Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 1479 ggr
Tusss
2010-01-21 21:38
0

Dålig ide?

Vår underbara lilla Bella är lite krånglig med maten.. men hon äter när hon blir hungrig, såklart.

Men det ställer ändå till problem att måsta vänta på att hon ska äta upp maten ifall man ska iväg någonstans.. och jag har funderat ett tag på hur man ska göra.. har prövat med att blanda i lite matrester, fil eller något annat.. och ändå så trugar hon.

Så en dag hade jag gett katterna lite "godare" mat, pussis portionspåse..

När katterna nästan ätit upp allt så hittade jag däremot Bella i deras matskål.. jag fyade och plockade undan skålen men nästa dag kunde jag inte låta bli.. jag tog den tomma påsen (endast sån där gele kvar litegrann i botten) sköljde den med vatten och hällde det vattnet över bellas mat och blandade runt lite.

Vips, borta på ett nafs!

Men nu undrar jag ju om detta är en så bra ide.. att ge henne denna urvattnade gelesåsen?

SaraC
2010-01-21 22:24
0

Om man nödvändigtvis vill blanda i något så skulle jag i alla fall välja något nyttigare, kattmatsgelén brukar innehålla mycket socker.

Äter hon varje dag? Hur är hon i hullet?

Jag har också en kräsen hund. Han har tidigare haft sitt torrfoder framme jämt och fått äta när han velat. Nu får han färskfoder en gång om dagen och det slurpar han glatt i sig på en gång. Sedan har han fri tillång på sitt torrfoder (den mängd han ska ha) under kvällen och natten. Har du provat färskfoder? Annat värt att testa om du inte gjort det är exempelvis att utfodra när hunden är uttröttad i huvud och kropp, det brukar hjälpa upp aptiten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tusss
2010-01-21 22:31
0

jo det är sant.. därför som jag är lite skeptisk..

Hon är bra i hullet, och hon får bra med motion. Älskar godsaker, men de räcker länge för henne (ben o dyl.)

Är inte färskfoder ganska dyrt? :S Jag har prövat promenader, bus och mentallekar, men hon tar god tid på sig att äta hur som haver.. och om man ska iväg på morgonen har man inte tid med en timmes träningspass precis..

Hade förut ofta i fil, men då det inte spelade henne någon roll så slutade jag med det och blötte det bara med vatten. När hon är med andra hundar och äter så går det oftast bra..

Har funderat på ifall någon vattnig köttbuljong skulle vara nåt? Men det kanske blir för salt?

SaraC
2010-01-21 22:39
0

#2 Man kan ju göra egen buljong, koka slaktrester eller ben eller kanske lite blodpudding. Vanlig köpbuljong känns för salt tycker jag.

Men är du säker på att hon äter för lite då? Alla hundar äter inte så fort man sätter ned skålen till dem och det behöver absolut inte vara något "fel" för det. Kan du testa ha maten framme hela tiden och låta henne få äta när hon vill och kanske lite då och då?

Färskfoder är inte dyrare än torrfoder, tycker jag. Jag kör på Klass, det kostar 200 kr för en kartong med 20 korvar. Min hund som väger ca 11 kg äter en halv korv om dagen (han äter halva sin dagsranson eftersom han även äter torrfoder) så det räcker i 40 dagar.

Niini
2010-01-21 22:43
0

Turbos uppfödare sa att maen står på golvet 10 min, äter inte hunden är det bara att vänta till nästa mattur. Hundar klarar sig utan mat flera dagar, hon äter nog när hon blir tillräckligt hungrig. Ingen vits att skämma bort, det förvärrar bara för då lär hon sig att det kommer gott om man vägrar tillräckligt länge ;)

Tusss
2010-01-21 22:45
0

Kanske om man kokar lite köttfärs?

Hon äter inte för lite, annat än de dagar vi måste iväg och inte kan lämna henne hos pojkvännens mamma eller ensam hemma.. då blir det en tidig middag, men ingen extra portion för den missade frukosten..

annars får maten stå så länge jag kan ha uppsikt över den så att inte katterna äter upp den.

Ska ta och kolla upp färskfoder i såna fall, det kan ju vara så att hon tycker bättre om det..

Som sagt, hon är bara seg på att äta.. ibland kan maten stå hela dagen och så äter hon den inte förrän vid 01 på natten! Och att då ge henne frukost vid 06 då jag kliver upp blir ju lite fel..

Så, jag är mer orolig att hon ska få fel rutiner, i och med att hon trugar med att äta upp. Sedan blir det svårt att matcha när hon behöver gå ut, om jag låter maten stå framme hela natten kanske hon behöver gå då jag sover.. och ja, då händer det ju en olycka..

SaraC
2010-01-21 22:45
0

#4 Alla hundar funkar tyvärr inte så. För en del passar det bättre med "fri tillgång" exempelvis.

Tusss
2010-01-21 22:46
0

niini.. det är just detta jag är lite rädd för ska hända..

men om hon då får i sig bara middag varje dag, som dessutom blir utdragen.. vad händer då med hennes ämnesomsättning? Blir inte hela dagsrutinen vriden då?

Tusss
2010-01-21 22:47
0

saraC Jo jag har förstått det.. är väl bara nojig :S

SaraC
2010-01-21 22:48
0

#5 Kan förstå att det blir ett problem om det kan hända olyckor. För oss har det aldrig varit några problem att vovve äter när han väljer det. Men testa gärna färskfoder, det brukar göra under på den här typen av hundar!

Tusss
2010-01-21 22:57
0

hon har världens minsta tarm och blåsa :O

Men jag ska försöka.. vore skönt om man kunde vara säker på att hon äter som hon ska och slippa vara som en hök över matskålen bara för att katterna inte ska äta upp den..

Och om jag tar undan matskålen och låter det stå till middag (eller frukost om det nu är så) då tycker hon inte alls att maten är ätlig..

SaraC
2010-01-21 23:01
0

#10 Oj, vad jobbigt. Har du kollat upp så att det inte är något fysiskt som spökar?

Ja, prova på och känn inte att det är hela världen om hon inte äter så mycket som du tycker hon borde varje dag. Så länge hon är pigg, frisk, bra i hullet och faktiskt äter så skulle inte jag se det som något större problem. Men det är ju bara jag Glad

Nej, problemet är ofta det. Tar man bort skålen måste man oftast slänga och fylla på nytt eftersom lukten försvinner när den stått framme. Och många hundar bryr sig som sagt inte heller om att skålen tas bort och sedan kommer fram igen, det är lika tråkigt ändå Oskyldig

[Malin3033]
2010-01-21 23:12
0

Annars är det också så att vissa hundar äter hellre på nätterna.

Ressu
2010-01-22 10:04
0

Jag har tidigare haft väldiga problem med att få Ressu att äta, numera när jag har börjat koka ris, köttfärs och grönsaker som jag blander med lite i hans torrfoder har han börjat äta med stor apetit,,,

Dessutom är Ressu väldigt känslig i magen så jag har provat det mesta men han har blivit väldigt kass i magen av olika färskfoder samt även vissa torrfoder.

Hoppas det löser sej med Bella.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus