Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2926 ggr
[sheltietjej]
2009-12-15 23:29
0

Hannamn

Vet inte riktigt när nästa hund blir men det känns som om det börjar närma sig. Kommer såklart bli en till Sheltie (och förhoppningsvis en trefärgad hane). Men nu är jag på jakt efter namn! Vill ha ett "eget" och ovanligt namn. Har en liten favorti just nu, det är Qross. Vill ha namn i det stuket, så låt er fantasi flöda!

Channi
2009-12-16 00:57
0

Qubik, Tross, Triss, Quen, Truss, Trust, Thrust, Swift, Pace, Speed, Rapid, Turbo, Hast, Hasty, Kvick (Quick), Velo (Velocity), Fall, Free

Är det jag kommer på nu såhär på kvälls sidan, återkommer nog med fler ;)

SparklingTindra
2009-12-16 09:22
0

Carras gillar jag. =)

Channi
2009-12-16 12:34
0

Sådär nu är man lite piggare ;) Några fler exempel, alltid trevligt med ett namn som har betydelse också ^^

Abrax - "Shining one" på Grekiska.

Abraxas - Greek myth name of one of the horses belonging to the sun god Helios.

Achaz - (Greek: ????) "Possessing"

Aeton - Greek myth name of one Pluto's night-black steeds, usually rendered "swift as an eagle."

Amos - "Strong"

Ares - Greek myth name of the son of Zeus and Hera.

Atreus - Greek name meaning "fearless."

Athos - Contracted form of Greek Athanasios, meaning "immortal."

Cronos - Variant spelling of Greek Kronos, meaning "time."

Dysmas - "sunset"

Eros - Greek name derived from the word eros, meaning "love"

Keyx - Greek name, possibly meaning "kingfisher." In mythology, this is the name of a king of Thessaly, the son of Eosphoros.

Kosmos - Greek name derived from the word kosmos, meaning "beauty, order."

Kosmas - Variant spelling of Greek Kosmos, meaning "beauty, order."

Kreios - Greek name derived from the word kreion, meaning "master, ruler." In mythology, this is the name of one of the Titans.

Kyros - Greek form of Hebrew Kowresh (Persian Kûrush), meaning "like the sun."

Midas - In Greek mythology, this is the name of a king of Phrygia famous for his Midas touch.

Minos - Greek name possibly derived from an ancient Cretan word for a "king." In mythology, this is the name of a king of Crete, son of Zeus and Europe.

Naos - Possibly from the Greek word for "temple" or the Egyptian word for the "unknown" inside the inner sanctum of a temple. 

Orion - Greek name, probably meaning "mountain man." But some sources say that the name may actually be of Akkadian origin; if so, it means "light of heaven." In mythology, this is the name of one of the Titan gods, a primordial hunter who was killed by a scorpion. A constellation was named after him.

Nyx - Greek name meaning "night." In mythology, this is the name of a goddess of night.

Priamos - Greek name, possibly derived from the Luwian compound priimuua, meaning "exceptionally courageous." Luwian is closely related to Hittite. In mythology, this is the name of a king of Troy.

Taras - Greek myth name of a son of Poseidôn by the nymph Satyrion.

Xenon - Greek name derived from the word xenos, meaning "foreigner; stranger."

Ressu
2009-12-16 15:14
0

Ojoj vad många bra förslag som kommit in Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

BrightGloria
2009-12-16 15:24
0

Vilka bra namn Channi!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[sheltietjej]
2009-12-16 17:06
0

Channi du är toppen duktig på namn, SparklingTindra ditt namn var inte så fel det heller, men jag vill ha lite mer udda namn Flört

Channi
2009-12-16 18:28
0

Va snälla ni är! ^^ tack tack ^^ Kanske fanns något namn som va intressant Cool

Channi
2009-12-16 18:33
0

Vill du har fler alternativ förresten? ^^

Starfall
2009-12-16 20:50
0

Aramis kanske? :)

SparklingTindra
2009-12-16 23:42
0

#6 Haha ok, men jag tycker att det namn du själv skrev verkar vara mycket vanligare på hundar. =P Vet en hund som hette Carras, men jag vet 5 st som heter Qross.

[sheltietjej]
2009-12-17 16:26
0

#8 Det fanns många intressanta namn, kan återkomma om jag vill ha fler tips Skrattande

#10 Jag har aldrig stött på en hund som heter Qross Förvånad

SparklingTindra
2009-12-17 19:12
0

#11 Haha jaså? Det var det värsta. =D

[sheltietjej]
2009-12-17 22:41
0

#12 men det är inte säkert att det blir det, har lååååååååååång tid på mig och hinner stöta på många nya namn Skrattande

SparklingTindra
2009-12-17 23:54
0

Ok. Försöker absolut inte avstyra dig från det namnet, menade bara att jag inte tycker att det är så ovanligt. =P

MarieSchroder
2009-12-21 15:17
0

Själv tänker jag alltid ut en hel hög namn, men är aldrig nöjd med något - sen när jag får hem valpen så "blir" det bara något!

Smulan kunde ju absolut inte heta Smulan - det var ju en STOR tjej… men det blev en Smula hur vi än gjorde.

Tingeling kunde ju absolut inte heta Tingeling för det var ju lite fånigt tyckte jag. Inte sjutton såg hon ut som någon tjusig älva utan mer som ett bustroll… men det liksom blev Tingeling - eller Tinglan/Tingel som vi ofta ropar Skrattande.

Sabina - tja, hon var ju vuxen och hette Sabina så det fick hon ha kvar - även om jag just nu tycker hon borde heta "Bandit"! eller varför inte "Pruttgumman"?!?!? Kom precis på henne med att äta ut katternas toa! YUKK! Fast efter tandborstning är hon i alla fall en av världens tre bästaste sheltiesar!

Sorry - lite skralt om herrnamn. Själv skulle jag kalla en rejäl herre för Ozeki (är svag för japanska namn - det är den näst högsta rangen av Sumobrottare Glad!) uttalas ungefär "Åsseki" med betoning på första stavelsen. Annars gillar jag musketör-namnen: Athos, Portos och Aramis!
Sen finns det en uppsjö med namn ur favoritböcker…..

hmmmm

/Marie