tik iallafall, och det har jag verkligen inte ångrat! Nästa hund blir nog också en tik. :)
Så, hur är din magkänsla än så länge.. vad lutar det åt i dagsläget?
Såg att du är ute efter en vår/sommar sheltie, en tik får ju inte så många valpar, så gillar man att planera sitt hundköp enda ut i fingerspetsarna så är det lika bra att sätta igång redan nu. ;)

#10 Min magkänsla skriker TIK
Jo jag kan lova dig att jag redan börjat med planering osv. 
#11 Låter som en bra magkänsla! *inte alls partisk* 

#12 Hehe