Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 1956 ggr
sissie
0

Första hjälpen?

Var med och hjälp till att få ihop den bästa första hjälpen-kitet för hundar. Alla kan bidra med något som är viktigt att vara med.

Att ha en första hjälpen-kit är något som alla bör tänka på innan man ger sig iväg ut i skog och mark. En liten väska/ryggsäck som finns till hands om något händer.

Vart efter förslag kommer in så uppdaterar jag denna grundtråd så att det blir lättare för alla att hitta vad som finns med.

När idéerna sinat så hjälps vi åt att plocka ut de absolut viktigaste sakerna som bara är ett måste.

Första hjälpen-kit

Ett bommullsrep 1 m eller ett retriverkoppel i bommullsrep. Bra att ha som nödkoppel och att binda om förband, lägga tryckförband, binda om spjälor m m.

En gångs flaskor med koksaltslösning. Att tvätta sår med.

Från Chanku

Bomull

bandage

tejp ("medicintejp")

självhäftande bandage

rent friskt vatten (för att vätska upp hundar, kyla ner, tvätta sår etc.)

kortisontabletter (vid Ormbett, diskutera med din veterinär hur du ska agera)

pincett

kompresser

sax

Från medde:

Jodopax

Filt - vintertid

Kylmadrass i bilen - sommartid

Från Niini:

Potatismjöl - Stoppar mindre blödningar på tex tassar och klor

Från SaraC:

Salt och vatten - att framkalla kräkningar vid förgiftning under senaste timmen då man är säker på att hunden svalt giftet. Dock ej då hunden svalt stark alkalie eller syra samt petroliumprodukt. Hunden ska dessutom vara vid fullt medvetande och pigg.

Koltabletter - också bra vid förgiftning.

Från Starfall:

Handduk - att använda när man tex lägger tryckförband.

Fortsätt…

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Bomull, bandage, tejp ("medicintejp"), självhäftande bandage, rent friskt vatten (för att vätska upp hundar, kyla ner, tvätta sår etc.), kortisontabletter (vid Ormbett, diskutera med din veterinär hur du ska agera), pincett, kompresser, sax…

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
0

Oj det var en hel del.Glad

Lägger till det!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Jodopax.

Även på vintern filt, sommaren har vi kylmadrass i bilen.

Ett triks att kyla ner en hund ska vara att även att ta på ren sprit på tassar. men bil och sprit hör inte alls ihop.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Niini
0

Nåt så enkelt som potatismjöl brukar jag alltid ha med :) Kan vara bra vid midre skador på tassar då det stoppar blödning (en klorna)

SaraC
0

Med salt och vatten ( eller vätesuperoxid (3 %) ) kan man framkalla kräkning vid förgiftning, om man är säker på att hunden svalt giftet inom den senaste timmen, att giftet inte var en stark alkalie, syra eller petroleumprodukt och hunden är pigg och vid medvetande. Så salt och vatten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chanku
0

#5 Man ska vara jätteförsiktig med salt. Det är väldigt lätt att förgifta hunden.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

SaraC
0

#6 Ja, man ska naturligtvis veta hur mycket man kan ge och det är i de fall det handlar om liv eller död och man inte har annat att tillgå.

Koltabletter är ett annat alternativ.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Starfall
0

Tycker ni alla kommit med bra tips :)

Det enda jag skulle vilja tillägga (som jag kommer på nu) är en vanlig handduk. Den kan användas till mycket, tex när man ska lägga tryckförband och behöver nåt rejält.

sissie
0

Ska vi fortsätta så vi kan bli klara och få ihop en vettig förstahjälpenlista under februari?Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Det tycker jag verkar som en utmärkt idée. Har bidragit, hoppas fler har lite andra idéer

sissie
0

Vi låter den finnas framme ett tag till sedan så sätter jag ihop en komplett lista.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Låter bra. Sedan kan man kanske börja inhandla det som fattas

Starfall
0

Låter jättebra sissie :) Hoppas fler tips på vad man kan ha i sin första hjälpenväska kommer in.

sissie
0

Tänk så hjärncellerna får jobba nu allihopa.Glad Och springer ni på något så skriv en anteckning i mobilen.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

Wow… ska erkänna att jag är riktigt Kass när det gäller sådant där.. Jag får väl även skämmas för att jag sällan har med mig första hjälpen Skäms Men med eran lista ska jag nog minsann ta mig till affären!

sissie
0

#15 Kan du komma på något som du tycker ska vara med?Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Malin3033]
0

#16 Låter svårt.. vet ju knappt vad man egentligen ska ha i "bra-att-ha-väg" till hunden. Ska fundera lite - återkommer!

medde
0

Nu väntar jag nyfiket på vad det blir totalt av denna väska

sissie
0

Vi får hålla oss till tåls några dagar till tycker jag. Till helgen kan det väl vara dags att sammanställa.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg