Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 6398 ggr
medde
0

Tassar och grönsåpa

Mickey har väldigt torra tassar som även spricker, ok inte  mycket men det finns "rispor" i dom. Nu har jag fått rådet att tvätta dom efter promenaderna ute i grönsåpa, som ska var väldigt bra och göra dom både fina och mjuka igen.

Någon som testat eller hur om den här "huskuren"?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Chanku
0

Tydligen är det inte helt ovanligt att använda det som huskur (eksem, skavsår, hemorrojder o annat trevligt), däremot kan det göra hår matt och torrt.

Personligen skulle jag hellre satsa på en riktig tassalva, helosan eller kanske "militärens läppbalsam" (de där gröna "rören" som går att köpa på apoteket). Såpa under tassarna låter kanske inte riktigt som en stor hit.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

medde
0

Jag har provat det mesta känns det som, tassalvor av diverse slag, som jagalätt, helosan. även försvarets och några till. Men det vill inte riktigt till sig att bli fina tassar.

Just det med grönsopa fick mig att hajja till, därav min fråga härinne

Chanku
0

Annars kan du testa med att tillsätta laxolja i maten, brukar göra både päls o trampdynor snygga. Tror b-vitamin kan hjälpa till också.

Går ju alltid att testa med såpa, ser du att hundarna halkar eller att tassarna blir "konstiga" så är det ju bara att du slutar. Handgjorda krämer med honung i, brukar kunna göra underverk. Kanske fungerar på en hundtass också?

Jag vet inte hur du bor, men är det saltade vägar i närheten? Då kanske det räcker med att du sköljer av o torkar tassarna direkt du kommer in för att se en skillnad.

medde
0

Men jag ger nu NP vetegroddolja till dom bägga härhemma redan.

Saltade vägar har vi gott om är, torkar av tassarna varje gång vi kommer i just av denna anledning. Salt i stora lass här!

Chanku
0

Testa att skölja av tassarna också om du inte redan gör det. Saltet är ju förjäkligt mot små hundtassarna. Här uppe används främst grus, förutom på E4:an där salt används ibland. Inte nu för att jag brukar ha för vana att promenera på E4:an ;)

Laxolja kan ibland vara bättre än vetegroddsolja. Däremot brukar man inte rekommendera att blanda bägge på samma dag. Viacutan+ brukar också rekommenderas om man har problem med tex trampdynor. Sockar på tassarna om de är rejält spruckna, kan hjälpa till i början under läkningen.

Jagalätt är väl främst ett skydd och bidrar inte så mycket till läkningen. Vet att en del brukar använda zinkpasta på tassarna.

medde
0

Men Zink torkar ut, hans är torra som papper.

Chanku
0

Dom brukar sätta det i sprickorna så kanterna drar ihop sig, då i kombination med laxolja i maten.

medde
0

Kommer att testa detta.

sissie
0

#5 Hoppas det är zinksalvan som du menar.Glad

Jag avråder starkt att inte använda Zink Pasta!! Den är mycket giftig för hundar. Små hundar kan dö av den. Däremot Zinksalva på barn är ok.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Jo, det är zinksalva jag menar. Jag råkade skriva fel. Som sagt, jag har aldrig prövat det själv medan andra brukar använda det.

sissie
0

Misstänkte att du menade salvan. Flört Ville dock passa på att varna för pastan. Lätt att blanda ihop dem.

Zinksalvan är toppen till småsår också. Hjälper huden att läka fortare. Även på oss människor.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

emma93
0

Jag har kört med aloe vera på torra tassar. Olivolja har också varit bra men inte så jättepraktiskt när det hamnar på golv och sängkläder.:-P.

sissie
0

Olivolja låter kladdigt. Bra dock att blanda tillsammans med utspädd balsam som bortsningsvätska.

Och gott på salladerFlört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

emma93
0

Olivolja lämpar sig bäst sommartid när de kan vara ute en stund efter att man tagit på det.:) Men tassarna blev väldigt fina av det.

Starfall
0

Har faktiskt aldig haftnågra problem med torra hundtassar, men skulle jag få problem med det någon gång kommer jag köpa någon fet tassalva :)

medde
0

Jag tänkte inte ens pasta utan salva.

sissie
0

Hoppas ingen tror att det är makaroner vi pratar om!Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

emma93
0

olivolja är ju bra för makaroner;)

sissie
0

Sätter lite piff på smaken menar du, antar jag!Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Men den här tråden fick mig att tänka på grekisk mat!!! Vilken tråd….olivolja med mera. Nu ska jag till köket och se vad jag kan finna där.. Ses senare

emma93
0

#19 Det med, men de håller även makarona mjuka och "oklibbiga":).

sissie
0

En grekisk sallad med svarta oliver. En del gillar fetaost - inte jag dock - men det kan nog vara gott till också.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Inte Feta men halloumi ost. Wow!1 Men de ska var den man köper direkt från den som gör dom. Hel underbart.

Nu måste jag fixa lite grekisk mat i veckan,,,

sissie
0

Stekt Halloumi! Det åt vi på nyårsafton! På natten strax före 12-slaget!Tungan ute

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

#24 Gjorde niFörvånad inte ringde ni mig Skrikandes//Skrattande

sissie
0

Får ringa dig dubbelt nästa gång vi ska äta halloumi. Har en ost kvar i kylen.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Härligt!

sissie
0

Hungrig?Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Har inte ätit redigt sedan, ja du vet sissie

sissie
0

Jag har några matlådor i frysen. Hemmagjorda sådana.Glad Alltid bra att ta till när man inte orkar laga mat.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Dom är i din frys, inte min… Skämt o sido överlever..

sissie
0

Låter bra det. I värsta fall så finns det ju alltid vatten i kranen och bröd brukar man kunna få tag på. Eller så kanske det finns ett paket kex i skafferiet!Skrikandes

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg