Sheltie för små för drag?
Sheltien är ju ganska liten så jag har alltid tänkt att de inte passar för drag (t.ex. drag efter skidor, eller liknande). Det beror förståss på hur tungt de drar, de kan säkert dra en liten unge på pulka men de kan väl inte dra en människa på längdskidor? Eller?
Jag skulle jättegärna vilja hålla på med drag med min blivande hund och då tror jag inte sheltien passar så bra. Men jag skulle gärna vilja veta om det är någon som hållt på med typ drag på ett eller annat sätt med en sheltie och hur de har passat för det?

Enligt mig är sheltien en ganska tuff ras, däremot så tror jag inte att den klarar av att dra så himla mycket vikt. Jag har en golden/samojed (hälften draghund alltså) och hon tycker att det är jobbigt att dra min 10åriga lillebror på snömadrass.
Men åker man längdskidor så står man ju inte bara där och låter hunden dra, utan man hjälper ju till och då drar ju hunden det den vill.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Mina shelties kan dra mig på spark. =P Och snabbt går det.
de kan säkert dra en liten unge på pulka
Prova själv att dra 10 kg eller mer i en pulka, det är ganska tungt, till och med för mig som är människa… jag har två barn så jag vet. Hade ALDRIG låtit min sheltie dra en så tung pulka. Däremot skidor funkar ju, eftersom man då själv åker samtidigt. Spark ger ju inte lika mycket motstånd som en pulka (mindre friktion), men det låter också tungt tycker jag.
#3 Jag hade från början inte tänkt att dom skulle dra mig men om jag ska sparka utan att dom ska dra så får jag sparka väldigt fort. Annars drar dom.
Man kan ju ha dom i sele och lina så kan dom hjälpa till lite om det går bra. Saga har fått vara med lös när jag åkt spark bakom min Aussie Nixon, men det går i 200 knyck, så det blir lite svårt för henne att hänga med, men hittils har det gått bra.
Jag skulle inte låta mina Sheltie dra för det är dom för små för, däremot som jag skrev ovan, att ha med dom i lina så dom kan hjälpa till tycker jag är ok, är ju lättare att "dra" om man har fart.
Fast mina Sheltie är ju små, kanske annat om man har en större Sheltie. Skulle aldrig låta dom dra ett barn i pulka heller, det har min Aussie fått göra när mina barn var mindre. Han fick även dra en kille som är 3 år häromdagen. Min Aussie är 57 cm hög och väger 28 kg, lite skillnad mot en Sheltie.
Att köra drag är något jag verkligen saknar, det tävlada jag med bla med i med min dobbisar. Vilket är helt underbar hundsport.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ah, kanske skall lägga till att mina shelties är storlek större. =P Tindra är ju 41 i manken så det är ju lite skillnad jämfört med "normalstora" shelties.
Ok, tack för alla svar! Det var som jag trodde då, är verkligen intresserad av drag så vet inte om det kommer bli en sheltie jag skaffar, eller ja, någon gång kommer jag säkert ha en, samtidigt som jag har en lite större hund :) Tycker fortfarande om sheltie lika mycket!

Är du uppriktig intresserad av drag (skidor eller spann?) så är det bättre att skaffa en ras som är mer lämpad för det. Däremot så kan säkert en sheltie hänga på så gott den kan. Däremot är det ett hopplöst uppdrag att hitta en dragsele till en sheltie, men det kan man alltid få uppsytt.
Däremot kan jag ju säga att det inte bara är hunden som drar. I skidor så får man åka på ordentligt för att hinna med, visst kan hunden dra dig, men för att orka längre stunder så är det snällast att hjälpa till. Ska du dra med släde så bör man egentligen ha minst två hundar. Spark däremot går ju att köra med bara en hund, bara man tänker på att inte överanstränga den.
Med min förra hund (pointer) så körde jag drag. Främst cykel och spark, men även skidor. Prövade på spann med pointer o vorsteh, men eftersom jag bara hade en hund själv så fick det bli spark annars.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Visst kan en sheltie dra.
Men man måste anpassa lasten efter hunden förståss. Pulka är nog för tungt i sig att dra men en liten skrinda med stora hjul - typ cykelhjul - som rullar lätt. Sele tillverkar Limex. Det är en vanlig bogsele med extra ringar på sidorna för drag. Finns hos de flesta välsorterade zoobutiker.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Om du nu är jätteintresserad av drag tror jag inte sheltien är rätt ras för dig. Dra en fullvuxen människa på längdskidor tror jag mycket väl de klarar av har dock svårare att se att de skulle vilja dra en unge i pulka.
Mvh Ellenfyrkant
Ja, nu var det ju ett tag sedan jag skrev detta. Hur som helst så har jag förstått ungefär hur mycket en sheltie klarar av att dra. Jag anade redan att de inte kunde dra så himla mycket men man vet ju aldrig så jag tänkte jag kunde fråga. Jag är inte jätteintresserad av drag men jag har tyckt att det kan vara en rolig sport att testa på, typ att "bli dragen" på skidor bl.a. Tack för svaren i alla fall. :)