Understimulerad sheltie..
Sitter här i Åre och Ronja ger mig missnöjda blickar. Livet här är ju inte aaaaaalls lika kul som hemma i Strängnäs - där är det ju spårträning, lydnad, agility och massa med hjärngympa-övningar som gäller.
Sheltien blir ju vad man gör den till brukar man ju säga.. och Ronja är helt klart van med att få en ordentlig aktivitet varje dag. Men nu är vi i Åre och jaa…. vad hittar man på här?
Ge mig lie tips om bra "trötta ut övningar".För det behöver hon verkligen. Lite problem dock:
- Vi har ingen spårsele och lina här uppe, den ligger snällt hemma. Så spåra kan vi inte göra då jag bara vill spåra med henne närhon har selen på sig. För att undvika att hon blir förvirrad. Selen = jobb!
- Klickern ligger hemma.. även om jag hade haft med mig den så räcker det inte att lära henne ett nytt tricks som övning, hon lär sig det på 10min och är lika pigg som vanligt efteråt.
Det vi håller på med nu är att vara ute ordentligt i snön, vi hoppar och studsar i snön så massor med vackra muskler bygger hon, men lika pigg i hjärnan.
Tacksam för alla tips!

Söka godis/föremål/folk, omvänt lockande/stadga, tricks, lydnadsmoment, nöta targets etc.
Jag använder lika ofta ett kort, rappt "bra" istället för klickerdosan. Tänket sitter inte i dosan, däremot kan den ju underlätta för att vara mer exakt.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Har lärt mig att en sheltie är så gott som omöjlig attr trötta ut fysiskt. Försök med lite hjärngympa istället :) Jag brukar ta tre pappersmuggar, visa vilken jag lägger ett godis under och sen blanda dem. Nästan direkt fattade han att försöka följa den mugg som godiset är under. Turbo älska det!
Har du provat att leka kurragömma? Dvs hunden måste stå och vänta när du gömmer dig, och inte se var förståss. Sen får hon inte leta förrän du ropar. Jag brukade säga "skall vi leka kurragömma" till mina och de lärde sig snabbt vad som gällde. Dock har jag en som alltid fuskade och försökte smyga iväg innan jag ropade. Variera att stå på stol bakom dörr, eller att stå på golvet så kan de inte lita på att leta efter fötter på golvet.
Det blir ju lite olika moment inbakade i leken, som ändå inte behöver förknippas eller störa någon annan träning du gjort.

Jag brukar också leka kurragömma med mina hundar vissa kvällar när man har dålig fantasi att hitta på något annat, och dom älskar det.
Brukar också stänga in mej själv i ett rum och sprida ut lite hundgodis i små små bitar var som helst i rummet, sen släpper jag in dem så att de får söka godiset en lång stund. Dom kan arbeta på och söka i ca.10 minuter och beroende på hur "hårt" dom ansträngt sig är dom trötta efteråt =)
Tack så mycket för alla svaren! nu har vi lite att prova på.. kul!

Sen är ju passitivitsträning helt suveränt att jobba på. Det är mer aktivering i att vara stilla än vad man tror. Burlekar är ju ganska poppis (har man ingen bur, så kan en hundsäng eller så duga bra det med)
#6 Burlekar? Nu vart jag nyfiken. Kan man använda burar till annat än transport?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#7 Burlekar kan man egentligen kort sammanfatta med att hunden ska söka sig med rejäl glädje in i buren (från början frivilligt och sen på kommando) och sedan sitta kvar i buren oavsett störning. Buren är så värdeladdad att det liksom inte spelar nån roll att matte tränar med en annan hund eller att det passerar massa andra hundar utanför buröppningen, detta då utan att leva rövare. En bra grund för att kunna ha hunden liggandes i bur vid träning, kurstillfällen, tävlingar etc. Att det kallas just för burlekar har nog att göra med att folk inte ska glömma bort att träningen ska vara en glädjefylld lek, det handlar inte om tvång. Om du söker på nätet efter "burlekar" eller "crate games" så hittar du säkert betydligt bättre förklaringar.
Det man dock ska tänka på är att man inte får förvara hund i stängd bur förutom under vissa förhållanden enligt svensk lag. Tror det är transport, tävling och träning som är undantagen. Nu handlar det dock inte alltid om en stängd bur, utan en öppen bur. Går att använda en filt eller så också, men en bur är "extra tydlig".
Det låter ju jättebra. Buren ska ju vara något trevligt att vara i. En extra bostad, ett ställe där hunden kan få vara ifred bl a.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!