Skönhetsfel, prisreducering?
Hur ställer ni er att köpa en hund med skönhetsfel? Vad är rimliga fel för att man ska köpa hunden igentligen, samt till vilket pris? Det verkar som några uppfödare inte gör en pris reducering pga fel. Medanns andra sänker ganska mycket. Men var går gränsen för det man ska betala och för vilka fel?
Att till exempel hunden är felfärgad eller bettfel osv. Många fel är inte till något besvär för hunden alls. ska man då betala midre för den hunden? Eller ska man göra detta enbart för fel som kan komma att behöva en veterinär i framtiden? Eller att hunden har en reservation på sin försäkring. Många människor köper ju en hund som enbart familje medlem och tänker inte på något sätt att "ta ut" hunden. Där betalar man ju fullt pris.
Det har jag en gräns att hunden har en resvation som kanske inte går att lyftas bort med friskintyg. Då får jag säga att jag skulle tänka efter riktigt noga innan jag slår till. Men otur kan det bli ett dyrt köp.
Men är väldigt nyfiken på vad ni tycker är rimligt och vilka fel som ni inte skulle köpa en hund behäftad med.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag bryr mig inte om den hund jag köper är för stor, feltecknad, eller har vippöron. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en sheltie med blenheim-teckning (som cavalier king charles spaniels). Den felteckningen finns faktiskt, men jag har inte sett någon sheltie i verkligheten med den färgen. Bara på bilder, och de är så fina tycker jag. Skulle lätt kunna betala mer för en sådan felteckning på sheltie än en normalt tecknad. För så vitt jag förstått är det inget fel på hunden mer än teckningen. Double merle (om man parar 2 blue merle) har ofta missbildningar och andra sjukdomar, och är ofta döva på grund av att många blir albino. Har även hört talas om missbildade tänder och även mag-tarm problem. Så en double merle skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa, hur fin den än kanske är. (inte för att jag tycker de är så vackra, men det är en smaksak).
Hundar som föds som kryptochid tycker jag borde vara reducerade i pris, ofta kastrerar man ju sin kryptochida hund i vuxen ålder och det kostar ju en del. Så jag tycker de borde vara reducerade i pris med ett par tusen. Även de valpar som föds med tex colobom. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att skaffa en hund med ett medfött hjärtfel eller hjärnskada. Inte för pengarnas skull, men jag vill inte skaffa en hund som jag vet inte är helt frisk. Att varje dag veta att hunden kanske inte blir så gammal. Jag skulle heller inte vilja köpa en blind valp, och det för att jag inte tror mig kunna klara av en blind hund.
Kramar/Carro

#1 Håller helt med!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#1 Håller med dig.
Köpte min hund till reducerat pris pga att de misstänkte att han hade colobom, vilket han också har.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Vi fick också reducerat pris när vi köpte Zelda, men det var för att hon hade Cea och crd som valp.
//BrightGloria
- Hemsida

Håller med #1. Men kan passa på att berätta en händelse som hände mig då jag kollade runt bland kennlar. Hos en kennel skulle h*n få fem olika kullar nästan samtidigt, varav en jag var interesserad av. Jag väntade i 3 veckor. Hade skrivit att jag ville ha en tik till utställning, lydnad, lite vallning och flyball samt agility (då borde man förstå att det ska vara en "standardhund" utan ""fel"".). Det h*n erbjöd mig sedan var en Trefärgad tik med kroksvans. Påstod att man "Titt som tätt kan slinka igenom en och annan utställningskontroll, och att det inte är några problem då. Men att det inte är något man avlar på".
H*n minskade priset med 15%. Det sa inte så mycket gämfört med det ordinarie priset. Jag sa bestämt nej eftersom att jag redan bvar bestämd. Det är klar att den inte har några men av den svansen. MEN den svansen gör att den inte är "standard". Nu hade den här hunden en kroksvans som skulle synas under all päls. Perfekt agilityhund men dock passade den inte det jag sökte. Kanske är det svårsålt - Kanske därför man sänker…

Jag köpte Musse till reducerat pris också med tanke på att han skulle bli för liten för utställning, dock passade det mig perfekt eftersom jag ville ha en sheltie som skulle tävla i small i agility :) För mig är inte priset det viktiga utan att jag får den hunden jag vill ha, en framåt positiv och arbetsvillig hund med mycket motor (och självklart frisk). Musse passade helt enkelt in på det jag sökte och dem som sålde honom ville att han skulle få hålla på med agility el. liknande.
Ressu köpte jag för fullt pris trots att han var kryptochid, dock fick jag tillbaka 1/3 av priset när han var ett år. Vilket jag tyckte var väldigt seriöst av uppfödaren. Speciellt med hanar så är det ju väldigt svårt att säga om dom förblir krypto eller om testiklarna kommer ner.
Jag anser att om man är en seriös uppfödare så reducerar man priset på sina valpar om dom inte är rasenliga!

Jag köpte min tik till fullt pris eftersom hon var frisk och hade inga "skönhetsfel" men sen var jag och höftröntgade henne så visade sig att hon har D höfter. Då lovade uppfödaren att jag får en valp gratis, hon kände lite skuld att hon parat sin tik (som har B höfter) med en oröntgad hanhund. Så det tycker jag gör henne till en mycket seriös uppfödare.
Tindra köpte jag till reducerat pris eftersom att det fanns risk att hon blev för stor (vilket hon också blev). Jag tror att det var 2000:- mindre. Men hon var den enda! Det gick inte att ta systern trots att hon skulle bli i rätt storlek så jag ändrade bara mina planer med utställning.
Jag hade reducerat pris på mina valpar på grund av risken att dom skulle blir för stora. En del blev det, en inte. Men det känns som att man då har "ryggen fri".
Jag tycker du gjorde rätt som reducerade prisen då du sålde valparna SparklingTindra. För vet man att det finns en risk så är det bättre man säger / gör något åt det direkt. Man behåller oxå sin trovärdighet som uppfödare.
Eftersom jag själv har funderat på att börja föda upp så har jag vissa riktlinjer som jag inte kan vika från. Bl.a att inte para med en hund som inte är HELT frisk. Då ska ögon kollas, höftena ska vara röntgade, knäna kollade osv…
Får jag fråga.. Om den valp jag tingar har lindrig crd.. Är det då uppfödarns skyldighet att reducera priset? Enligt den uppfödarn jag har kontakt med så påverkar inte crd hunden alls.. Men jag kan ju inte det där så jag vet inte..

#11 Nä, Crd besävrar inte hunden men jag försöker satsa på så rena och friska hundar i alla fall.
//BrightGloria
- Hemsida
Jo men tänker på att det är ganska vanligt att valpar får crd, då tänkte jag om det är uppfödarna skyldighet att reducera priset eller om det är ett eget val.. Är en uppfödare oseriös för att h*n inte gör en prisreducering? I bästa fall kan det ju så att valpen bara har crd när den är valp och inte sen när den är vuxen, men det vet man ju förståss inte när man köpt valpen..
Jag tycker det är helt klart att uppfödaren ska reducera priset om det finns risk för skönhetsfel el defekter. Eller att man får tillbaka pengar om hunden får något fel senare.
Min första Sheltie Qina har/hade HD fel (hon är opererad nu, hon har ingen höftledskula på ena sidan kvar), så jag fick tillbaka pengar för henne, tror det var 2000:-, detta var 8 år sen…
CRD får man inte reducering av priset då det är mycket ovanligt att hunden får problem utav det, det flesta växer det bort för.
Colobom finns inget krav att uppfödaren ska reducera priset men många gör det ändå. Colobom kan leda till att hunden för försämrad syn med åldern.
Finns riktlinjer hos SKK att hämta om man är intresserad.
#14 Okej.. Tack för info :-)

Min tik är övertecknad och jag fick prisreducering på henne. Dock så ligger priserna i Norge högre än i Sverige, så jag hade säkert kunnat få en "snygg" hund för samma pris på hemmaplan.
Mer bilder finns på http://tokhund.wordpress.com
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#16 Vad fin hon är
Brukar inte gilla shelties med för mycket vitt i ansiktet, men din lilla vovve fick mig att ändra uppfattning 

Tack! Jaaa, jag tycker ju att hon är helt underbar. Men jag är ju lite partisk av förståeliga skäl ;) Sen kan jag ju tillägga att jag valde henne självmant, så det handlade inte om att det var sista valpen eller så.
Hon har blivit mycket mörkare i ansiktet om man jämför med hur hon såg ut när hon var riktigt liten (hon är ju bara 6 månader än). Går att se hur hon har utvecklats under Pixie, på min blogg.
#18 måste varit den finaste övertecknade valp jag någonsin har sett!!!

Folk kommenterar alltid att hon är så fin :) Haha, var o handlade häromdagen o köpte bland annat hundben. Kassörskan frågade om jag hade hund och vilken ras. Jag svarade att jag hade en shetland sheepdog och hon utbrister "Nämen, det är ju du som har den där söta lilla! Hon är ju så söt! Nästan lite farligt söt, man blir ju som sugen!" :D Jag bara "Öh, jaa ehm tack!" :D
Min första sheltie köpte jag till reducerat pris då han var för liten för utställning o var krypto. Den bästa hund jag haft!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#21 Min hane är oxå för liten till utställning, men inte får jag reducerat pris för det. Däremot kommer jag få det för att han är krypto, alltså ingen av testiklarna är nere. Kommer inte ihåg om det heter krypto eller mono.
#20 Har du och Pixie varit och tittat på agilitytävlingar i sommar? Jag tror att jag har sett er. =)

Jajemen, vi har varit på Knotthoppet på Bodens Brukshundsklubb :)
#24 Ja, det var där jag såg dig. Jag tävlade där med min 4-åriga tik. Hon är jättesöt, din lillvovve. =)

Jasså, då kanske jag har dig på bild :) Fotade en del, både för privat bruk och för klubben (nu vet jag aldrig om dom la upp bilderna, dom blev försenade bla för att min förra hund blev dålig och fick avlivas)
#26 Har nu kollat. Hittade ingen bild på oss på klubbens hemsida, däremot så hittade jag en bild på oss på din sida. =) Jag tror att det var åttonde bilden uppifrån eller nåt sånt på knotthoppsbilderna. En skuggad sobelsheltie och jag ser ut att undra vart vi ska sen. ;) Vad tråkigt med din hund. Blev den gammal?

Nej, Titan blev inte ens sju år. Njurarna la av…
Haha, kul att du kom med på bild :) Har säkert fler bilder på er också, som inte blev upplagda.
#28 Haha jaa och det var en ganska typisk bild på oss. Hon en bit framför och jag garanterar att hon hamnade ännu längre framför mig efter däcket. ;)
Vad tråkigt med Titan. =(