Måste ha-böcker?
Hej på er! :)
Jag planerar just nu inför mitt första, egna sheltieköp. Har tidigare haft hund, men har då inte haft eget ansvar och inte skött uppfostran osv.
Undrar nu vilka böcker ni sheltietokar anser att man måste införskaffa/läsa när man skaffar sig sin valp :)
Utöver vanlig grundlydnad och övrig skötsel/tips/råd vill jag börja shejpa och senare tävla i lydnad. Även någon agilitybok hade varit rolig.
Tack på förhand!! :)
MVH /Elina

Kontaktkontraktet av Eva Bodfält (köp senaste utgåvan, den gamla är bra, men den nya är tydligen bättre och med lite mer anvisningar)
Skjut inte hunden av Karen Pryor
Lydnadsträning i teori och praktik av Morten Egtvedt, Cecilia Köste (enormt tjock bok! Rejäl del om klickerträning och sen detaljerat hur man tränar lydnadsklasserna)
Shaping Success av Susan Garrett (ej läst, blivit rekommenderad)
The Other End Of The Leash av Patricia B. McConnell (ej läst, blivit rekommenderad, ska köpas snart)
Klickerträning för din hund av Morten Egtvent, Cecilia Köste (ej läst, väldigt populär)
Klickerglädje! 110 frågor och svar om klickerträning av Melissa C. Alexander (ej läst, väldigt populär)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
"Dominans och ledarskap, fakta eller fantasi" av Barry Eaton är otroligt läsvärd!
Kontaktkontraktet och Lydnadsträning i teori och praktik som Chanku nämnde ovan är mina "biblar" här hemma.
Vill man träna tricks är "min bästa vän" av Marie Hansson väldigt bra.
Vill du läsa om det fantastiska livet som sheltieägare är "shetland sheepdog" av Anita Axelsson en väldigt mysig och bra bok.
Vill du ha en agilitybok är boken av Marie Hansson som heter "strategisk handling för bättre position" väldigt bra. Passar både nybörjare och tävlingsvana. Det finns en hel del nybörjarböcker om agility som man kan läsa innan denna, men för inlärning av agility är det bästa tipset nybörjarkurs.
Alla böcker som jag har skrivit ovan har jag hemma. Kontaktkontraktet är min absoluta favorit, den hade jag redan från valptiden och kontakten jag har fått med min hund är mycket tack vare den boken. Senare inför lydnadsträningen köpte jag lydnadsträning i teori och praktik.
Vill man träna lite "cirkuskonster" så finns det en bok som heter "Hundlekar". Kommer tyvärr inte ihåg vad författaren heter men det är gott om illustrationer till övningarna.
PS Det är en sheltie på framsidan.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

"Hundlekar" säger sig vara klickersk (baserad på klickerträning) men alla tricks i boken baserar sig på locka-lura. Vill man ha en tricksbok så har jag hört att boken "Klick & Trick" av Deborah Jones är riktigt, riktigt bra.
När det gäller agility, så rekommenderar jag att gå en kurs. Speciellt om du aldrig tränat agility tidigare. Just för att det är enklare att lära rätt, än att lära om :)
I början skulle jag nog satsa på Kontaktkontraktet, Klickerträning för din hund, Klickerglädje! 110 frågor och svar om klickerträning och Skjut inte hunden. Försök dessutom hitta en valpkurs där kursledaren är insatt i klickerträning.

Åh tack allihop! :)
Kontaktkontraktet ska jag absolut införskaffa, sen får vi se vad det blir för klickerbok :)

Skjut inte hunden är helt suverän, men kan vara lite svår som första bok. Skulle kunna tänka mig att antingen klickerträning.. eller klickerglädje.. är bättre om man är helt ny på klickerträning. Dock tycker jag att Skjut inte hunden är en bok som ska finnas i bokhyllan så att säga :)

Köttbullelydnad - Maria Ahola!
Hej!
Kul att du tänker skaffa sheltie =) Sheltien är helt underbar.
Jag har några böcker som de andra inte redan presenterat, så därför kan jag presenterna dessa böcker:)
Hundens hälsa av Dr Carol Osborne. Denna bok är en av mina favoriter och är också den bok jag läst igenom flest gånger. Den tar upp första hjälpen, hundens sjukdomar och lite anatomi. Superbra bok enligt mig.
Valpskolan av Barbro Börjesson. I denna bok får man lära sig mycket om hur hundar tänker och vikten av att vara tydlig i sina signaler man sänder ut.
Hundskolan av Barbro Börjesson. Man kan säga att detta är fortsättningen på valpskolan av samma författare. Denna bok använder man sig av när hunden gått ifrån valpstadiet.
Olika hundlexikon är också bra att ha. Dessa hundlexikon har jag:
Bonniers stora hundlexikon av Bruce Fogle. Denna bok tar upp väldigt mycket inom hundens värld. Den presenterar bland annat över 400 raser och varianter.
Stora boken om hundar av Juliette Cunliffe. Boken innehåller 1000 bilder och nästan 400 raser. Boken är även rik på information.
Encyclopedia of the dog. Vet inte exakt vem som skrivit den då det är lite otydligt, tror att det är flera olika författare. Denna bok är mycket informationsrik och allt är väl beskrivet. Boken innehåller så klart även rasbeskrivningar. Toppenbok!
Du nämnde agility, och jag har faktiskt en agilitybok som jag tycker är bra.
Agility av Inger Jalakas. Denna bok tar upp de olika delmomenten inom agilityns värld och är väldigt enkel att förstå. Jag tycker denna bok är jättebra och kan varmt rekommendera den.
I denna tråd nämndes boken Hundlekar. Den är författad av Mary Ray & Justine Harding. Har haft boken i tre år och har ännu inte kunnat lära någon av hundarna något utefter denna bok. Men om det beror på mig eller på boken som sig vet jag dock inte. Det enda jag vet är att jag kunnt lära hundarna mycket mer utefter andra böcker samt från sheltie.ifokus.
Har även två andra hundböcker som visst ska vara väldigt bra.
Ceasar och hans hundar av Ceasar Millan. Denna bok tar upp vanliga hundprobem och hur mn löser dem. Dock kanske ine alla metoder är lagliga här i Sverige. Har inte läst denna bok än men har sett mycket av honom på TV och vilka metoder han använt där. Förutom att alla metoder inte är tillåtna i Sverige är Ceasar Millan något av en idol för mig inom hundvärlden.
Hundcoachen av Fredrik Steen. Jag fick denna bok i julklapp och har inte hunnit börja läsa den än. Men jag har även sett hans TV-program och tycker han är bra så jag tror nog även boken är bra.
Nu vill jag önska dig ett riktigt stort lycka till, ser fram emot bilder på vovven när du skaffat den =)
Ha det bäst!
Kramar

Jag förmodar att du tänkt satsa på klickerträning och då går Börjesson, Milan och Steen helt bort.
Innan min valpkursz började så rekomenderade min kursledare att läsa kontaktkontraktet samt dominans och ledarskap - fakta eller fantasi? Så det är två böcker jag absolut tycker du ska köpa.
I "Dominans och ledarskap - fakta eller fantasi" så ifrågasätter författaren det här med att hunden hela tiden vill klättra i rang. Hur man själv ska bete sig vid en "dominant" hund osv. Efter den boken har jag blivit mycket införstådd i hundens beteende och efter den så har jag blivit allergisk mot Ceasar, haha. 
#9 Jag hittade inget i första inlägget där det stod om klickerträning, därför rekommenderade jag böcker som jag tycker är bra. Men till klickerträning kanske de inte duger om det är det TS är ute efter.
#10 Den boken skulle jag allt vilja läsa 
Oops, såg visst att det i inlägg #5 stod om klicker. Det missade jag totalt.

#11 I första inlägget står det också att hon vill shejpa och betyder ganska automatiskt att det är klickerträning som gäller :)
#13 Aha, jag har inte hört det ordet innan. Men då fattar jag :P