Amerikansk vs Engelsk Sheltie
Vad tycker ni om amerikanska kontra engelska typerna på Shelties? Är det skillnad mer än till utseendet (t.ex hälsa, mentalitet etc)? Båda amerikansk och engelsk är ju godkända att visa på utställningar (och tävla mot varann som samma ras) inom FCI trots att standarderna inte är skrivna på samma sätt. Har sett att fler och fler importerar och avlar på amerikanska linjer så någon fördel borde de ju se med de amerikanska linjerna trots att det borde vara svårare att vinna på utställningar i Sverige med en typisk amerikansk Sheltie (eftersom standarderna inte är lika). Förvisso tillkom den engelska rasstandarden innan den amerikanska, men nutidens sheltie-ideal här har nog också förändrats endel sedan den engelska standarden skrevs. Så är det egentligen så fel att följa en amerikansk standard som är godkänd inom FCI?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tror det är en smaksak, jag föredrar den engelska typen.
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se
Kan någon förklara skillnaden mellan de olika typerna, eller någon kanske har en bild som visar skillnaden?

Jag föredrar också den engelska typen :)

Ja föredrar den engelska typen :)

http://www.akc.org/breeds/shetland_sheepdog/ Amerikanska kennelklubbens standard. De amerikanska ser grövre ut, särskilt huvudet. De ser mer ut som en förminskad collie, medan den engelska har ett "nättare" utseende.

Jag tycker den engelska. Den brittiska ser så buffig ut. Men de är vackra ändå.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Engelsk föredrar även jag, tycker en sheltie ska vara nätt och söt :) (säger hon som äger en väldigt maskulin hane
)
Jag föredrar den engelska eftersom jag sett mest av den..
#5 Tack
Jag tyckte de amerikanska var riktigt fina men lite för lik collie… Det känns inte som en sheltie, men det är nog för att jag mest sett engelska då.
Tycker också brittisk!
Den engelska varianten föredrar jag, men måste säga att jag har sett många tjusiga sheltien av den amerikanska varianten =)
Ger denna en puff fram, då jag är så nyfiekn om någon mer har något att tycka eller säga om dessa olikar
Jag är den som föredrar den amerikanska typen, tycker den engelska typen är lite för klen. Jag vill ha en sheltie som har grov benstomme. :)
Jag får nog ändå säja att jag föredrar den engelska typen. Jag tycker om dess lite mer näpna uttryck och mindre grova typ.
Dock så tycker jag att amerikanska shelties är otroligt pampiga om man säjer så. Väldigt ståtliga hundar, men har inte i mina ögon riktigt det där söta "sheltieutrycket" som jag älskar.
Men jag tror mycket handlar om vad man är van vid. Här i Sverige dominerar den Engelska typen, vilket gör att många inte ens sett en "amerikansk" live. Hade jag känt många med amerikanska shelties, eller kanske rent ut sagt bott i USA, hade jag nog föredragit den amerikanska typen.
Mvh Emelie 

Jag tittade precis in på den här länken.
Måste ju bara säga att de ser riktigt riktigt ståtliga ut. Fast det likar mest ett lejon, sheltien tycker jag ska vara nätta och söta. Inte pampiga och ett moln av päls.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag gillar egentligen båda typer dom har sina för och nackdelar.
Kanske bäst med en kombination av båda.
Har sett väldigt fina Amerikanska importer som inte är stora och tunga, dom är väldigt lika Engelska hundarna fast oftast med lite grövre benstomme och oftast faktiskt bättre temperament.
De ameriskaska ja sett, ser inte ut som i din länk ritkigt.. håller me om att det lite ser ut som ett lejon i länken. De ja sett från usa har varit väldigt fina.
Håller med om er som tyckt att en blandning, för ja har sett fina av båda avlarna så..
Jag föredrar det engelska utseendet. Tycker att de amerikanska ser ganska grova ut i både nos och krpp och att de verkar ha så mycket päls. De är fina de också, men det smäckrare utseendet tilltalar mig mer.
Fast jag håller inte med om att de amerikanska liknar collien mer. Jag tycker istället att de engelska, "vanliga" sheltisarna ser ut som små collies. Har också läst någonstans att tanken med att avla in collies i sheltien var att sheltien skulle se ut just som en liten collie.
Det är verkligen en stor skillnad på dom olika modellerna. Det är tyvärr samma då det gäller dobbisar. Som natt och dag från amerikanska och tex tyska, samma gäller även katterna jag har, där finns det en engelsk typ och den amerikanska typen. Allt både på gott och ont

vad är det för skillnad på dem är det någon som har dem olika sorterna?
JAG föredrar den Americanska! pågrund av dess ädla utseende, deras stabila kroppsbyggnad och vackra utseende! Jag ÄLSKAR dom! 
Min stora dröm är att ha en "helamerikanare" någon gång. Just nu har jag bara en halvamerikanare och han är ganska grov han också. En amerikans blue merlefärgad sheltie är min dröm 
#22 Har du egna amerikanare? Om du har det, har du lust att lägga in några bilder? Det vore så kul att få se.
När jag var i USA var jag förvisso inte på någon hundutställning men de Shelties jag såg till vardags (dock ej så många) var ganska lika vår typ, så jag undrar om det kanske är ganska spridda typer även i USA och Canada. De hundar som är av mer engelsk typ där kanske inte visas så mycket på utställning då den amerikanska typen premieras där.
#24 Intressant, ja det kanske är så att det vi kallar den amerikanska typen främst finns inom utställningar. Men dom du såg utanför utställningarna, var dom inte lite grövre än engelska. Eller var de precis som engelska?
#26 De såg ut mer åt det engelska hållet. De såg inte alls grova ut. Jag undrar hur de amerikanska utställningssheltiesarna ser ut utan att vara så groomade. Skulle varit kul att få se skillnaden på en icke-groomad och en groomad, för jag misstänker att de ser ganska mycket grövre ut när de är iordninggjorda.

Jag gillar de amerikanska mer, tycker om det där lite grova. Men båda är såklart fina :) Det är som sagt en smaksak.
Hej!Kan ni lägga upp bilder på amerikanska o engelska shelties?Vill se om det är skillnad på dom!
Kram /Lowa

Fungerar den eneglska samt. den amerikanska olika gällande Agility? Läste i någons kommentar att den amerikanska är grövre, tänkte om de har starkare ben, eller tsabiltet… Ja om ni förstår vad jag menar 
#30 Jag "inbillar" mig att den amerikanska inte är lika vanlig i sverige, och jag som åker runt och far på olika tävlingar ser sällan den typiska amerikanen.
Tycker snarare när man tittar på tävling att det är de "tunna" sheltiesarna som det går riktigt snabbt och bra för, de grövre "lunkar mer runt", om jag skriver med en viss överdrift.

#32 Okej, men det låter ju faktiskt logiskt. Som sagt jag vet ju nada! Hehe 
#33 man lär sig hela tiden och man blir aldrig fullärd :)
Fick förresten sheltiebladet igår.. det stod massor om Sheltiens historia, hur det blev den engelska och den amerikanska typen.
Visste ni till exempel att det från början fanns 7 hanhundlinjer? Och alla av dem utom två har försvunnit. man har identifierat 24 tikfamiljer, men hälften av dem har förmodligen dött ut.
En tik vid namn S Ch Kedale Molly som kennel Shepherd impoterade 1932, hennes linjer finns fortfarande kvar i Sverige och drygt 6% av de valpar som registreras 2000-2007 har henne rakt i nedstigande led, det är ungefär 22-29 generationer bakom valparna.
Några av de tikfamiljer som har dött ut i europa är mer förekommande i Canada och USA. Hanhundslinjen CHE (Chestnut Rainbow) är helt dominerande i Nordamerika medans hanhundslinjen BB (Butcher Boy) är mer vanlig i "vår del av världen".
Därför har även de olika rasstandarderna utveckltas olika, i USA är man mer ute efter en grövre typ, mer rektangulärt huvud, runda tassar, mer annorlunda form och placering av öron.
Så att de är olika råder det ju ingen tvekan om, frågan är om det är så här vi vill ha det? Nu har ju detta pågått i flera generationer och säkert svårt att återställa. Men att det bara är sheltien som är olika vid olika delar av världen tror jag inte på, tror alla raser har sina förfäder och har utvecklats olika i olika delar av världen.

Jag föredrar den engelska. Har rasen redan en standard från hemlandet så ska den följas. Men amerikanerna är ju kända att "fixa" till raserna.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
När jag var i USA v.44 så såg jag en hel del shelties! Och hundar i över huvud taget. Brukar inte se så mycket hundar när jag är där, men där vi bodde nu kryllade det av hundägare! De flesta av dem hade även shelties. De såg typiskt amerikanska ut och nu när jag har sett dem på riktigt så måste jag säga att jag fortfarande föredrar den engelska typen, men nu har jag iallafall en verklig bild att jämföra med.
#36 Vad spännande! Var det storlek, bestomme, stop, ögonbrynsbågar etc som var typiskt amerikanska? Hur var de i sättet?
#37 utseende mässigt så var det som du beskrev, allt var liksom "överdrivet", fast ibland åt andra hållet. Benstommen är ju helt klart grövre, stopet är mycket flatare och inte lika djupt som hos engelska. När man ser en amerikanare i ansiktet, så känns det som om man ser stora öron och ett grovt huvud. Ögonen är inte lika tydliga och det pigga och vakna utseendet saknas.
Men måste tillägga att jag träffade ca: 25st, kanske var det undantag jag träffade, men tvivlar på det.
Jag hälsade inte på så många av dem, men dem jag träffade så gick de fram och hälsade och viftade på svansen, det var absolut inget överdrivet hopp och fläng utan bara ett "artigt" beteende, och så fungerar min tik också.
#38 Verkligen jättekul att få höra hur du upplevde det! Som jag skrev tidigare så träffade jag inte så många och de var inte så tydligt amerikanska i typen. Det är säkerligen inte undantagen du träffade.
En sak som jag funderar på men som jag inte har letat efter svaret på (kanske nån här vet?) är om rasstandarden varierar (eller tolkas olika) i olika kennelklubbar i Nordamerika. Det finns ju inte bara en stor kennelklubb där och det finns ju större icke FCI-anslutna klubbar.
#39 intressant fråga! Inget jag har hört om faktiskt.. kanske något att kolla upp. ska höra runt och kika lite under dagen, återkommer om jag hittar något av intresse.