Reda ut pälsen
Hur reder ni ut då era hundar blivit toivga i pälsen, men en karda eller tar ni en kam och tar lite bit för bit? Att jag är nyfken är för Mickey päls är ganska jobbig och hålla fräsch hela tiden. En lång prommis och dom är på G igen.
Lite knep vore bra att få ta en del av.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja, jag kan tänka mig att det behövs redas ut ett och annat hårstrå emellanåt på era hundar.
Om du bara visste nera. Mickey päls växer hur fort som helst överallt ! Så det får inte fuska i armhålorna och framför allt mellan tramdynorna.
Nej det kan jag då tro det. Blir mycket att hålla reda på
Ja du har ju träffat min kille och vet vilken päls han har på sin lilla fina kropp
Mina hundar har fått enstaka små tovor bakom öronen ibland. Dessa har varit lätta att ta bort genom att helt enkelt klippa bort.
När jag fixar pälsen använder jag först en helt vanlig pälsborste och borstar igenom. Efter det kammar jag. Om hunden fäller använder jag en karda för att få bort den lösa pälsen. Den långa pälsen på frambenen kammar jag med en fintandad kam. Pälsen på bakbenen håller jag ganska kort då massa skräp fastnar i pälsen just där. Pälsen mellan trampdynorna samlar allt möjligt skräp. Där håller jag också pälsen kort. Dels är det praktiskt och sedan ser det ju mer välvårdat ut. Pälsen under på magens nedre del blir lätt småtovig då vovvarna tvättar sig mycket där. Iallafall mina hanhundar, Pyret blev aldrig tovig där.
När jag badar hundarna använder jag FyraEss hundschampo + FyraEss Hundbalsam. Det är ett schampo jag är mycket nöjd med. Pälsen blir riktigt fin av det:)
# 4 Javisst. men han var så nytrimmad och fin då så 
Mina har i princip aldrig tovor då jag ser till att det inte hinner bildas några. Shelties brukar ju inte få tovor så lätt.
Men har det gjort det så skall man aldrig karda på tovan då det sliter sönder pälsen istället för att reda ut. Det lärde vi oss då vi hade pudlar. Där fanns det inga genvägar. Ville man ha utställningspäls så var det bara att vackert reda ut tovan försiktigt försiktigt med kam och så gör jag även med Tindra och Enya nu om dom får tovor bakom öronen (enda stället där de kan få tovor).
Har man tovor att reda ut kan annars spraybalsam vara en bra idé (funkar i alla fall på pudelpälsar, har aldrig testat på sheltie då det aldrig har varit nödvändigt).
Mickey tovar så lätt, sen har man ju det med tasarna. Oj vad det växer mellan hans trampdynor. Där måste det klippas väldigt ofta.
#8 Jo, mellan trampdynorna måste mina också klippas ofta. Tindras växer som ogräs och på sommaren får hon våtexem där när hon badar så mycket så det inte hinner torka ordentligt..
#9 Mickey har precis samma problem. Även under hösten då det regnar på tok för mycket
#10 Det som funkar på Tindra när hon har sina våtexem är att jag ser till att håret är kortklippt mellan trampdynorna och när hon kommer in efter promenader och sånt så torkar jag tassarna torra och smörjer mellan trampdynorna med zinkpasta. Då brukar det försvinna. Men slarvar jag det minsta med det så kommer dom tillbaka igen.

Jag använder en sådan här till eventuella tovor. Jätte behändig.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Nu har Pixie bara fått små små tovor bakom öronen, men då sprayade jag på balsamspray, lät den sjunka in i tovan och så med en kam så fick jag ut dom. Kör än så länge med spray för barn (gul flaska) och det funkar bra :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#12 Jag har en ungefär likadan :) Fast jag har inte använt den till hundarna, bara min långhåriga kanin som får tovor väldigt lätt.
Som har är nämnt så får sheltien ytterst sällan tovor. Dock kanjag ju säga att så är inte fallet med en cocker
. Spraybalsam och kam i första hand och går det inte med det så använder vi Coat King. Måste säga att det verktyget skulle jag inte klara mej utan mera =) (detta gäller då för cockern) 
Ett par tips till Pälsvård.
Wahl Pocket Pro - en liten smidig klippmaskin som får plats i handen. Drivs av ett litet 1,5 V batteri. Att klippa smått med tex päls mellan trampdynor. Jag har själv aldrig råkat klippa en hund i skinnet med den. Tror inte det går.
Jaen Peau Tangle Repair - En riktig hjälpare i nöden på tovor. Spraya på och sedan knyter tovan nästan upp sig själv.
Prob Superkräm - Väldigt bra att smörja in röda tassar med. Sätter effektivt stopp för svampinfektioner på alla möjliga ställen. Dämpar klåda.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

BrightGloria, var hittade du den där tovkammen? Har letat efter nåt sånt verktyg. Troll har tovor bakom öronen och i armålorna precis hela tiden.
Nu har jag iallafall köpt en spraybalsam, men skull behöva en bätre, och kortare, kam. Jag har aldrig haft en pälshund förut och nu har jag plötsligt en massa päls att hålla ordning på.
#17 Den finns hos de flesta zoobutiker. Tovskärare heter den. Finns i olika modeller. Både där skären sitter på sidan som på BG's och där de är som krokar rakt fram.
Man kan också använda effilersax. En sådan där sax som ser ut som en kam. Den klipper man med rakt över tovan så några hårstrån klipps av. Man får dock inte klippa för nära huden då man lätt kan klippa i huden.
Balsamspray kan man göra själv också.
Späd ut ett bra balsam med massor av vatten i en sprayflaska. Tillsätt några droppar solros, raps eller majsolja. Får man tag på lanolin eller mink olja så är det super. Macadamia nötolja går också bra.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Toppen tips sissie

Har hittat en tovkam, så skall här utredas!