Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 5017 ggr
Liiinn
2009-01-25 22:33
0

Varför sele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan nu vill jag gärna ha lite hjälp Flört Det är så här att jag har funderat lite på att skaffa en sele. Men jag vill ha det för att om man ska ut och jogga med hunden eller så. Vad använder ni eran sele till? Eller vad ska man använda selen till? Glad

BrightGloria
2009-01-25 22:59
0

Jag har inget halsband till min sheltie, jag hade det precis när jag fick henne men sedan bytte vi snabbt till en sele.

*Den sitter bättre på hunden
*Inget halsbandsmärke på pälsen
*Den är snällare mot hundens kropp
*Den går inte att kravla ur
*Man har bättre koppling till hunden.

Så jag har många fördelar med sele. Nackdelar är väl att den är lite krångligare att ta på hunden men inte mycket.
Jag tar alltid på mina hundar selar när vi går ut. Väääldigt sällan vi använder sele.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Soffe
2009-01-25 23:06
0

Vad för sorts sele rekommenderar du? Finns ju den som jag har på säljes här och sen en annan som mest sitter fram på hunden typ.. Vet inte vad den heter..

SparklingTindra
2009-01-26 01:46
0

Jag tycker att selar som sitter som den på bilden är bäst. En sk. spårsele.När jag köper sele åt mina hundar så köper jag i mjukt skinn för dom sliter mindre på pälsen och är samtidigt bekväma.

Min Tindra har en från Frank's Pro Gold. Om den fortfarande finns att få tag på så ska jag köpa en sån åt valpen också. 

BrightGloria
2009-01-26 09:00
0

#3 En typ sådan har jag till Stintan.

Zelda har en annan modell som djuraffären rekomenderade.
Den tycker jag är jättebra. (bild)

//BrightGloria
- Hemsida

Niini
2009-01-26 10:40
0

Vi köpte både sele och halsband åt Turbo, men av nån anledning så har det bara blivit så att det är selen som används.

Jag fick rådet av många att Hurttas selar är bäst, och visst är jag otroligt nöjd med Hurttaselen Turbo har :)

Soffe
2009-01-26 11:32
0

Tack för era svar :-) Då vet jag vad jag ska titta på för sele sen, för jag tycker att den sorts modell som ex. Hurtta har är mkt snyggare + att den ser mkt bekvämare ut för hunden oxå :-)

medde
2009-01-26 13:15
0

Jag har provat sele på Mickey, men det var inte alls poppis. Han satt sig ner och surade och ville inte gå alls.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MarieSchroder
2009-01-26 13:24
0

Hej!

Använder mest sele dels för att det ofta är säkrare och dels för att det är skonsammare mot den känsliga halsen. Det är så lätt att det blir ett lite för kraftigt ryck som kan skada.

Tycker dock inte om selar som hindrar bogrörelserna… som den på bilderna på #3 och 5 utan försöker hitta sådana som ger mer frihet för bogar och framben…

Må så gott i vinterrusket!

Ressu
2009-01-26 14:44
0

Här används både och. Har halvstryp för lydnadsskolningar och för kortare promenader. Selen (hurttasele) används enbart för långa koppelpromenader.

Tycker personligen att selen är lite krånglig med all päls som mina pojkar har. Den tenderar att fastna i låset. Halvstrypen jag använder så är väldigt skonsam åt deras päls. Och jag tycker dom är betydligt enklare att sätta på och ta av Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Soffe
2009-01-26 16:53
0

Ja det är nog mest en smaksak.. Jag kommer iaf börja med halsband o sen prova sele när han blir lite äldre..

BrightGloria
2009-01-26 18:17
0

Ett retriverkoppel är ju ganska praktiskt att ha på t.ex. sheltieträffar, då det är lättare att ta av och ta på.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
2009-01-26 18:31
0

Jo men sitter dem mjukt o bra på en Sheltie då?

BrightGloria
2009-01-26 19:34
0

Retriverkopplet?
Så länge inte hunden drar så gör den ju ingenting. Har inte något sådant koppel, men skulle vilja ha dock.

//BrightGloria
- Hemsida

Soffe
2009-01-26 20:04
0

#13 Okej.. Trodde du hade ett..

medde
2009-01-26 20:20
0

#13 Det använder jag ofta på Mickey, om vi bara ska över till grannen eller ner till bilen. Toppen att ha!

SparklingTindra
2009-01-26 21:22
0

Förstår inte varför man skulle ha ett retrieverkoppel åt en sheltie? Det är ju samma sak som att ha stryphalsband.. Jag skulle hellre satsa på ett vanligt halsband som det på bilden och ett sele.

BrightGloria
2009-01-26 22:23
0

Skaffar jag ett retriverkoppel så kommer jag inte använda det som promenadkoppel utan som en mest snabbt på/av koppel.

//BrightGloria
- Hemsida

SparklingTindra
2009-01-26 22:39
0

#17 Är det inte bättre att skaffa ett valpkoppel då? Alltså ett sånt som ser ut som ett retrieverkoppel fast med ett stopp på insidan så att den inte kan gå i strypläge?

medde
2009-01-27 09:45
0

Jag använder detta koppel som BrightGöoria, bara för att kunna ta mig från A till B snabbt. om nu så skulle behövas. Men det är klart detta gäller ju på Mickey

BrightGloria
2009-01-27 18:35
0

#18 Det visste inte jag att det fanns.
Menar du en sådan här? I så fall verkar ju det mycket bättre.

//BrightGloria
- Hemsida

Futurity
2009-01-27 19:24
0

Behövs det sånna grejor på en liten sheltievalp?Flört

medde
2009-01-27 19:33
0

#21 Det gör det nog inte:-)

BrightGloria
2009-01-27 19:55
0

#21 Nope, men jag tycker att det är behändigt.

//BrightGloria
- Hemsida

medde
2009-01-27 20:21
1

#23 ´Visst är det så. jag har ju ett!

SparklingTindra
2009-01-27 21:57
0

#20 Japp. =)

Jag avrådde en av mina valpköpare när hon funderade på att köpa ett retrieverkoppel att ha som utställningskoppel. Och när jag påpekade att det borde ha funnits ett sånt där stopp på kopplet (en  sån hade vi åt ena pudeln ibland när han var liten) så sa han att han förut sålde såna men att han kallade det för valpkoppel. =P

Han blev lite sur när jag inte tyckte att dom skulle köpa hans handgjorde koppel. =P

[Malin3033]
2009-01-27 22:26
0

Jag ser inget fel i att använda retriverkoppel om hunden kan gå i koppel, dvs. inte drar lr liknande. Jag använder retriverkoppel vid lydnad samt agilityträning på klubben för att det är enkelt att ta på/av, hade problem på en av agilitytävlingarna för att pälsen hade fastnat i spännet, Ronja tittade surt på mig när jag försökte dra bort den, för nu ville hon ju köra! Annars använder jag halvstryp på henne.

Ressu
2009-01-28 08:28
0

#26 Håller helt med dej. Kan hunden gå i koppel så är det ingen större skillnad vad man har. Speciellt vid agility och lydnad ska man ha halsband som är lätta att ta av.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
2009-02-09 16:30
0

#8 Jag har pratat med en veterinär då jag blev fundersam på det du sa om att det skulle hindra bogrörelserna på hunden att ha spårsele på hunden, eftersom att jag har det på min 11 månaders sheltie. Jag undrade om det var så att det hindrade bogarnas/frambenens rörelser och om det kanske inte var så bra att ha just den sortens sele på henne då hon inte ens är vuxen.

Denna veterinär sa att den sortens sele (spårselen, jag visade Enyas) är en av dom skonsammaste och att den (förutsatt att den är i rätt storlek) inte alls hindrar några rörelser för hunden om den inte drar väldigt kraftigt. =) Hon sa att jag lugnt kunde fortsätta att ha just den sorten på min unghund och att jag inte skulle byta modell.

bima69
2009-02-10 18:33
0

Till mina Sheltiesar har jag inget sele, Qina är nästan aldrig kopplad överhuvudtaget, när hon är kopplad så har jag ett halvstryp i terylen till henne. Saga har faktiskt fortfarande sitt valphalsband och koppel. Har tänkt och köpa spårsele till Saga, tittar på din Sparkling Tindra vid tillfälle. Till Aussien Nixon har jag spårsele och dragsele.

När Qina var ung och jag tränade mycket lydnad med henne använda jag ett runtsytt läderstryp halsband till henne, denna använde jag bara vid tävling el träning. På Saga använder jag det vanliga koppel och halsband vid träning, har ett rundsytt läder halvstryp halsband till henne som jag tänkt och använda vid träning och tävling, men den är lite för stor för henne ännu.

Det finns en djungel med halsband, selar mm till hundar, så man får helt enkelt prova sig fram vad som passar bäst på ens hund.

Retriver kopplet har jag till min Aussie på utställning, tycker det fungerar jättebra på honom. Men vet inte om jag skulle använda det på mina Shelties.. Har inte sett den sk. valpkopplet, kanske det skulle vara bra för Sheltisar…

Chanku
2009-10-20 15:26
0

Jag använder sele till spår, drag och övrig motion. Däremot skulle jag aldrig köpa en sele med rak bröstrem, utan jag vill ha en sele med Y-front och gärna koppelfästet långt bak. Nu är det svårt att få tag i nomesele (som den kallas) till sheltie, men det finns Y-front selar med koppelfäste uppe på ryggen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

mojsans
2009-10-20 21:19
0

Jag har ett liknande som #4 på Freya, det är jättebra och inget som hindrar vid gång och när hon får springa lös på promenaderna, det var djurmagasinet som rekomenderade det och jag har varit helt nöjd , har även halvstryp till alla mina hundar.

Ellenfyrkant
2009-10-28 22:41
0

Jag använder en MR sele när jag är ute och cyklar med Zigge för att jämna ut belastningen. Annars använder jag halsband.

Mvh Ellenfyrkant

Chanku
2009-10-29 16:50
0

#28 - Inom draghundsvärlden så är det stort sett ökänt att hundarna inte får samma kraft i en bröstremsele som i en sele med y-front. En hund som ligger på ordentligt får helt enkelt inte samma frihet i fronten. Trycket hamnar över hela fronten och "klämmer" åt.

Däremot om man använder den som promenadsele eller så (dvs hunden inte ligger på hårt), så lär det inte vara några problem.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

musse05
2009-10-29 23:08
0

Vad jag har läst ( www.sssk.org ) så ska man inte ha sele på shelties.

SparklingTindra
2009-10-29 23:57
0

#34 Det står antagligen så för att selar kan slita/platta ut pälsen där den sitter.

musse05
2009-10-30 10:33
0

#35 Kan stämma.

Starfall
2009-10-30 14:15
0

Jag använder sele på mina ibland, men senast jag använde selar så kom Love ur sin. Troligen hade jag inte spänt den tillräckligt.

Kito
2009-11-14 20:45
0

Har precis köpt en Hurrta Y-sele till båda mina hundar. Provade några olika modeller men tillsammans med personal kom vi fram till att Y-selen satt bäst på båda mina typer. (Sheltie o Westie) Används till promenader precis som ett halsband då dem går lika bra oberoende på vad jag använder.

BrightGloria
2009-11-21 23:30
0

#38 Men så SÖÖÖÖT! Skrattande

//BrightGloria
- Hemsida