Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 6072 ggr
FurryTails
0

Sheltie ska inte ha täcke??

Fick en uppläxning av en äldre dam när jag var ute och gick med hunden nyss. Här är minusgrader och blåser rejält så jag har täcke på Pixel, och hon är trodts sin tjocka päls frusen. Då säger den här mötande damen att jag var dum mot hunden som hade täcke på den, för en sheltie ska klara sig bra utan. Och när jag menade på att Pixel frusen så tyckte hon att det var mitt fel som inte hade vant henne vid kyla!.. Har hon rätt? Jag använder väldigt sällan täcke förutom när det just är sånt här bitande väder.

SparklingTindra
0

Det är individuellt hur kallt väder hunden tål. Mina går utan problem utan täcke när det är -30 grader kallt, utan att lyfta tassarna. Nu vet ju inte jag hur pass kallt det är där du bor.

Jag kan tycka att täcken används lite för ofta just på shelties eftersom att dom oftast har en väl fungerande päls som inte behöver skyddas med kläder, men anser man själv att hunden behöver ett täcke på sig så behöver den väl det också.

Det beror ju också på hur mycket dom rör sig när dom är ute och hur pass mycket underull dom har.

Om man har som vana att täcka pälsen även när hunden egentligen inte behöver det så ja, då har pälsen ofta lite "sämre funktion".

Chanku
0

Jag skulle inte använda täcke om det inte var absolut nödvändigt.  

Den enda hund jag har haft täcke på var min pointer och då när det var riktigt kallt eller om han skulle vara stilla länge. Använde det också ifall han ansträngt sig och sen skulle ta det lugnt.

Jag tror det är nyttigt för pälsarna att utsättas för väder och vind. Men såklart, känner man att man behöver ha täcke på sin hund så är det upp till var o en. Vi har haft 35 minus nu i veckan. Ingen täcke, däremot har vi inte varit ute lika länge då hon lätt får köldkramp i tassarna. Om hundarna håller lite tempo ute så bygger de upp kroppsvärme själv.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Starfall
0

Jag har ett varsitt täcke åt mina hundar, men det är inte ofta jag använder dom. Det är bara om det ösregnar ute som jag använder täcke till dom. Inte för att det är kallt. Det är tassarna mina hundar fryser om ibland men det hjälpr ju inte täcket till för att förhindra;)

SaraC
0

Många hundar med bra päls kan ändå behöva täcke från och till vid till exempel vid hårdare ansträngning för att hålla musklerna varma tills de är uppvärmda/för att hålla värmen under ansträngningen och/eller efter träning för att inte kylas ned för snabbt.

Dessutom är det för mig inte självklart att alla individer inom en välpälsad ras alltid har optimal funktionalitet på pälsen, kass pälskvalité kan ju en hund få/ha av många anledningar.

Och, en päls som är bra mot väder och vind kan vara bra just mot vissa typer av väder. Beroende på vart rasen kommer ifrån är den ju anpassad främst till områdets väder. Det kan vara stora skillnader på olika typer av kyla.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chanku
0

Sen kan jag tänka mig att hundarna fryser lättare i början, innan de hunnit bygga upp ett "värmelager" i pälsen.

Men det är ju alltid något som ska avgöras på individnivå, så ha täcke på din hund ifall din hund behöver det :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
0

Jobbar ju i zoobutik så jag kan ju berätta utifrån det.

Storstad då. Så fort det blir under minus 10 kommer folk farande för att köpa täcken. Fast inte till sheltie. Sheltiefolket köper rengtäcke till sina hundar för att de inte ska bli blöta.

Sen är det skillnad på landet och storstaden. Här blir hundarna svarta och skitiga så det blir duschen för dem i tid och otid. På landsorterna är snön renare och hundarna blir inte lika ofta badade.

Med tanke på hur ofta folk badar och spolar av sina hundar i storstan - efter varje promenad - så uppstår det lättare olika former av eksem. Så ett skydd mot det är bättre än en söndertvättad hund.

Generellt så behöver inte shelties ha värmatäcke, men undantag finns. Frysisar finns i alla raser. Självklart ska de inte behöva frysa. Äldre hundar kan behöva ett täcke som håller kvar kroppsvärmen lite mera. De har oftare svårare att hålla värmen genom att de rör sig på ett annat sätt. Hundar med HD, Pertes, Artos m fl ledrelaterade problem  ska oftare ha täcke. Kyla påverkar lederna negativt. Kalla leder gör ont. Lider av det själv i vissa leder.

#0. Ha du ditt täcke till din hund när hon behöver det. Strunta i gnällkärringarna ute på stan. Dom känner inte din hund och din hunds behov.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Ressu
0

Åt mina använder jag täcke t.ex när vi har tränat agility eller mellan banorna så att dom bibehåller sin värme. Också så har jag lagt täcke på dem när det har varit över -20 grader och vi har åkt iväg i en kall bil, dock har jag tagit av täcket när bilen har fått upp värmen. Anledningen till att jag gör detta är att dom inte kan hålla värme i bilen genom att röra på sej.

Så för att summera så använder jag täcke när jag vill att hundarna ska bibehålla endel av värmen dom jobbat upp.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Gittan
0

Alla djur, även vi fryser vid olika temperaturer. Det kan skilja från dag till dag för varje individ berodde bland annat på hur trött man är, hur mycket man ätit, vilket humör man är på mm

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

emma93
0

#6 Toppen! Instämmer helt i allt, och extra mycket i det sista du skriver! Man känner sin hund allra bäst själv, och det är lustigt att det alltid finns okända människor som skall veta bättre och som gärna läxar upp en. Tänk vad skönt det skulle få vara att få höra nåt positivt i stället, t.ex "vad omtänksamt att du ser till att hunden inte fryser nu när det är extra kallt." Det finns ju många orsaker till varför en hund kan behöva täcke vid vissa tillfällen.

MarieSchroder
0

Har täcken till mina tre. Om jag använder dem beror på fukt, blåst, vad vi gjort, hur långt vi går osv.

Smulan måste ha täcke nästan hela tiden pga hennes leder som annars kan få rejält ont.

Nu när det varit neråt -20 så har alla tacksamt velat ha täcke annars har de vägrat gå. De krampar även i tassarna så det har dessvärre blivit korta promenader.

Min gamla hund (collie/border collie) hade aldrig täcke och krampade heller aldrig i tassarna…..

Som #6 sa på slutet: "Strunta i gnällkärringarna ute på stan"
Fick ungefär samma predikning från en tant här. Hon blev lite tystare när jag förklarade hur kyla inverkade på Smulans leder och hur man faktiskt inte kunde jämföra en framavlad tamhundspäls med en vild vargs!

Kan dessutom fundera på hur pass bra det är att "vänja" en hund vid kyla. Det kanske går men vilka risker tar man med det? Jag vet faktiskt inte. När vi själva fryser så blir vi mer mottagliga både för virus, bakterier och inte minst skador. Är det verkligen en bra idé att riskera det?

Inte för att det går att jämföra hästar och hundar rakt av men jag tänker på hur det var när Islandshästarna började bli populära i Sverige. Det sas att de tålde vad som helst, inte behövde stall osv. Verkligheten var en annan - som vilken häst som helst så blev även islandshästen svettig när den reds - en svettig häst torkar INTE bra i kyla och blåst. Där behövdes täcken och stall…

Sen finns det alltid de som lindar in både sina hundar och hästar lite väl mycket…. men i -30 så tycker jag inte det är så mycket att snacka om…

/Marie

ps - appropå detta. Min kompis fick en utskällning för att hon "lät sin SÅÅÅ gamla hund leva"…. herrn tyckte det var förskräckligt att se en så gammal hund, alldeles grå och dan…. Den gamla hunden var en treårig blue merle!

Starfall
0

#10 *skrattar* den mannen var visst inte så värst kunnig Flört
Håller med dig i vad du skriver:)

BrightGloria
0

Jag har täcke på Meya som fryser så lätt och för att det fastnar så mycket snö på henne. Även när hon har täcke kan hon frysa ibland. Zelda kan jag ha täcke på om det regnar eller ovanligt kallt.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

runas
0

Gusti har aldrig behövt täcke, får inte heller tasskramp värst ofta, typ 2 ggr nu när vi hade -22.

Jasper däremot som är lite tunn(han får massor av mat men lägger inte på sig iaf) fryser lätt och då de är med mig i stallet där det lätt blir kallt på betong golvet så har jag i år pga den extrema kylan klätt honom i ett regn täcke m fleece foder som han gillade men som då tyvärr inte hjälp då han fryst nåt alldeles. Funderar på att investera i ett rejält vintertäcke åt honom…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ellenfyrkant
0

Täcke använder man väl utifrån behov. Fryser hunden och trivs med täcken är det klart hunden kan få ha sitt täcke. Men i annat fall är det ju onödigt.

Mvh Ellenfyrkant

Lavine
0

Jag använder inte täcke överdrivet mycket, men en sak som jag lagt märke till är att hunden inte "krampar" i tassarna lika mycket eller nästan alls, när jag använder täcke då det är riktigt kallt. Att en (stor) del av kroppen (eg. blodomloppet) hålls varm påverkar hela kroppen.

Jag hade inte en tanke på att köpa täcke till en sheltie, tills jag till slut började fatta att min hund blev lite ilsk mot kyla (nånstans kring -17° och lägre). Och så dessa tasskramper. Så min hund var vuxen när han fick täcke, det är inte alls något jag vant honom vid från ung ålder.

FurryTails
0

Jag funderat lite. Det är så uppenbart att hon fryser, det var därför jag köpte täcket från början. Hon drar ihop kroppen och darrar som ett asplöv. Det är inte många gånger jag använt täcke, max 10 gånger så det låter lite konstigt att pälsen skulle ändra sig av det lilla.

Jag har iaf bestämt mig för att hon bara får ha täcke när hon ute men inte är aktiv, tex på läktaren vid travbanan.

bima69
0

Jag har täcke på Qina som är 13,5 år, hon fryser väldigt lätt ute och vill inte följa med på promenad när det är som kallast. Började sätta täcke på henne redan förra vintern och det fungerar väldigt bra. När det är som kallast här över 20 grader, brukar jag inte ta med henne alls…

poppysmarsvin
0

En välpälsad sheltie med korrekt päls (underull och täckhår) har nog väldigt små behov av täcke. En urfälld sheltie eller en med dålig päls över huvud taget kan säkerligen tänkas behöva extraskydd när det temerpaturen kryper nedåt.

Jag har aldrig haft värmande täcke på mina sheltie/collies, men däremot regnoverall när jag bodde i stan.

Köldkramp i tassarna "botas" bäst med att man håller undan pälsen mellan trampdynorna. Det fastnar massor med snö i den ganska långa pälsen där och det bildas isklumpar. En tass som redan fått köldkramp värmer man ganska enkelt upp genom att bara hålla om den med sina bara händer en liten stund. "Snöbollarna" i fanorna kan man undvika genom att dra på en avklippt nylonstrumpa för barn (vuxna är för breda…). Snöklumpar i hasen avhjälps genom att klippa pälsen (som vid utställning!) det också.

En sheltie med korrekt päls behöver man inte "vänja" vid kyla. Däremot kan man mycket väl förstöra en bra päls genom att "skydda" den, ha hunden i för varma bostäder och bada och borsta i tid och otid. Sheltie och collie klarar våra nordiska klimat alldeles galant och lider nog egentligen mer av sommarvärme än av vinterkyla.

runas
0

#18 Min Japer är tyvärr belagd med dålig mage pga foder allergi o har varit väldigt tunn då han inte fått behålla maten, därav mitt val av täcke för honom då han fryser väldigt lätt.

Sen tror jag inte att någon som har sheltie borstar sina hundar mer än nödvändigt, kan visserligen ha fel men…

Ang tasskramp så hjälper det inte med att "rensa" tassarna från hår, han får kramp iaf, jag menar…-15 till -25 är faktiskt kallt! Tänk dig själv att gå barfota då… Min isländska fårhund har enorma tofflor på sina tassar o har ALDRIG under sina snart 9 år fått köldkramp, så det där med pälsen tror jag inte riktigt på. Tror det har mer att göra med blodcirkulationen.

Behöver hunden täcke, oavsett ras, så sätt på den ett, annars låt bli.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

FurryTails
0

#18 Hade collie tidigare, bodde då i norrland och hon hade aldrig problem med kylan. Nu bor jag i skåne och har en sheltie som skakar häcken av sig när det närmar sig nollan. Ironisk

Tungan ute

poppysmarsvin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jag har en sheltie som aldrig någonsinn har haft vare sig köldkramp eller frusit på annat sätt - och vi bor i Östergötland där temperaturen går ner mot -20 i stort sett varje vinter någon gång… Men så är hans päls också tät och av rätt struktur. För övrigt är han inne i en fällningsperiod just nu, men har inte frusit ett dugg trots det… Min gamla colliehane valde gärna själv att gå ut och lägga sig i en snödriva framför att ligga inomhus!

Men mina hundar har å andra sidan i hela sina liv levt utomhus stora delar av dagarna så de har verkligen utvecklat kraftiga pälsar :-). Jag bifogar en bild av min lille "Affe" från i somras efter att jag badade honom vid pälsfällningen då. Den urborstade pälsen hade nog räckt till en hund till….

SaraC
0

Även om hunden faktiskt inte fryser så kan täcke behövas för vissa ibland. Kör du hårdare träning är det väldigt viktigt att musklerna är uppvärmda och att de efter träningen inte blir nedkylda för snabbt. Där är ett exempel när täcke kan vara bra, även fast hunden i sig inte fryser.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ressu
0

#18+21 Tror ändå att det är väldigt individuellt som med människor hur mycket köld dom tål…

Ressu har tjock päls. gott med underull har välansade tasshår men fryser ändå "tassarna av sej" när det kryper mot -20 grader…

Poitsu har normal päls och fryser om tassarna vid samma grader.

Kiira har enbart valppäls som är i fällning och tål att vara ute fast det är över -20 grader.

Och som #22 skriver så behövs nog täcket när dom är i träning vintertid för att skydda muskulaturen…

Nu ska man heller bara inte stirra på vad som står på temperaturmätaren. I södra delarna så kan -10 grader kännas minst lika kallt som -30 i dom norra delarna pga av luftfuktigheten…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

FurryTails
0

#23 Där sa du något som jag inte tänkte på, luftfuktigheten:P

Aja. Har försökt "härda" hennes päls med att bara använda täcke när hon var ute men inaktiv, men hon fryser massor:P Så det blir täcke på  ändå. Jag får skälla tillbaka på tanten om hon hoppar på mig igen..

Svårt att veta gränsen mellan att skydda mot kylan men inte påverka pälsen.