Apatisk sheltie
Jag vet en person som har en apatisk sheltie. Hon går knappt ut med hunden och hunden får skäll ofta. Sheltien mår verkligen dåligt och pälsen ser förskräcklig ut. Vad ska man göra?
Är inte denna tråd väldigt lik denna? Kanske du kan få svar i den tråden.
#0 Det är din tidigare tråd om samma ämné som du skrev i början av november.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag vet inte om det finns så mycket att göra… Svensk lag säger inte att man måste älska sin hund. 
Du kan ju alltid försöka prata med personen, kanske erbjuda dig att ta hunden på promenader och så? Om du är intresserad av det, förstås.
Stackars vovve! 

Kan man inte anmäla det?
#4 Om du misstänker att hunden far illa (och det låter det ju som) så kan du anmäla ägaren.
Det är väl bara det att det blir avskrivet för att de har annat att göra.
Wrooom!
#6 Varför tror du det? Det är då inte den erfarenheten jag har.. Men det kanske är olika på vart man bor.
Det är nog olika på olika håll som du säger.
Men det kan ju vara bra i alla fall att anmäla sånt som är fel, då det kan få dem att öppna ögonen och se att djurpoliser är en bra sak.
Jag är nog lite pessimistisk bara. Får skärpa till mig.
Wrooom!
#8 Jag är också pessimistisk.
Det skadar ju inte att göra en anmälan, men man bör nog inte hoppas på för mycket (i det här fallet).
Jag tror nämligen inte att det är olagligt att inte leka med, promenera eller aktivera sin hund/sitt djur. Så länge djuret får mat, vatten, skydd och den vård det behöver så begår man nog inget brott i lagens mening.
Men då jag inte är jurist kan jag förstås ha fel.

Tack för alla svar, ska försöka med anmälan.
Stackars hund
Varför inte omplacera sin hund om man inte verkar tycka om den? Eller iaf inte bryr sig så mycket om den.
#10 Håller tummarna för att anmälningen leder till något bra.
#10 Håller tummarna!