God Förmiddag 6/10-2009
God förmiddag!
Sitter här och ska klura ut vad jag ska göra idag, fick nämligen ganska nyss reda på att alla mina lektioner är inställda, säger bara: Det är tur att jag har nära till skolan! Det kan inte vara kul att pendla, och sen åka hem igen. Det tar 7min för mig på cykeln till min skola, hur lång tid tar det för er till jobbet/skolan?
Hoppas och tror att hundklubben väntar på mig och Ronja, vädret är jätte fint (men kallt såklart..) och det skulle verkligen vara härligt med lite träning.
Sköt om er!

När jag pendlade till min skola så tog det ungefär 2 timmar med buss. Dvs bussen gick vid sex på morgonen, jag var framme vid klockan 8 och så spurta till skolan så man var där vid 8.10-8.15. Och så var man hemma efter klockan 18 på kvällen. DÅ var det inte roligt att komma till skolan och få veta att lektionen var inställd 
Nu bodde jag visserligen på samma ort större delen av tiden, men det var några perioder då jag var tvungen att pendla.
Själv funderar jag på att eventuellt gå ut o lägga ett spår. För en gångs skull så blåser det inte 
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Är hemma på en liten rast. Har också ~10min till och från skolan så det är så skönt att ha håltimmar och ta sig hem till hundarna. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#2 Precis, fördelen med att vara nära, så fort det blir några längre raster så hinner man hem :)
Har nu lagt ut ett spår till Ronja som vi gick för en stund sedan - och wow vad imponerad jag blev!! Det var ett tag sedan vi spårade, och sist vi gjorde det så gjorde vi det tillsammans med min morfar, så fick Ronja leta efter mig.
Nu gick jag ett kringelkrokigt spår på ungefär 150m, vid slutet la jag en liten hög med godis. Lät spåret ligga i 10min innan vi gick ut.
Tog på henne selen precis innan spåret började, och hon fattade direkt vad som gällde! Nosen rakt ner i marken, djupt koncentrerad och svansen stod upp som en liten parabolantenn, detta tyckte hon var skitkul! Hon var jätte duktig och stannade precis när hon hade tappat spåret, men var snabbt tillbaka på banan igen. Grymt imponerad! Detta ska vi absolut göra fler ggr, en utmärkt aktivering, nu ligegr hon helt utslagen vid mina fötter, trött och nöjd.

#3 Ja, jag kör blodspår hur ofta som helst nu. Tycker det är lika roligt som hundarna. 
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Spår är skitkul! (speciellt om det går bra
). Håller på att lära Pixie att markera spårapporterna just nu, får se om jag får det att fungera i praktiken också. Spårar fortfarande i hennes vanliga halsband o koppel, måste ta o införskaffa både spårsele och en ny lina. Jag har massor med selar och två linor, men ingen som passar en liten skrutt på 5½ kilo. Tidigare hade jag pointer och schäfer så det är ju ett liiiitet kliv neråt i storlek på hund 
Viltspår är jag däremot inte så förtjust i, trots att jag viltspårade med pointern. Jag tycker inte om att hålla på o gegga med blod o klövar och att behöva planera saker i förväg. Då föredrar jag personspår istället.
#3 - Pröva med längre liggtid nästa gång, minst en halvtimme iallafall. Då hinner dofterna landa mer på marken :)
#5 det var tänkt att tiden skulle bli längre, men denna gång var det inga problem då mycket av dofterna redan landat, hon var inte uppe med nosen en endaste gång. men tack för tipset, vi är fortfarande gröna inom spåret och gör det mest som aktiviering :)
#0 Skönt att vara ledig idag då? 
#1 Oj, nej då förstår jag att det måste ha varit irriterande att få veta att lektionerna var inställda. Lycka till med spåret! =D
#2 Det förstår jag verkligen :) När jag gick i skolan hade jag önskat att jag hade nära hem, men det hade jag tyvärr inte. Jag bor ca 1,5 mil ifrån stan där jag gick i skolan
#3 Å vad roligt att det gick bra!
Jag var ute och spårade med Frankie & Love igår. Båda var jätteduktiga 
#4 Jag har aldrig testat blodspår, jag är lite känslig av mig och gillar inte blod. Men det kanske inte är så farligt som jag tror? 
#5 Haha, ja det var ju lite storleksskillnad ja
Jag ska skaffa sele så småningom till mina vovvar också. Men jag har bara sett en sorts spårsele och den var neonrosa med gul reflex. Visst, reflex skadar ju aldrig. Men Neonrosa till 2 hanhundar, nej tack 
Hej alla!
Idag har jag varit inne i stan och köpt hundfoder, tonfisk till gammelkatten och juniorfoder till lilla kattungen. Jag passade även på att beställa tid för 1 års vaccinationssprutan för Love. Så den 29 på Loves födelsedag kommer han få en liten trevlig present i form av ett stick i nacken
. Men veterinären är snäll och mutar med godis så det ska nog gå finfint.
Nu ska jag snart ta en runda med vovvarna, det är faktiskt rätt fint väder ute :)
Ha en fin fortsatt dag alla!
kramar

Sele kan du använda vilken sort du vill. Personligen föredrar jag selar med Y-front, jämfört med en rak bröstrem. För stor hund föredrar jag nome-sele (dragsele), men det verkar inte finnas för små hundar så själv funderar jag på att köpa en y-sele från Hurrta.