Pälsfråga?
Jag undrar om det finns något man kan ge hunden så att pälsen växer på sig bättre. Det finns ju tips och ideér om det mesta! Kanske någon vet något bra även om detta!
Har hört att äggula skall vara bra för glans och lyster!
Tacksam för svar om det Ni vet!
Hos mina har jag märkt stor skillnad mellan vilken mat man har gett dom. Nu får dom dessutom Omega3 och Omega6 tillskott och deras päls har förbättras jättemycket. Min trefärgade hane är väldigt svart och glansig igen =)
Men har oxå hört att äggulan kan hjälpa. Dock tål ingen av mina äldre shelties ägg så därför kör vi med Omega3
B-vitaminer är också bra. Specielt B12 har jag för mig. Så när man ger B-vitamin extra så ska man se till att det finns av alla B-vitaminerna.
Äggula är bra då den innehåller varenda vitamin och mineral samt optimalt med proteiner. Proteiner är också bra för hud och päls.
Animaliska proteiner har possitiv effekt på pälsen också. Det är massor av animaliskt protein i äggula.
Vegetabiliska proteiner framför allt veteprotein, var en uttorkande effekt på pälsen så se upp med vetegluten.
Äggulan ska serveras rå. Men äggvita ska man inte ge rå. Äggvitan bryter ner B-vitaminer så det får motsatt effekt.
Omega 3 och Omega 6 är super då de är fetter som är nyttiga för hud och päls men också bra för lederna och imunförsvaret. Man ska dock ge båda, så kolla förpackningen. Laxolja innehåller båda.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Det finns ett b-vitaminpreparat som heter Shy Feeder som är populärt att använda. Om jag inte minns helt fel så är Shy Feeder egentligen till för hästar, men är helt okej att använda till hund (dock inte samma mängd såklart).
Fiskolja är annars bra att ge.
Annars kan ju ett bra foder ge en positiv effekt :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hästar är många gånger känsligare för preparat än hundar så hästprodukter brukar fungera utmärkt till hund.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

3 ml per 10 kg hund av Shy Feeder. Så en flaska räcker lääääänge till en liten sheltie ;) Shy Feeder innehåller sockerbeta, så det smakar gott till kräsna jyckar. Finns bio-b för hund, men den smakar tydligen inte lika gott. Men eftersom det handlar om en så liten mängd så lär det knappast påverka hundarna (sockret alltså) vidare mycket. Jag vet flera personer som ger Shy Feeder till hundarna som fästingmedel och är nöjda.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Tack för alla svar!