Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1212 ggr
[Malin3033]
0

Ni som har röntgat...

Ni som har röntgat era hundar, var gjorde ni det? Både armbågar och höfter eller bara det ena?
Är ni nöjda med besöket (eller skedde det något otrevligt, mycket slit i hund osv)?
Om ni vill får ni gärna uppge pris, då jag har märkt att det skiljer sig väldigt mycket i pengar var man röntgar hunden.

**Sedan en liten fundering:
**_Ronja är nu 2,5 år gammal, vi har kört agility och lydnad ganska intensivvt sen hon fyllde ett år, men det har varierat beroende på årstid. Utöver det blir det mycket spring i skog för att bygga muskler, vi kör mycket kroppskontroll för att lära henne att behärska alla delar av kroppen.
Ronja har inte varit halt och rör sig fritt, vi är alltid noga med uppvärmning innan agilityträning.

Sen några veckor tillbaka har jag fundering på att kanske röntga henne. Självklart vill man veta att sin hund är frisk, men efter lite forskning har jag märkt att det skiljer så mycket från var men röntgar hunden, vem som gör det, om hunden är sövd osv. Vissa åker flera tiotals mil för att få "rätt" veterinär. Jag vill inte röntga min hund om jag inte vet att jag får ett rättvist resultat, men hur ska man kunna veta det?
Sedan är jag rädd för att röntga henne, av en ganska dum tanke, jag är rädd att hon har dåliga höfter så att vi inte kan fortsätta träna och tävla… men om jag inte röntgar så får jag ju aldrig reda på det, och hur sjutton ska jag då kunna behandla henne rättvist!?_

Lite tankar och funderingar från er sida skulle vara toppen, jag känner mig vilsen!

BrightGloria
0

Det är klart att du ska röntga henne. Jag känner precis samma sak med Meya. Tänk om hon har dåliga höfter. Jag vill liksom inte veta men ändå är det viktigt enligt mig.
Hundar eller djur över huvudtaget kan inte säga särskilt mycket om sitt inre och då får man ju ta reda på det på annat sätt för att kunna ge hunden det liv som den förtjänar.

Zelda röntgades när hon var 1,5 eller nåt. Det gjorde vi på Torsby smådjursklinik i värmland och de var jättenoga med hur bilderna blev och det var inget krångel med Zelda i alla fall.
Eftersom SKK eller SBK (glömt bort vilken av dem) granskar dem så är det nog lite svårt att få fel resultat. Så ta den som ligger närmast.
Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men runt 2500? Osäker!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida