Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3306 ggr
Chanku
2010-02-24 15:09
0

Bravo färskfoder?

Tänkte bara höra om det är nån här inne som ger bravos färskfoder till sin hund? Hur mycket får ni ge och vad tycker ni om fodret?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Futurity
2010-02-24 21:34
0

Jag har inte haft/använder inte bravo färskfoder men jag har praot på hundsportsgymnasiet fram tills idag. På första lektionen idag så hade eleverna haft i uppgift att ta fram infortmation om olika sorters foder bla bravo.

Det dom kom fram till var att när dom ringde till bravo så visste inte den som svarade i kundtjänsten vad dom hade i maten och kollade man på innehålls förteckningen så var det mycket tillsatser.

Chanku
2010-02-24 22:06
0

Har själv läst djurvårdsprogrammet på en annan naturbruksskola och skolornas foderutbildning är (oftast) inte så mycket att skryta om :)

Om vi jämför innehållet på Bravo Bas och ett ganska populärt torrfoder:

Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45%, Potatisfibrer, Ångkokt Korn-Havre-Vete,
Vetekli,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
**Tillsatta Vitaminer och Mineraler:
**Vitamin A, D, E, B1, B2, B3, B6, B12, C, K3
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod.

Om vi jämför med ett populärt torrfoder:

Färsk urbenad lax (Chinook, coho och sockeyearterna), stillahavslamjöl, potatis (russet), atlantsillmjöl, färsk urbenad kanadasik, sötpotatis, färsk urbenad insjöröding, färsk urbenad vitögongös, färsk urbenad torsk, färsk urbenad sill, solrosolja, laxolja (konserverad med tocoferoler en naturlig källa till E-vitamin), soltorkad Alfalfa, alger (brun tång, karragen, rödalg, blåstång) purjolök, psyllium, krabbskal, rosmarin, lecitin, äpplen, cikoriarot, lakritsrot, bockhornsklöver, glukosamin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, fänkålsfrön, majssilke, myntablad, kamomillblommor, maskrosrot, sommarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitinsulfat, nypon, vitaminer (E-vitamin, colineclorid, A-vitamin, vitamin D3, thiaminmononitrat (B1), vitamin B12, folsyra, biotin), havssalt, mineraler (kelaterat järn, kelaterad zink, kelaterad mangan, kelaterad koppar), tarmbakterier (Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium torkad och jästprodukt).

Futurity
2010-02-25 10:32
0

Vilket foder jämför du med?

Chanku
2010-02-25 11:01
0

Jämförde med Orijen. Om vi jämför med 3 andra stora fodersorter:

Royal Canin (ett av minifodrena): Ris, torkad fågel, animaliskt fett, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, jäst, vegetabilisk fiber, betfiber, sojaolja, fiskolja, L-lysin, mineral, DL-methionin, natriumpolyfosfat, taurin, L-cystin, boragoolja, äggpulver, extrakt från grönt te och druvor (innehåller polyfenoler), L-karnitin.

Eukanuba (ett av minifodrena): Kyckling (>20%), majs, vete, fiskmjöl, animaliskt fett, korn, sorghum, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, dikalciumfosfat, linfrö, DL-metionin.

Robur: Kyckling, majsmjöl, ris, majsgroddar, specialprocessad havre (SPC), animaliskt fett, kycklingbuljong, äggpulver, potatisprotein, linfrö, ishavsfisk, betfiber, hemoglobin, natriumklorid, kaliumklorid, bryggerijäst, jäst (ß 1,3/1,6-Glucan).

Så jag förstår faktiskt inte vilka tillsatser de pratar om? Visserligen innehåller det onödigt mycket kolhydrater (nu tog jag Bas som innehåller mer), men det är ju bara att titta på torrfoder så är ju bravo ett väldigt rent foder. Sen finns det ju självfallet betydligt bättre färskfoder också.

Futurity
2010-02-25 12:15
0

Jo, när du säger det så tog dom upp att det var mycket kolhydrater också.

Jag formulerade mig lite konstigt ovan… Det jag menade på var iaf att dom tillsatser dom har i är konstgjorda. I stället för att ha i tex lax eller annan fisk så blandar man i D-vitamin som är framskapat på konstgjord väg.

Chanku
2010-02-25 12:28
0

Fast om vi tittar på torrfoder så är det nog väldigt få torrfoder som innehåller främst kött. Nu är Bravo inte heller det färskfoder som ligger i topp i köttnivå (tror det blir Vom og Hundemat).

Men om man i alla foder blandar i lax så innebär det också att alla hundar som är allergiska mot fisk inte kan äta färdigt foder. Det optimala vore ju att ge alla hundar någon form av BARF.

Jag skulle gärna vilja veta vilka foder de placerade som bra foder?

När det gäller kolhydraterna så tror jag knappast att Bravo innehåller mer spannmål än vad ett torrfoder gör.

Chanku
2010-02-25 15:46
0

#5 Förresten… Är det fiskolja de saknar i Bravo? För det innehåller väl faktiskt inga vitaminer, däremot antioxidanter? Däremot fiskleverolja innehåller A, D och E-vitaminer o omega-3.

Har du möjlighet så får du hemskt gärna lägga upp mer info från deras undersökning och gärna vilka andra foder de tittat på o jämfört med. Gärna vad de kom fram till gällande de fodrena också.

Futurity
2010-02-25 20:38
0

Lax är väl inte det enda ämne som innehåller d-vitamin?

ja, om du är intresserad. Men jag kommer inte ihåg vad ett av dom hette men den andra var Eukanuba.

Chanku
2010-02-25 21:03
0

#8 Det var du som gav exemplet att de ersatt fisken/laxen med tillsatta d-vitaminer.

Självfallet är jag intresserad. Jag skulle gärna vilja ha mer info vad de har fått fram om Bravo och hur deras undersökning gick till :)

Futurity
2010-02-25 22:31
0

Ja, det var i slutet av lektionen efter dom gått igenom olika vitaminer och ämnen så vi han inte med så mycket så det jag sakt om fodret nu är det jag kommer på. Ska tänka på det och se om jag kommer på något mer.