Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 2080 ggr
webbnissa
0

Hur är sheltie

Hej

Har fasna för sheltie men hur mycket Pälsvård är det på dom??

Fråga sambon om han ville ha en shelite men sa nej för dom har så mycket päls. Har en cocker så han är väl rädd det blir mycket Pälsvård på en sheltie. Men annars kunde han tänka sig en om dom inte hade haft så mycket päls.

//Anna

Ronja06
0

Sheltien har knappt någon Pälsvård, trotts den vanligtvis stora pälsen. Utan en lätt genomborstning varje vecka bakom öronen räcker för mina två. Sedan får dom sig en lite mer genomgående borstning 1 gång i månaden. Under fällning är det även bra om man borstar ut pälsen mer, så skyndar man på fällningen.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Skulle nästan vilja påstå att en cocker har mer pälsjobb än en sheltieFlört

Precis som Ronja06 säger så är deras päls väldigt enkel att hålla koll på, efter några timmar i skogen kanske man måste borsta ut lite frön. Annars är deras päls ovanligt lätta.

Starfall
0

Jag instämmer med Ronja06 och Malin3033. Sheltiens päls är väldigt lättskött, kräver inte alls så mycket Pälsvård. Det enda jag kan tycka är lite jobbigt så är det vid fällningen. Då har man päls lite överallt i huset. Men om man borstar hunden varje dag vid fällningen blir det inte lika mycket päls som hamnar på golv och möbler än om man inte borstar den alls. Och sedan är det en fördel med pälsen. Den päls som lossnar verkar ha en förmåga att "bolla" ihop sig, dvs det ligger inte ett hårstrå här och var utan det bildar som större hårbollar som är lätta att dammsuga bort. Annars är sheltien är väldigt lätt pälsras :)

Soffe
0

Sheltien är lätt o borsta och det viktigaste ställena är bakom öronen + under vid fram-bakbenen, för där blir det lätt tovigare än på andra ställen. Det är min erarenhet iaf.

Ressu
0

Jag har själv både cocker och sheltie och kan intyga att cockern kräver betydligt mera Pälsvård än sheltien Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

BrightGloria
0

#4 Så är det på Meya med.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

webbnissa
0

TACK för alla svar kanske kan övertala han med alla era svar Skrattande

//Anna

Channi
0

#5 Kan bara hålla med dig då även jag har bägge ;) även fast jag håller cockern nedklippt (av många anledningar) så är det en hel del jobb.

webbnissa
0

Har min också nerklipp nu efter som jag inte ställer utan tränar allt annat just nu.

Hur går cocker och sheltie ihop??

Men tror tyvärr det blir svårt att övertala sambon ändå Rynkar på näsan

//Anna

medde
0

Kan bara instämma att cockern kräver en himla massa Pälsvård, jag har två stycken amrisar.

Men inte kan jag se ett hinder att ha sheltie med cocker.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

Hos oss kommer våra 3st shelties jättebra överens med vår cocker. Dock undrar jag ibland om cockern tror hon är en sheltie Skrattande.

Eftersom vi ställer ut Neiti så krävs det mycket jobb varje gång husse har haft med henne i skogen och spårat, hon har ju halva skogen med sej hem Obestämd

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Channi
0

#11  det är av precis "halva skogen med hem" anledningen till att jag klipper ner min Glad men ja det är liiiite krångligt om man ställer ut också.

Jag tycker det funkar riktigt bra mellan mina me, just nu busar dom, och vad farliga dom låter Cool