Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 5063 ggr
Casiney
0

Skaffa vuxen hund?

Hej, alla! Är ny här men varit in på Sheltiesajten ofta men bara läst inlägg. Alltid lika intressant o roligt. Funderat på om Sheltien skulle vara en ras för mig och blivit helt betagen i rasen efter att ha sett era bilder, filmer och allt ni berättat om era hundar.

Nu har jag bestämt mig för en SheltieGlad Jag är arbetslös fn men kommer att jobba 6 tim/dag vilket ju är för lång tid att vara ensam men ska få tag på dagmatte ett par timmar per dag. Skulle helst vilja ha en valp men under dessa förutsättningar så går det ju inte.

Vuxen Sheltie måste det bli alltså. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av att skaffa en vuxen hund. Lika tillgiven (viktigt)? Längtar hem länge? Annat att tänka på?

emma93
0

Hej! Och välkommen!

Vad kul att du fallit för Sheltie!Skrattande

Jag har en hund som var 3 år när han kom hit, och har haft en som var 8 månader när hon kom till mig. Det jag har tänkt på speciellt med dem båda har varit att inte släppa dem lösa där det funnits möjlighet att komma ifrån mig. Jag har alltså väntat längre med det än om jag skulle ha fått dem som valpar. Även om hundarna har varit lydiga redan när de kom så har jag inte vågat lita på att de har känt mig som största tryggheten om de skulle ha blivit skrämda i en situaton där de var lösa. Det är det jag kom att tänka på så här direkt när jag läste ditt inlägg. Jag har inte känt att de har längtat till sina tidigare hem, däremot tar det ju lite tid att lära känna varann och komma in i gemensamma rutiner, men det gör det ju även med en valp. Jag tycker att det har fungerat jättebra och de är minst lika tillgivna som de som jag har skaffat som valp.

/emma93

Casiney
0

Tack för din kommentar. Din erfarenhet av att de blivit minst lika tillgivna låter väldigt positivt för mig. Rådet att hålla hunden kopplad första tiden ska jag ha i minnet.

När det blir dags för den att flytta in så berättar jag gärna hur det går om ngn är intresserad.

/Casiney

Starfall
0

Hej!

Jag har erfarenhet av att ta en redan vuxen hund. För snart 3 år sedan tog jag hand om en sheltietik som omplacerats pga allergi. Hon var då 6½ år gammal och visst hade hon en hel del i sitt "bagage". Mycket positiva saker, men även endel lite mindre bra beteenden. Tex som att hon inte var så bra på att gå i koppel och att hon hade en ganska dålig grundlydnad. Detta var dock saker som var tämligen lätt att rätta till. Det hade varit värre om hon hade haft beteenden som att tex vara aggressiv mot andra hundar och/eller människor. Det hade inte varit riktigt lika lätt att rätta till. Jag tycker det är viktigt att kolla upp orsaken till varför hunden omplaceras. Det finns tyvärr många problemhundar som omplaceras just av den orsaken att de är problemhundar, men det finns ju även hundar som omplaceras av tex allergi.
Något jag rekommenderar är att ta hunden på prov ett tag för att se hur väl den anpassar sig i nya hemmet. Då känner du om du och hunden klickar med varandra. Detta tror jag är mycket viktigt.

Kolla gärna på svenska shetland sheepdogklubbens hemsida och under omplacering, vuxna hundar. Där finns det ibland shelties som omplaceras. Ofta är det shelties som uppfödare behållt som valpar och sedan när hunden blivit äldre har den inte blivit som uppfödaren hoppats på. Men som ren sällskapshund skulle en sådan sheltie kanske passa utmärkt.

Lycka till!

mvh
Caroline