Panikångesthund
Fick hem nya sheltiebladet igår och hittade en artikel om en tjej med epelepsi och hennes sheltie, som var utbildad till service/epelepsihund. Hunden singlerade till föraren när det var ett anfall pågång, så kunde hon gå och ta sina medeciner innan anfallet och mildra/slippa det. Så, jag fick en idé! Jag har har panikångest som kommer och går i perioder och som i några enstaka fall varit så svår att jag tuppat av. Detta har gjort att jag har svårt med det sociala och att kunna gå ut när jag vill. Så jag tänkte försöka mig på att träna Pixel till panikångesthund;) Ett litet expriment som hade hjälp mig massor om det fungerade. 
Det kanske vore en bra idé, hoppas du lyckas med detta 
Finns det någon som kan hjälpa dig med Pixels utbildning, tex någon hundklubb eller något?

Tror tyvärr inte det, finns inte så många servicehunds-instruktörer, plus att det säkert skulle kosta skjortan.. Tänkte göra detta på egenhand med hjälp internet och diskutionsforum. Vet på ett ungefär hur man går tillväga:)
Undrar om inte brukshundsklubben har kontaker med de som utbildar signalhundar m m.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Lycka till =)
#2 Har du kikat på följande länk? Under utbildning och kostnader står det om var man kan ansöka om medel för utbildningen.
Den länken emma93 gav är nog det säkraste kortet att använda sig av
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tror tyvärr inte att panikångest ses som tillräckligt allvarligt för att få bidrag för:P Diabetes och epelepsi är ju dödligt i högsta grad om det inte finns hjälp.
#7 Det finns en bok som ges ut varje år (har jag för mig) som listar olika stipendier som finns att söka. Biblioteken brukar ha den så att man kan läsa den på plats. Kolla om din situation kan passa på någon av stipendierna, ibland är det privata personer som ger medel till personer av viss ålder, i viss kommun med vissa behov. Vem vet, kanske finns nåt som passar dig, kanske till och med just rörande panikångest. Håller tummarna för att du kan lyckas för jag tycker att din idé är jättebra!

Tack för tipsen! Skadar ju inte att kika. Kommer mjukstarta på egenhand nu under veckan, återkomer om någon månad och berättar hur det går. 

Peppar peppar ta i trä, detta var mycke enklare än jag trodde:P
Imed jag inte behöver få henne till annat än varna Mig när anfallet är på gång så har det "bara" varit för mig att vara extra uppmärksam på henne när jag får anfallet. (Det låter iof också mycke lättare än det låter):PFör er som haft, eller har någon bekant som lider av panikångest så förstår ni..:P
Har lagt märke till att Pixel blir väldigt låg, går ofta och lägger sig, och tittat ledset på mig när det börjar komma. Såklart tar jag själv medecinen när jag får ångest, men då är anfallet redan igång och det tar ett tag för pillret att verka, så tanken är att kunna ta det redan innan det tar fart, och på så sätt kunna leva normalt. Gå ut och träffa folk igen.

Nästa steg för oss är att få Pixel att komma fram till mig och säga till, ist för att jag ska vara uppmärksam på henne hela tiden..
Ska försöka filma och lägga upp ett klipp på när hon "varnar" så småningom.
Önska oss lycka till!
#10 Du skulle inte kunna lära henne att tex gå och hämta ett rött band eller något och ge dig som "du, nu börjar det närma sig"-tecken? Något som hon inte gör annars, så att säga..
#10 Det verkar ju gå åt rätt håll, det kommer nog gå jättebra att lära henne att visa dig när det är på gång.
Håller tummarna 

#11 Skulle man kunna göra, vill dock försöka slippa vara beroende av att ha tex ett rött band med mig, som dessutom måste vara tillgängligt för hunden hela tiden. Tror däremot att någon slags signal hade varit lösningen, ett ryck i byxbenet eller något?
#12 Tack, pepp uppskattas alltid.
#13 Frågan är ju om man märker det när man håller på att få ett "anfall", så att säga. Själv blockerar jag det mesta då..

#14 Det är sant, därför är ju tanken att varningen ska komma innan man själv märker att det är på gång.
#15 Förvisso.. Hmm, det blev lite klurigt. Får fundera lite och se om jag kommer på något. ^^