Presentera eran sheltie (enkät)
Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån?
Vad heter eran hund? (stamtavlenamn och namn till vardags)
Vad heter pappan, respektive mamman?
Hane eller tik?
När är den född?
Hur hög är eran hund och vad väger den?
Vilken färg?
Vad äter eran hund och vilken mängd?
Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat?
Hur är hälsan i övrigt?
Beskriv hunden med fem ord?
Är eran hund MH-beskriven?
Vad tränar ni?
Vad tävlar ni?
På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna?
Vad har ni för mål och planer?
Positiva/negativa sidor hos er hund?
Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog?
Visa gärna bild på eran hund med
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån? Kennel Catoma i Norge
Vad heter eran hund? (stamtavlenamn och namn till vardags) Catoma's Kissed By Snowman, Pixie
Vad heter pappan, respektive mamman? Sheldon Snowman & Macronella's Sweet Little Angel
Hane eller tik? Tik
När är den född? 2009-04-03
Hur hög är eran hund och vad väger den? På tillväxt. I nuläget ca 36 cm. Vikt dryga 6 kg kanske? Ej vägd.
Vilken färg? Sobel, övertecknad
Vad äter eran hund och vilken mängd? Pro Plan Lax & Ris utspädd med lite Robur Lax o Ris. Ca 1½ dl om dagen.
Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat? Inte ännu
Hur är hälsan i övrigt? Bra, än så länge
Beskriv hunden med fem ord? Nyfiken, mysig, glad, glupsk och tokig :)
Är eran hund MH-beskriven? Inte ännu
Vad tränar ni? Lite grunder. Agility, freestyle, lydnad och spår
Vad tävlar ni? Inget ännu
På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna? -
Vad har ni för mål och planer? MH, röntgen, ögonlysning, komma så långt som möjligt. Först o främst ha kul och utvecklas tillsammans.
Positiva/negativa sidor hos er hund? Inga direkta "varningslampor" ännu. Kan vara lite fjompig mot andra hundar. Älskar folk.
Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog? Ville ha en mindre, lättlärd hund som förhoppningvis framtida tävlingshund. En hund som skulle hamna i small/medium i agilityn. Gärna med lättskött päls. Så sen blev det att åka 130-140 mil enkel väg för att hämta hem terroristen :)
Visa gärna bild på eran hund med
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån? Mojsans kennel i Västerås.
Vad heter eran hund? (stamtavlenamn och namn till vardags) Mojsans Black Diamond. Till vardags bär hon namnet Ronja. Namnet kommer från att Ronjas mamma heter Lovis.
Vad heter pappan, respektive mamman? pappa: Hazy Dawn's Crimson Globe. mamma: Humblegate Golden Glossy
Hane eller tik? Tik
När är den född? 15 Maj 2007
Hur hög är eran hund och vad väger den? 32,5cm, 6,4kg
Vilken färg? Trefärgad
Vad äter eran hund och vilken mängd? 1dl/dag av Robur light foder.
Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat? Ska HD samt AD röntgas i början på 2010
Hur är hälsan i övrigt? Ronja är frisk och kry. Vi misstänkte att hon hade kennelhosta för ett halvår sedan kanske.. men inget vi kollade upp. Vid 7 månaders ålder opererade hon bort en övre hörntand som växte fel. Tydligen något som är vanligt hos shelties.
Beskriv hunden med fem ord? Värdighet, vacker, respektgivande, lättlärd, samarbetsvillig
Är eran hund MH-beskriven? Nej,
Vad tränar ni? Agility, lydnad, spår, freestyle,
Vad tävlar ni? Agility och lydnad. Vill även börja tävla i spår.
På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna? Klass II i hoppklass och två pinnar i agilityklass I. Ännu inget förstapris i lydnadklass I.
Vad har ni för mål och planer? Långsiktiga är championat i agilityklass samt hoppklass. Vill även kvala till SM. LP1 och LP2 i lydnad. Ett uppflytt till högre klass spår vore inte heller dumt. Men vi börjar med att ha som mål att klara av appellklassen. :)
Positiva/negativa sidor hos er hund? Bra av och på knapp. Har en positiv inställning till allt. Bryr sig inte om varken mötande människor eller hundar. Behandlar andra som hon själv vill bli behandlad. God kamplust. Älskar att träna!!! Bryr sig väldigt mycket om mina tankar och känslor och läser av mig otroligt bra.. på både gott och ont.
Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog? Jag ville ha en allroundhund som vi skulle kunna tävla högt i agility med, få bra resultat i lydnad. En bra hund som fungerar även i vardagen. Jag ville ha en hund som var bunden till sin ägare, som ville jobba med mig.
Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån? Belgerdunord i Strömstad
Vad heter eran hund? (stamtavlenamn och namn till vardags) Belgerdunord's little Crow, Viggo
Vad heter pappan, respektive mamman? Sheldon Serio Comic & Belgerdunord's magic wind
Hane eller tik? Hane
När är den född? 2008-14-27
Hur hög är eran hund och vad väger den? ca. 33cm 18 månader gammal. 5 kg.
Vilken färg? Sobel
Vad äter eran hund och vilken mängd? Royal Canin mini adult, ca. 1,5dl/dag
Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat? HD grad A
Hur är hälsan i övrigt? Lever loppan ;)
Beskriv hunden med fem ord? Intensiv, kaxig, snabblärd, glad, arbetstokig
Är eran hund MH-beskriven? nej
Vad tränar ni? Agility, freestyle och påbörjat viltspårsträning
Vad tävlar ni? Debuterat agility, debuterar freestyle nästa år. Förhoppningsvis viltspår i framtiden.
På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna? Än är han ung, så vi har inte hunnit med så mycket än. ;) Målen är dock många.
Vad har ni för mål och planer? SAGCH, SAG(hopp)CH, SVCH, FSD1. Sedan skulle ett par titlar utomlands inte vara fel. (A) Vi ska tävla utomlands i framtiden, så vart det för oss vet jag ej. Någon gång ska vi tävla SM i agility också hoppas jag ;)
Positiva/negativa sidor hos er hund? Han är väldigt krävande då det gäller aktivitet, på både gott och ont såklart. ;) Kan inte hitta så många negativa sidor som jag tänker på. Han är dock helt fantastisk enligt mig själv. Trodde aldrig jag skulle få en så perfekt hund, miljöstark, skottfast, arbetsmyra och idealiskt temprament enligt mig. :)
Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog? Största anledning var att jag redan hade en sheltie (Ronja) hemma. Sheltien passar mig helt enkelt som handen i handsken. :)
Mvh Emelie 
Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån? Kennel Birasin i Teuva Finland
Vad heter eran hund? Birasin Change My Life kallas Ressu
Vad heter pappan, respektive mamman? Pappan heter Japaro Tri To Resist och mamman Sleepless Silver Dry Gin
Hane eller tik? Hane
När är den född? 02.02.2005
Hur hög är eran hund och vad väger den? Ressu mäter 35,5cm i manken och väger 7,6kg
Vilken färg? Bluemerle
Vad äter eran hund och vilken mängd? 1st Choice ca 1,5dl om dagen som delas på två mål. Så får han oxå lite hemkokad "hundmat" med varje måltid
Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat? Ja. B/D och 0/0.
Hur är hälsan i övrigt? Ressu är väldigt känslig med maten har väldigt lätt att få diarre. Men annars så är han i toppform =)
Beskriv hunden med fem ord? Arbetsnarkoman, vänlig, lyhörd, läromästare och mamis =)
Är eran hund MH-beskriven? Nej
Vad tränar ni? Agility, lydnad och viltspår
Vad tävlar ni? Inget för tillfället, försöker få finslipat dom sista momenten inom lydnaden. Agility har vi tävlat inom, men pga av skadan i höftet så läggs tävlingskarriären på hyllan, dock fortsätter vi träna lite smått då han älskar agilityn.
På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna? Ressu är i agilityklass 2
Vad har ni för mål och planer? Starta inom lydnaden då dom sista momenten löper som matte vill =)
Positiva/negativa sidor hos er hund? Ressu gör allt för matte och är väldigt samarbetsvillig. Negativa är att han blir för ivrig och går på övervarv.
Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog? Mycket hund i ett litet paket =) Har haft collie tidigare och ville ha en lite mindre hund men med samma ädla uttryck, så då passade sheltien som handen i handsken…
Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån? Kennel Hillfire i Ärla, Sverige
Vad heter eran hund? (stamtavlenamn och namn till vardags) Hillfire Tri To Be Good och kallas Kiira
Vad heter pappan, respektive mamman? Pappan heter Japaro Tri To Resist och mamman Honeybrook Caribbean Sea Pearl
Hane eller tik? Tik
När är den född? 28.07.2009
Hur hög är eran hund och vad väger den? Hon är nu nästan fem månader och är nästan 32 cm i manken väger 4,2kg
Vilken färg? Trefärgad
Vad äter eran hund och vilken mängd? Kiira äter Hills och får nästan 3dl om dagen uppdelat på 3 måltider
Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat? Nej, hon är för ung =)
Hur är hälsan i övrigt? Frisk som en nötkärna =)
Beskriv hunden med fem ord? Energiknippe, glad, busfrö, lättlärd och en liten retsticka =)
Är eran hund MH-beskriven? Nej.
Vad tränar ni? Nu just så tränar vi dom grundläggande sakerna i vardagen
Vad tävlar ni? Inget ännu
På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna? -
Vad har ni för mål och planer? Att Kiira ska utvecklas så att vi kan gå på en och annan utställning men tyngdpunkten kommer ändå att ligga på lydnaden och agilityn
Positiva/negativa sidor hos er hund? Hon är väldigt lättlärd. Kan vara lite harig av sej och lite gapig.
Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog? Har jag ju redan svarat på i Ressus presentation =) Men drar det en gång till: Mycket hund i ett litet paket =) Har haft collie tidigare och ville ha en lite mindre hund men med samma ädla uttryck, så då passade sheltien som handen i handsken…
Ser att ingen av hundarna som ännu blivit presenterade är MH-beskrivna. Alla vi som har svarat och kommande som svarar… varför har ni inte gjort det? kommer ni att göra det?
Kennel Request i Gällivare
Request Sparkling Rose "Tindra"
Far: Grandgables Say It Again Sam
Mor: Moorwood Rose Phenomenal
Hane eller tik?
Tik
När är den född?
13/4-05
ca 42 cm hög, 12kg
Vilken färg?
Skuggad sobel
Klass färskfoder, 250g om dagen uppdelat i två mål.
Japp A-höfter och AD ua. =)
Hur är hälsan i övrigt?
Bra
Underbar, lättlärd, envis, social, stark
Japp, det är hon. Går att se resultatet på hunddata, eller med mina egna tankar på hennes >resultat<.
Vad tränar ni?
Agility, Lydnad, spår, rapport m.m.
Vad tävlar ni?
Just nu tävlar vi bara i agility, men ska så småningom starta i lydnaden också.
Hoppklass II och Agilityklass I.
Att få ett långt och härligt liv tillsammans! =) Samt SAGCH, SAG(hopp)CH och att börja tävla i lydnad hade ju inte varit helt fel.
Positivt är att hon är en helt underbar hund med all kapacitet i världen. Hon lyckas med allt hon prövar på. Hon är en tuff hund med mycket go i. Det negativa är att hon är smått vaktig nu sen hon fått valpar och att hon ibland är lite för envis. Och att hon gärna sätter igång sin smått neurotiska dotter att skälla bara för att hon tycker att det är kul. ;)
**Och en mer allmän fråga: Varför valde ni en shetland sheepdog?
**
För att vi ville ha en mindre hund som är lätt att ta med sig. Tanken var redan från början att vi skulle tävla i agility och därför ville jag ha en rätt så förig hund. Dessutom är ju sheltien oerhört vacker.
Ingen, har fött upp henne själv.
Enya, kallas för Enya.
Far: Hillacre Hot To Trot
Mor: Request Sparkling Rose
Hane eller tik?
Tik
När är den född?
1/3-08
ca 40-41 cm, väger 8 kg.
Vilken färg?
Trefärgad
Klass färskfoder, 250g delat på två mål.
Ja. HD: A på vänster sida, B på höger. AD: ua.
Hur är hälsan i övrigt?
Bra
Lättlärd, mysig, alert, nyfiken, lättskrämd..
Nej.
Vad tränar ni?
Agility, lydnad, handling, spår, rapport m.m.
Vad tävlar ni?
Agility
Hoppklass I och Agilityklass I. Hon har bara tävlat på en tävling då hon inte är så gammal.
Att få henne att kunna tävla i agility med fokus på mig och hindren, utan att bry sig i hundar och människor runt omkring. Att hon ska kunna gå ute på promenader utan att bli hysterisk av alla hundar hon möter.. Och att vi ska ha ett långt liv tillsammans.
Hon är oerhört lättlärd och rörlig. Hon gillar att göra nya saker och hon älskar att mysa med matte. Men hon är sjukligt rädd för hundar. Det hindrar henne otroligt mycket. Men vi kämpar på och hoppas på att det ska ge sig i framtiden.
**
Se mitt förra inlägg. ;)

Woody
Woody's Bright Gloria "Zelda"
Far: Brilyn Teddy Bear Mor: Hawser meadow's Dream of Silence
Hane eller tik?
Tik
När är den född?
1 september 2007
40cm och vikten har jag glömt bort för tillfället.
Vilken färg?
Sobel
Carrier Lamm & Ris 4dl/dag
A på höfterna
Hur är hälsan i övrigt?
Toppen! (förutom crd på ögonen)
Sprallig, bolltokig, arbetsglad, hundrädd och köttbullegalen
Nej
Vad tränar ni?
Agility
Vad tävlar ni?
Agility
Agility och hoppklass 1
För min del: Scenskräcken ska bort. Zelda: Springa liiite snabbare på banan.
P: I stort sett allt. Helt underbar från topp till klo.
N: Hundrädslan
Har alltid tyckt om rasen och den är liten och nätt, arbetsglad, livlig och vacker. Väldigt varierande också, det är så härligt att ingen är den andre lik.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Nodstagårdens
Nodstagårdens Dream Girl
Far: Shellrick's You may me luck Mor: Nodstagårdens Indra
Hane eller tik?
Tik
När är hon född?
17 Januari 2009
Osäker men runt 32cm hög och vikten har jag ingen aning om.
Vilken färg?
Sobel
Carrier Lamm och Ris 2dl/dag
För ung
Hur är hälsan i övrigt?
ua
Positivt galen, arbetsglad, matvrak, söt och underbar
nej
Vad tränar ni?
Agility
Vad tävlar ni?
-
-
Komma långt inom agilityn
P: Aretsglad och smart till 100%
N: Något fjantig och lättskrämd
Samma som på Zeldas.
//BrightGloria
- Hemsida
Missar alla inlägg #6… ? 
Missar vad
Inlägg 6???
Skämt o sido även jag har gjort det. Men en ruskigt bra fråga du ställde i det inlägget.
Så jag instämmer nog med #11
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#11 Nejdå, jag såg det men har inte haft tid att svara på #0 än. Tre av mina hundar, varav en Sheltie, är mentalbeskrivna (MH). Två andra Shelties har jag gjort karaktärstest på (tror inte man kunde göra MH på Sheltie på den tiden, dryga 12-14 år sen). Jag vet inte om jag kommer att mentalbeskriva kommande Shelties. Tycker att det är roligt att göra men tycker att det blir fel när man lägger allt för stor vikt vid resultatet.
**Vilken kennel kommer eran sheltie ifrån?
**Linndoug's Kennel
**Vad heter eran hund? (stamtavlenamn och namn till vardags)
**Linndoug's Lady Penzace "Nenya"
**Vad heter pappan, respektive mamman?
**far: Hancock's Lord Lambourne
mor: Ösbygårdens Artemis
**Hane eller tik?
**Tik
**När är den född?
**f. 2009-07-11
**Hur hög är eran hund och vad väger den?
**Ingen aning om hur hög hon är, men jag vägde henne 2009-11-28 och då vägde hon 4,7kg
**Vilken färg?
**Trefärgad
**Vad äter eran hund och vilken mängd?
**RC Mini Junior ca 1 dl-1,5dl per dag.
Sen när säcken är slut så blir det RC Mini Adult Sensitive.
**Har ni HD/AD-röntgat? Vilka resultat?
**Nää, hon är bara 6 månader än så länge :)
**Hur är hälsan i övrigt?
**Bara bra ^^
**Beskriv hunden med fem ord?
**Lättlärd Positiv Galen Sockersöt Knäpp (som matte då ;))
**Är eran hund MH-beskriven?
**Nej, hon är bara 6 månader än så länge, men det kommer bli av i framtiden!
**Vad tränar ni?
**Trix, balans, börjat lite med slalom, bara vara valp också ;)
**Vad tävlar ni?
**Tävlar gör vi inte ännu, men vi hoppas naturligtvis på en lysande karriär inom agility :D kanske blir det nån freestyle och lydnad också, men det får tiden utvisa ^^
**På vilken nivå tävlar ni i dom olika grenarna?
**Inte börjat med tävling.
**Vad har ni för mål och planer?
**Jag vill träna mycket mer balans och trix, tycker det är skit kul! och så hoppas jag naturligtvis att allt går bra i agilityn, det blir en unghundskurs i agility i vår. ska bli kul!
Sen kanske det blir nån utställning, annars hoppas jag bara på en fortsatt trevlig och positiv hund ^^
**Positiva/negativa sidor hos er hund?
**Positivt: Sockersöt, otroligt lättlärd, positiv, framåt, viljan att lära, älskar kamp ^^
Negativt: Sockersöt, Blivit otrolig skällig men jag antar att det har mkt med åldern att göra också. Då hon skäller på saker som ibland inte existerar ;)
**Ville ha en lättlärd och sammarbetsvillig hund i mindre format
**Kennel Hightime
**Hightime Sweet Talking Frankie, kallas Frankie
**e: Grandgables Say It Again Sam
u: Moorwood Sweet Mimosa
**Hane eller tik?
**Hane
**När är den född?
**2006-05-13
**Ca 42 cm hög, väger ca 11 kg
**Vilken färg?
**Skuggad sobel
**Hills Science Plan, 2½ dl om dagen
**Nej, men kommer med största sannolikhet göra detta det kommande året.
**Toppen :)
**Underbar, lättlärd, kelsjuk, vacker & älskvärd
**Nej det är han inte. Ser ingen anledning att MH-beskriva honom.
**Vad tränar ni?
**Agility lite smått, i vår blir det agilitykurs.
**Vad tävlar ni?
**Inget ännu, men nästa år blir det en lydnadstävling och kanske även någon agilitytävling :)
**Har inte tävlat ännu, men när vi börjar tävla blir det på nybörjarnivå.
**Gå agilitykurs, agilitytävling, HD-röntgen innan vi börjar med agility på allvar, ha kul tillsammans samt få många underbara år tillsammans.
**Positiva: Han är smart, lättlärd och lyhörd. Han är otroligt social och älskar människor, särskilt människor han inte träffat förut.
Negativa: Problem med att hålla hans vikt på bra nivå, några gånger om året kommer han i en period då han inte vill ha hundfoder alls, hur vi än försöker. Det enda han vill ha då är frukt och grönt. Detta gör att han går ner i vikt och vi måste "göda" honom. En annan sak som är lite negativ är just att han är så pass social som han faktiskt är. När vi är ute och promenerar och Frankie är lös hoppas jag alltid på att slippa möta någon. Gör jag det så lyssnar han inte när jag säger åt honom att stanna utan rusar direkt fram till den andra människan och vill hälsa. Han blir så glad då.
**Jag ville inte ha en sheltie när vi skulle välja hundras, jag ville ha en schäfer. Det ville dock inte min mamma. Hon ville ha sheltie, men inte jag och pappa. Vi hade den uppfattningen att shelties var nervösa och skälliga av sig. Efter funderingar på olika raser kom vi fram till att vi skulle ha en nova scotia duck tolling retriever, eller tollare som de också kallas. Vi hittade en bra uppfödare här i närheten och ringde för att tinga en valp. Hon tyckte inte vi skulle ha en tollare eftersom vi inte tänkte ha den till fågeljakt. Så vi fick tänka om helt. En dag på skolans rast satt jag vid datorn och kollade på olika hundraser. Jag hittade en bild på världens vackraste lilla hund, en sheltie. Genast började jag läsa om rasen och fann att sheltien nog skulle passa oss ändå. Så när jag kom hem efter skolan gick jag till mamma och sa att jag ville ha en sheltie. Förvånad blev hon minst sagt, men glad då det var hennes favorithundras. Pappa gav med sig och 2 månader senare åkte vi och hämtade hem lilla Frankie. Sedan den dagen har min felaktiga uppfattning om rasen försvunnit. Mina hundar är inte nervösa, inte särskilt skälliga heller. De är mina ögonstenar! Den absolut bästa rasen för mig och min familj.
**Kennel Hightime
**Hightime Good looking Wayne
**e: Sunsweet Look My Way
u: Moorwood Sweet Mimosa
**Hane eller tik?
**Hane
**När är den född?
**2008-10-29
**Ca 40 cm hög, väger ca 8 kg
**Vilken färg?
**guldsobel
**Hills Science Plan, 1½ dl om dagen
**Nej, men kommer med största sannolikhet göra detta om vi ska börja med agility.
**Bra, förutom att han har CRD. Men det är inget som påverkar honom.
**Energisk, busig, gosig, trasdocksaktig, pussglad
**Nej det är han inte.
**Vad tränar ni?
**Vardagslydnad än så länge.
**Vad tävlar ni?
**Inget ännu.
**Har inte tävlat ännu.
**Ögonlysning till våren, kanske en lydnadskurs, prova på agility och se om han gillar det nu(har testat lite smått innan men han gillade det inte alls då), börja träna spår.
**Positiva: Love är en mycket social och kelig hund som alltid vill vara där man själv är, helst i ens famn. Love älskar att bli buren, det tycker han är mysigt.
Negativa: Klantig, osmart ibland, älskar att tugga på fingrar
**Av samma anledning som med Frankie

#17 OOOOJ! Vilken fluff han har blivit!
//BrightGloria
- Hemsida
#18 Hihi, ja det har han verkligen blivit :) Satt just och jämförde lite bilder från när han var yngre. Då ser man verkligen den enorma skillnaden. Din Meya ser också ut att ha blivit fluffig =)

#19 Jo, hon är en liten boll. Eller hårkorv som min bror säger. :P
//BrightGloria
- Hemsida
#20 Haha, hårkorv, vad gulligt