Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 4212 ggr
Ressu
3

Fryser om tassarna?

Nu när vi har vinter och det är kallt så har mina hundar en tendens att börja frysa om tassarna.

Hur är det med era, fryser dom om tassarna och hur gör ni då?

Här börjar alla våra lyfta tassarna och "halta" när det går över -15 grader. Detta är ju ganska besvärligt då man är ute och promenerar med dom (man kan ju inte bära 4 hundar samtidigt Obestämd).

Har ni några goda råd eller tips vad man kan göra?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Chanku
0

Pixie fryser också om tassarna, så jag brukar försöka hålla lite tempo. Annars så värmer jag tassarna med handen en stund. Nu blev det tokigt kallt direkt (typ 23-25 minus) så hon hade inte en chans att vänja sig heller. Första dagen var det -3, andra dagen blev det -10 och sen swosh ner till -23.

Min förra hund (pointer) var en riktig fryslort, så hans tassar fick jag värma ganska ofta.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ressu
0

Det brukar jag oxå göra när det är som värst. Men tyvärr brukar det ju sluta med att dom bara får mera snö och is som börjar fastna på tassarna deras =(.

Det finns en salva (minns tyvärr inte vad den heter) som man kan smörja på före man går ut som ska skydda tassarna. Har någon provat den och isåfall har den fungerat bra?

// Ressu
kennel Westtorpets

Chanku
0

Tror inte att en salva hjälper till med värmen… Däremot för att undvika snöklumpar kan man väl använda balsamspray (som får torka före utgång)? Vi har ganska torr snö här just nu så det fastnar inget hur som helst.

louiise
0

Baloo har också börjat halta när det är riktigt kallt. Jag lyfter upp han och tar bort lite snö och värmer dom, sen går det bra några meter och sen samma visa igen.. Men jag har sett tass-strumpor att köpa, skulle det funka tror ni?Tungan ute

sissie
0

En del sätter på små skor på tassarna. Jag tror att vanliga barnstrumpor gör gott också. Då fastnar inte snön i pälsen i alla fall så att det kyler. Men det beror väl på snön också. Hur "blöt" den är.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Jag har enorma problem med mina vovvars tassar, då dom har så mycket tasshår. Klippas hela tiden är ett måste. Annars fastnar det stora klumpar i deras tassar. Sedan allt fukt som blir mellan trampdynorna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Chanku
0

Klipper ni I tassarna eller bara det som sticker ut?

SparklingTindra
0

Jag klipper mellan tassarna. Tindra fryser aldrig om tassarna (med undantag för då när hon hade haft valpar och tappat all päls), hon lyfter dom annars inte ens vid -30 grader. Enya fryser lätt, men hittils har hon inte haft några större problem.

Se till att dom inte står stilla allt för mycket, och att det inte fastnar snö/is mellan trampdynorna. Dessutom är det nästan bättre att ta bort snö/is mellan trampdynorna åt dom än att dom gör det själva. Gör dom det själva så verkar det bara bli mer is.

medde
0

#7 Eftersom Mickey har problem med fukt eksem så behöver hans tassar att speciellvård om dom.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
0

Stintan och Zelda sköter sina tassar själv för att ta bort snö men har inga som helst problem med att det är kallt. Meya däremot fryser riktigt ordentligt och inte bara på tassarna. Jag plockar bort snö, värmer och gnuggar henne och försöker stanna så lite som möjligt. Det är Meyas första vinter så det är inte så konstigt att hon fryser mer än de andra.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Chanku
0

Hur gör ni med tassar som fylls med snö..? Var ute idag och Pixie fick rejält stora vassa isklumpar i tassarna som dessutom skar henne lite :/ Tyvärr visar hon att det är obekvämt förrän det är "för sent".

Ressu
0

Nu har det blivit lite bättre hos oss. Det var tydligen den första köldknäppen som var värst. Eller så har temperaturen bara blivit behagligate =).

Snöklumpar i tassarna är ett evigt problem dock. Ressu & Kiira gnager bort det dom får. Poitsu brukar inte få så lätt. Neiti däremot så ser ju ut som en snögubbe varje gång vi är ute. Dock försöker jag hålla bort håret mellan trampdynorna oxå så det finns så lite som möjöigt att fastna i.

// Ressu
kennel Westtorpets