CRD = problem med avståndsbedömning?
Min Love har kraftig CRD-utbredning i båda ögonen. Jag har hört att CRD inte påverkar hundens syn men jag blir lite osäker ibland. Love verkar nämligen ha problem med att bedöma avstånd till saker som finns framför honom. Detta medför att han ibland ramlar omkull när han ska hoppa ner från tex sängen. Det är även ofta som han slår i huvudet i bordsben och dörrkarmar. Innan har jag trott att att Love bara var allmänt klumpig, men nu börjar jag fundera på om det kan ha med hans CRD att göra.
Vad tror ni, kan det bero på hans kraftiga CRD eller kan det vara så att Love är lik sin matte, dvs extremt klantig?
Kan tillägga att Love ska ögonlysas i februari/mars för att se så hans ögon inte blivit sämre.
Tråkigt att höra att han har CRD. Inte för att jag vet exakt vad det är men allt som har med ögon tycker jag är ledsamt att de får. Hoppas att ögonlysningen går bra.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Den ögonveterinär som föreläste på rasklubbens avelskonferens förra året menade på att de delar av ögat där CRD sitter blir påverkat negativt synmässigt, men att det krävs väldigt stora områden som drabbas för att det skall medföra märkbart sämre syn för hunden. Som jag förstod det är det därför såpass ovanligt att man ser en synförsämring pga CRD att man allmänt säger att det inte påverkar hundens syn.
Hoppas så att allt står rätt till med din Love när han ögonlyses!
#1 CRD är en missbildning i åder- och näthinnan vilket innebär att dessa missbildningar är blinda partier i hundens ögon. Man brukar dock säga att hjärnan kompenserar de blinda fälten så att hunden inte har problem med synen. Tack, det hoppas jag med.
#2 Okej, Love hade ju kraftig utbredning som valp så det kanske är därför han verkar ha problem med synen. Eftersom utbredningen är mer än lindrig och måttlig. Tack, jag hoppas också att det är bra med hans ögon. Det jag oroar mig mest för är att det tex kanske utvecklats till colobom. Hoppas, hoppas verkligen att det inte blivit sämre.
Håller tummarna att det inte är något allvarligt fel med Loves ögon…
Emil var i sommras osäker vid vissa människor på avstånd. Så om tex mormor höll i honom och jag mot dem så kunde han bli osäker om vem det var som kom. När jag var hyffsat nära kände han genast igen mig och jag fick massor av pussar. Har dock inte tänkt på det något mer… Han har CRD lindrig (i alla fall som valp).