Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 1860 ggr
Chanku
0

Bra foder för en knubbis?

Pixie har jättelätt att lägga på sig, samtidigt som hon är den absolut glupskaste hund jag träffat. Dålig kombination alltså ;)

För tillfället äter hon Pro Plan Lax o Ris, som späds ut med lite Robur lax o ris. Hon äter vuxenvarianten för "alla raser". Hon äter mindre än den rekommenderade mängden på påsen.  

I övrigt är jag nöjd med fodret. Dvs hon har fin päls, bra hud, fina ögon/öron, skiter bra (luktar en del dock), fiser inte och luktar inget ur munnen. Har bra med ork och energi.

Dock är det ju det faktum att hon får ganska lite mat och att hon är hungrig. Inte bara att hon tigger efter mat, utan det är ganska tydligt att hon inte är helt nöjd med det hon får i nuläget. Däremot kommer jag fortsätta med proplanen ifall jag inte hittar något jag känner mig nöjd med.

Ett mindre kraftigt foder, som passar en hund som kan vara lite halvkänslig i magen? Samtidigt som man inte riskerar att få en gasig mage och taskig päls… Vill inte ha ett foder som innehåller soja.

Royal canin är uteslutet. Hon fes, hade halvkass mage och var inte pigg på att äta det.

Hon är inte fet kan jag tillägga, men hon kan lätt få tappa lite grann. Är fullt medveten om hur man känner hull på en hund och vad som är lämpligt :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
0

Bajset får en lite annan lukt av laxen. Tyvärr. Bra att hon inte luktar i munnen!Glad Det kan en del hundar börja göra när de går på laxfoder oavsett sort.

Om hon har lätt att lägga på hullet och alltid verkar hungrig så prova att lägga en del av hennes mat i en godisboll. Då får hon jobba lite och använda huvudet när hon äter. Dessutom blir ätandet lite långsammare då de måste plocka fram varje bit och mättnadskänslan hinner komma fram. Det tar en stund för maten att ge mättnadskänsla då det är just torrt och behöver få svälla lite i magen. Det kan ta lite olika lång tid beroende på när hunden dricker i samband med måltid.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Jag ger fodret uppsvällt, ger jag det helt torrt så tenderar bajset att vara hårdare. Förmodligen dricker hon lite för dåligt för att äta heltorrt. Ger jag fodret rejält uppsvällt så brukar hon också vara lite nöjdare. 

Däremot får hon viss berikning när det kommer till mat. Brukar dels gömma godis i toarullar (dvs "slit o riv"-beteende) och trycka in gott i en kong ("slicka"-beteende). De hundar jag har haft som fått pröva aktivetskulan (den som rullar runt) har faktiskt blivit rejält uppspelta o snudd på stressade. Då kan jag tänka mig att stillastående, mer "pillriga" aktivitsbrädor för hundarna att sjunka lite i aktivitsnivå i samband med utfodring? Tillgång till tuggben har hon jämt.

Bajset är faktiskt "fräschare" med lax-fodret, än med RC (åt mini junior). Men torrfoder innehåller ju ofta en hel del "skit" som gör att bajset luktar en del.

sissie
0

#2 så sant så sant. Foder innehåller en hel del fullständigt onödigt.

Bollarna kan få en del hundar att "gå i taket". Man kan också gömma under mattor och handdukar. Det tar lite tid för dem att fixa.

Dog Trigger från Nina Ottoson kan jag rekmmendera till hundar som behöver lära sig att ta det lugnare. Ett spel med flera skivor som inte går att lösa med hastighet.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Ja, vad sägs om hundfoder som innehåller lök? :)

Jag brukar berika en del (gömma i trädstammar, kasta på gräsmattan, gömma undan, trycka in i kongar, knöla ihop toarullar etc.). Däremot får jag vara lite försiktig med vars jag berikar, för hon skulle lätt kunna äta sten i all iver.

Har kikat lite grann på aktivitetsbrädorna, borde inte vara omöjliga att göra själv?

Däremot vore det skönt att kunna ge ett foder, istället för två som jag ger i nuläget… Tidigare åt hon bara pro plan, men då blev det striktare i måttet (dvs släta mått) och jag upplevde att hon var lite hungrigare då.

Hon får (ca) 10 msk om dagen. Omräknat till dl så blir det kring 1½ dl. Hon har en bra bit upp till den rekommenderade mängden på påsen (går självfallet efter hull och inte efter påsens rekommendationer).

Min förra hund gick på fri fodergiva, fick gödas med att flottigt man hittade och fick godis/kex utan att man behövde fundera på det. Snacka om skillnad :)

[Malin3033]
0

Min Ronja låter precis som din Chanku, kraken åt endast 0,7-0.9dl om dagen.. Av Orijen, som förvisso gav henne hög mättnadskänsla. Dock så fick hon enligt foderpåsens rekomendationer i början, och gick då upp i vikt, så fort vi märkte detta minskade vi genast på mängden och magen stannade slutade att växa, dock minskade den inte heller. Så nu äter hon lightfoder och tanken är att hon ska få Orijen igen när hon är nere i någon form av Idealvikt.
Orijen passade henne bra, just för att man märkte av att hon kände sig mätt..

Chanku
0

Jag erkänner att jag känner mig lite tveksam till Orijen. Det är just ett av deras foder som innehåller lök (purjo)…

[Malin3033]
0

#6 Jaså? Hm.. mina hundar åt det i 8månader utan att jag märkte något.. vad kan hände o dem äter purjolök? Hur mycket purjo är det egentligen??

Chanku
0

Ingen aning hur mycket det är. Hundar ska inte äta nån form av lök eftersom lök innehåller thiousulfat som hundar inte kan bryta ner. Dvs den lagrar det i kroppen och detta kan orsaka anemi hos hund. Har man rejält med otur kan det påverka njurarna och mjälten också.

Däremot tror jag det bara är ett av deras foder som innehåller purjolök, men det gör samtidigt att jag tvekar lite.

sissie
0

Kors! Det visste jag inte. Ska genast blänga igenom igredienslistan nästa gång jag kommer till jobbet.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

#9 det visste inte jag heller. Har hört mycket gott om Orijen och har själv gillat det väldigt mycket. Men nu blev jag helt plötsligt väldigt osäker..

Starfall
0

#8 Oj, det låter ju hemskt att det kan innehålla lök Obestämd 

Borde det inte finnas regler för vad fodertillverkarna tillsätter i foder? Lök borde inte vara tillåtet.

Chanku
0

Knuffar upp tråden i förhoppning att någon har nåt förslag.

Jag skulle så gärna öka upp fodergivan lite till, men det funkar inte på det foder hon har nu.

När jag pratade med djuraffären så rekommenderade dom RC Cockerspaniel, men jag vill inte ge ett foder med soja så det går bort.

[Malin3033]
0

#9 hittade du någon purjo? :)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig Chanku eftersom jag sitter i en liknande situation och har ärligt talat inte kommit fram till någonting. Nu äter hon light tills hon har gott ner. men har ingen aning om vad standard fodret blir efter det.

sissie
0

Jag har inte hunnit titta på orijen, men kollade igenom några av purina Pro Plan's foder. Ingen av de jag tittade på hade någon form av lök i sina.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Jag ger Pro Plan till henne just nu :)

Orijens fiskfoder (Four fish eller nåt sånt) innehåller purjo. Det är bara att kika på deras hemsida :)

dogg
0

Hej!

Har ett tips, det är Hills RD har provat det ett tag sedan min vovve gick upp ett kilo efter kastreringen, alla andra lightfoder får han äta ca 1 dl max av men detta får han äta 1.5 dl av tills han nått målvikten och sen kan han äta hela 2 dl för att hålla 6 kg som är målvikten för honom. Det är stor skillnad på honom nu och han är inte alls så fixerad vid mat utan mycket mer avslappnad inne och ute. Har känt till några som gett RD under många år och hundarna har varit fina i päls och mun så hittar jag inget annat foder där han får äta 2 dl per dag så fortsätter jag så länge han mår bra av det. Det är förresten också stora kulor som ger lite tuggmotstånd. Tipsa annars gärna om andra lightfoder som är bra där hunden kan äta mer än 1 dl.

Chanku
0

Lightfoder till en 8-månaders hund känns inte aktuellt.

[Malin3033]
0

#16 Har provat, tyvärr är det inget foder som min kräsna hund ens tittar på.

#17 går hon upp i vikt runt magen trots att hon växer?

Chanku
0

Hon följer en ganska jämn kurva. Hon har inte en "maskmage" eller så, utan uppdragen buklinje och en "fin" mage (dvs inte en knubbig putmage). Hon har dessutom midja, så det handlar ju inte om nån jättetjock hund utan egentligen en ganska normal hund (med lite hull) som är ett matvrak och som verkar ha lätt att lägga på sig.

[Malin3033]
0

#19 låter precis som Ronja. Å andra sidan växer hon inte längre. Men vi tränar väldigt mycket.