Ensamhetsträning för ylande unghund!?
Vi har en sheltiekille på snart 11 mån. Vi lyckades bra tyckte vi med ensamhetsträningen tills vi reste bort tre veckor. Han var då ensam som längst två tim 20 min. De tre veckor han bodde hos vänner så lämnades han inte ensam alls har vi förstått. Väl hemma igen så försökte vi lämna honom. Han ylade och skällde första ggn. De två kommande två ggn gick det bra, tyst när vi gick och tyst när vi kom hem. Han mötte oss i dörren och sträckte på sig som om han sovit. Nästföljande två ggr har det inte gått alls. Vi har fått olika tips på hur vi ska göra. Börjat med att han får ligga plats i sin korg medan vi går in i ett annat rum. Även bara att skramla med nycklar och öppna och stänga ytterdörren. Är detta ett bra sätt att träna? Tacksam för tips! :-)
Jag har tränat så att hunden är upptagen med något roligt när jag går, t.ex söka lite godis eller ha nåt tuggben eller toarulle gömd med godis när jag går. Till slut har det blivit en positiv sak att bli lämnad ensam och få tillgång till t.ex tuggbenet. Jag vet inte om det är rätt eller fel sätt, men det har funkat på samtliga hundar vi har.
Jag har gjort samma som #1. Önskar dig All lycka till med träningen!