Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 7201 ggr
MenvaFa
0

Foder som behåller pälsen?

Behöver nu eran hjälp med att hitta ett foder som minskar att min hund fäller.. De är mitt i vintern ändå fäller han mer än vanligt.. Mycket kan man ju påverka med ett bra foder. Tips välkommnas på andra krep likså. Flört

sissie
0

Vad använder du för foder just nu?Glad Jag jobbar med foder så det är alltid min första fråga så att man kan hitta rätt. Det finns många saker man kan göra men en del har ingen effekt beroende på vilket foder man har.

Skriv gärna också upp de första 5 ingredienserna i fodret. Det är dom fem som påverkar hunden mest.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

MenvaFa
0

JA har provat massor.. Júst nu går han på frolic innan de gick han på pedigree men han funkade väldigt bra på Hills foder. Men de är ju ganska dyrt skulle vilja ha samma effekt som hills foder ger men en penning billigare.. Annars får de bli hills igen. Tungan ute

Starfall
0

#2 Hills har faktiskt sänkt sina priser nu för inte så hemskt länge sedan. 15 kg kostar 499:- hos veterinären, pådjuraffärer har jag sett 12kg's säckar för 399:- . Men jag har räknat ut att det blir samma kilopris så det kvittar nog vart man köper det :)

sissie
1

Förstår att du har problem med pälsen om han fått pedigree. Det är ett spannmålbaserat foder med mycket lågt innehåll av kött. cirka 4 -5 %. De måste äta stora portioner av pedigree och får då i sig alldeles för mycket spannmål som torkar ur hus och päls.

Frolic är ett godis och inte alls ett fullvärdigt foder. Mycket hög fett halt i Frolic också som hundar snabbt blir överviktiga.

Hills är mycket mycket bättre. Dock ett ganska dyrt foder då de även av hills behöver äte lite större portioner än en del andra. Hills innehåller också spannmål likväl som Royal Canin och Eukanuba.

Jag skulle föreslå Pro Plan, Standardt, Robur, James Wellbeloved, Advance, Hill's Natures Best, Nutra Nuggets eller Nutra Gold. Alla mer eller mindre fria från spannmål. I dom är det ris som kolhydratkälla istället. James är dyrast utav dem men också ett mycket bra foder fritt från onödiga extra ingredienser.

Orijen är ett foder som också är mycket bra men en del hundar gillar inte smaken. Mycket högt innehålla av kött. Innehåller havsalger som dock  ger maten en något udda smak som en del hundar ratar.

Tänk på att portions storleken ( hur mycket de ska ha per dag) som avgör om ett foder är dyrt eller inte. Tex så räcker en 15 kg säck av Pro Plan lätt 3 månader till en sheltie. Det blir bara 200 kr per månad!

Börja med att byta till något av ovanstående foder eller ett motsvarande foder hos en zoobutik. Det tar minst en månad innan du ser någon större skillnad. Ibland kan de behöva fälla ur en gång innan en ny och bättre päls kommer fram. En dålig päls tar tid på sig att bli bra. Ibland kan det till ock med bli så att huden bli glad av nya näringsämnen att pälsen fäller ur mera för att få fram en ny och bättre päls.

Så sluta inte för tidigt och tro att det inte fungerar. Ett vanligt misstag tyvärr. Päls tar tid att få ordning på. Men jag kan lova dig att det kommer att bli bättre om du ger pälsen en chans.

Och det bästa av allt. Även om säckarna är dyrare att köpa på prislappen så är dom billigare att använda än Pedigree!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

SparklingTindra
0

#4 Varför skulle inte hundar ha spannmål i maten? Inte tror jag att hundens foder bara ska innehålla kött. Det skulle dom ju inte äta i vilt tillstånd heller. Dessutom har jag fått höra att foder som Orijen kan orsaka problem med t.ex. njurarna på grund av innehållet.

Men jag håller med om att Frolic inte är bra som mat åt hundar. Jag skulle inte ens ge det som godis.

sissie
0

Spannmål används som kolhydratskälla alltså energi. Inget fel med det. Men framför allt vete som används mest under namnet spannmål hos fodertillverkarna, har den negativa effekten att den kan ge torr hud och päls hos raser vars päls kräver mycket näring. Långhårsraser framför allt.

Pedigree och Friskies använder massor av spannmål och spannmålsproteiner i sitt foder för att kunna ha i lite med kött i sitt foder för att göra det billigare på prislappen.

I stället för spannmål så är det bättre med ris. Ris ger inte samma uttorkande effekt på hud och päls men är fortfarande en bra kolhydratkälla. Dock något långsammare kolhydrater (foder för högpresterande hundar innehåller vete och majs. Snabbare kolhydrater).

Visst ska inte en hund äta 100% kött. Det blir fel det också. Och de foder jag räknat upp saknar eller har väldigt lite av spanmål men de har alla ris istället.

Hundar måste inte ha spannmål. Ris eller majs fungerar lika bra. Mycket hårt presterande hundar kan dock behöva de snabbare kolhydraterna som finns i vete framför allt.

Hoppas jag lyckades förklara.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

MenvaFa
0

Tack så jätte mycket. Flört Nu skall jag åka och köpa ett riktigt foder till min pojk ;)

sissie
0

Skrev ned de jag föreslog. Något utav dem borde de ha.

Nutra Nuggets har dessutom bonuskort där man får en stämpel för varje säck. Efter 5 säckar så får man 6:e till halva priset. Inget man vill missa.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

MenvaFa
0

Det blev specific skin & Joint support. som skulle vara mycket gott samt bra för pälsen.. Fick samtidigt bokat en tid för tandskrapning. Aldrig tänkt på att det kan ´vara pga av tandsten han är så svår i maten.. Skäms

sissie
0

Det låter bra. Kan inte så mycket om det fodret mer än att det är ett veterinärsfoder och inte får säljas i vanliga zoobutiker om de inte har en veterinär kopplad till butiken det vill säga.

Låt det ta sin tid innan du avgör om det var bra eller inte. Ofta ser man resultatet när hunden fällt en gång och det blir ju närmare sommaren, då sommarpälsen kommit fram. Viss skillnad kan man se tidigare så som att hårafallet minskar och de får en normal fällning inför sommaren istället.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg