Genetik och sobel?
När jag läste igenom "olika sobelfärger-tråden" så kom jag och tänka på en sak.. får hoppas att det finns någon gentik-duktig här inne! :)
En trefärgad är ju alltid en trefärgad, vissa har lite sämre med tan och de har lite olika nyanser på tanmarkeringarna, men i stort sett så påminner alla mycket om varandra.
Men alla dess sobelfärger då? Vetesolbel, rödsobel, guldsobel, skuggad sobel osv. Är det någon av dessa färger som är dominant/ressensiv? Vad krävs för att det ska bli den ena sobelfärgen och inte den andra?
Eller om man parar en sobel och en trefärgad - de valpar som blir sobla, får dem samma sobelfärg som föräldern eller är det massa annat som spelar in?
Tacksam för svar. :)
//Malin3033 som ständigt är intresserad av genetik
Vad jag förstått är att om man parar en "ren" sobel (dvs en sobel med bara sobelhundar i stammen) med en trefärgad, så föds det endast sobelvalpar. Men dessa valpar blir då skuggade, då de ju bär på det trefärgade anlaget. Parar man en skuggad sobel med en trefärgad kommer det troligen födas både trefärgade och sobla valpar. (Jag kan ha fel i det jag skrivit eftersom jag inte är någon expert på genetik)
Alla andra sobelvarianter har jag faktiskt ingen aning om huruvida de är dominanta eller recessiva.
Mycket intressant tråd, ser fram emot en spännande diskussion om detta ämne 
#1 Tack för ditt svar! Det låter ju ganska logiskt. Hoppas det finns någon genetik kunnig som vill hjälpa mig/oss lite. :)
#2 Ja det hoppas jag med. Detta är väldigt intressant så jag hoppas också det finns någon genetikkunnig som vill dela med sig av sin kunskap