Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 990 ggr
Cocos82
0

Klickerträning - lite frågor

Hej på er!

Imorgon får jag hem min lilla sheltiedam och jag har så klart förberett mig genom att läsa allt som kommer i min väg om rasen, hundar i allmänhet och olika träningstips.

Har bland annat läst en bok som heter "klickerträning för nybörjare". Den väckte lite frågor som jag inte tycker riktigt svaren framkommer i boken. Men det kanske ni har koll på här som verkar så duktiga.

När man lärt in tex sitt med jälp av klickern och allting sitter och ett kommando är tilllagt och hunden verkligen är på det klara med vad det betyder och så där. Hur gör man då? Ska man fortfarande klicka varje gång man ber om sitt och belöna med godis? Sitt ber man ju om rätt ofta i alla möjliga situationer även när man inte har ett klickerträningspass så att säga. För i så fall måste man ju ha med sig klickern överallt verkligen.

Sen är jag med på att har man ett träningspass med klickern så ska hunden ha både klicket och godiset.

Men målet måste väl vara att komma bort från klickern i vardagssituationer eller vad är tanken? Glad

[Malin3033]
0

Vad kul att du får hem en liten sheltie! Från vilken kennel? om man får vara nyfiken.. :)

Klickerträning är ett ypperligt sätt för att få fram ett bra tänk hos hunden. Du får en kreativ hund som hela tiden tar egna intiativ så länge du är passiv - allt för att försöka få godisen.

Klickern ska inte utesluta belöning, utan klickern är ett hjälpmedel för att berätta att där gjorde du rätt! Tajmingen är eorhört viktig när det gäller träning med hund och därför är klickern superbra, då det är lättare att trycka fram ett klick än att säga bra. Klicket blir även väldigt tydligt för hunden.

Därför ska klicket alltid följas av en godisbit, leksak eller annan belöning.

Så fort hunden kan ett trick/kommando kan man ta bort klickern, för det är ett hjälpmedel vid inlärningen. När hunden kan te.x. sitt, så säger du "sitt" och sedan följs det av ett beröm, godis, leksak etc.

Man ser stor skillnad på en "inklickad" hund och en hund som aldrig varit med om en klicket. En inklickad hund börjar genast med att änka, och bjuda på olika beteenden för att försöka få höra klicket, eller egentligen, för att få sin belöning.

Därför är det viktigt att vara noga med inlärningen med klickern, hunden måste veta vad den innebär. Små krav i början, öka succesivt hela tiden.

Lycka till!

Cocos82
0

Tack, snälla för ett ypperligt bra svar! Glad

Hon heter Ring my bell och kommer från Frenja i Gullspång. Min första hund så jag hoppas att allting går bra. Kommer kallas Bella.

Hon verkade väldigt lugn, fin och trygg i sig själv med samtidigt väldigt framåt och kontaktsökande. Ska bli spännande!

[Malin3033]
0

#2 Önskar dig all lycka till med lilla Bella! Hoppas du delar med dig av bilder här på sheltie.ifokus!