Torr päls
Jag tycker Mickey har fått så torr och tråkig päls nu under vintern, då det är så kallt ute och torr luft inne. Har ni samma problem med pälsarna på era hundar? Jag ger han olja i maten bland annat. Men tycker den är så tråkig nu. Om ni har samma problem vore det bra att få lite tips på vad man kan hitta på för att göra den lite finare.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Man kan blanda sin egen balsamspray för torra pälsar. Som man sprayar på flera gånger per dag. Fungerar också rätt bra mot snö i tassar/mage.
1/2 dl balsam typ silkesbalsam för hund (Espree silky show tex)
5 dl vatten
1-2 msk olivolja/mandelolja eller ännu hellre lanolinolja.
Skaka i sprayflaska.
Man kan också göra en över natten inpackning.
Då behöver man en heltäckande hundoverall
1-2 dl koncentrerad balsam
1-2 äggulor
Blanda noga och smeta in pälsen efter sista kissrundan. På med overallen. Tänk på att kanske linda en handuk runt magen då overallerna ofta har en "hanhundsöppning" där. Gå och sov.
På morgonen kan man låta hunden få kissa först innan man går in och tvättar bort kladdet.
Det kan behövas ett par tvättar innan allt kladd försvunnit. Pälsen blir gärna lite fet, men låt den få vara det ett par dagar.
Som akut/brist på annat så kan man faktiskt använda vanlig majonäs!!! Den innehåller lite ättika men gör man det som en nödkur en eller två gånger under vintern så är det lugnt. Gör man det för ofta kan ättikan göra pälsen lite spröd.
(Fotnot: Ättika kan man faktiskt använda för rengöring i hemmet!)
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Balsam spray har jag i flera olika med hjälper enbart tycker jag för stunden att tova ut eller så. Men inte på lägre sikt att få pälsen blank i sig själv.
Det med en natts inpackning lät ok, men skulle nog inte alls funka på Mickey. Men tor den skulle nog vara bra för pälsen. Men även lite lat och för mycket jobb att få bort. Men ska inte säga för mycket kanske en dag…..
Men en korttidsipackning är bättre än inget.
Blanda ihop och linda in honom i en stor handuk i någon timme. Eller så länge som han accepterar att vara stilla. Ju längre desto bättre. Även en halvtimme kan göra underverk.
Wrooom!
Jättetack för tipsen sissie. Hade aldrig hört om inpackningen! Alltid bra att ha lite såna tips på lager om det skulle behövas!:)
Någon mer med torr päls på sin hund. eller flera tips?
Man kan förebygga torr päls med laxolja. Vetegroddsolja kan man också ge men ger inte lika bra resultat som laxoljan.
Olivolja kan man smörja in tassar och fram för allt benhår med. Att ge det munvägen är förkastligt då hundar har mycket svårt att ta upp olivoljan. Bra vid trög mage dock.
Wrooom!
Här får mina laxolja för mera glans i pälsen. Det har iaf fungerat bra på Neiti =)
Har jämt användt NP vetegroddsolja.

Hundarna har lättare att ta upp fiskolja, än vegetabiliska oljor. Däremot är väl vetegroddsolja det man ska satsa på om man inte vill eller kan använda fiskolja.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Håller med dig. NP's vetegroddolja var det bästa som fanns innan laxoljorna dök upp.
Sen har jag faktiskt hört att om man ger tikar vetegroddsolja så har de lättare att bli dräktiga och får fler valpar. Om man gett det minst ett halvår i förväg. Om det är sant eller inte vet jag inte. Vet bara att E-vitamin är bra för fertiliteten.
Wrooom!
Har inte haft detta problem med mina hundar så jag har tyvärr inga tips. Däremot tycker jag de andras tips verkar bra! 
Nu har det även handlats in en laxolja Grizzly någonting? Nu kan vi välja och vraka mellan oljor. Oljigt värre
….
Grizzly är bra. Enkel att använda också.
Tänk på att full effekt av oljan syns först efter ett par månader. Men mjällighet i huden och klådda tex ger med sig ganska fort.
En del märker skilnad där redan efter några dagar till en vecka.
Pälsen i sig själv tar lite längre tid på sig så en inpackning brukar pigga upp själva pälsen under tiden.
Wrooom!