Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 4004 ggr
Maulin
2010-03-08 18:38
0

Nutra nuggets?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på att prova nutra nuggets till min 1 åriga sheltie. Han äter doggy nu men jag vill ha något annat.
Har läst mycket bra om just detta foder.

Ska man då ha den gröna eller lamm och ris den röda?

Vad tycker ni om fodret?

Chanku
2010-03-08 18:45
0

Har bara testat en liten påse till min förra hund. Inte tillräckligt länge för att säga bu eller bä. Däremot åt han gärna kulorna så ur smakhet så fick det godkänt. Jag skulle nog välja den gröna säcken (preformance).

Jag ger Pro Plan till min tik och hon fungerar bra på det fodret.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Maulin
2010-03-08 19:00
0

Okej. Ja jag funderade på den gröna säcken då.
Har haft pro plan till en annan hund och jag gillade det också.

Det är svårt att välja, men detta var lite billigare också.

Starfall
2010-03-08 19:11
0

Jag provade eukanuba till min hund Frankie men han åt det inte alls, vägrade smaka. Så jag har tyvärr ingen synpunkt på det fodret, men jag har hört att det ska vara ett väldigt bra foder.

Måste bara fråga.. Vad heter din hunds föräldrar? Jag tycker han är så otroligt lik min Love, tänkte om de kanske är släkt Glad

Maulin
2010-03-08 19:14
0

Hej. jag frågade om Nutra nuggets, inte eukanuba =) Men jag har funderat på pro plan också. De eller nutra nuggets. Svååårt.

Han är från Lönnerbergas kennel. Hans föräldrar heter Tachnamadra The Designer och Sayimas Golden Gabriella

Saras87
2010-03-08 19:21
0

Hejsan!

Jag använde det gröna Nuttra Nuggets på min första sheltie och han fungerade väldigt bra på det och då var han ganska känslig på mat. :) Hoppas du hittar ett som passar din hund.

Maulin
2010-03-08 19:28
0

Hejsan. Ja, han är ett matvrak så jag är inte orolig att han inte äter men vill ju att han ska må bra av det. Får helt enkelt köpa hem en liten säck och prova.

sissie
2010-03-08 19:44
0

Då kanske jag kan inflika med lite synpunker då jag jobbar med foder.

Nutra Nuggets är ett väldigt enkelt foder som fungerar till de allra flesta hundar. Alla varianterna har ris som huvudsaklig kolhydratkälla istället för vete som många andra fodermärken har. Tycker jag personligen är bra då många hundar reagerar på vete genom att få klåda eller trött päls.

Nutra Nuggets blå är ett underhållsfoder för sällskapshundar.

Nutra Nuggets grön är också ett sällskapsfoder för sällskapshundar som är lite mera aktiva. Man kan blanda de två för att få lagom till sin hund.

Båda har kyckling som proteinkälla.

Nutra Nuggets röd är som sagt tidigare baserat på lamm istället. Passar bra till hundar som inte uppskattar kyckling. Annars likvärdigt med den blå ungefär.

Så vitt jag vet så är shelties inte en hundras som har rasrelaterade problem typ leder, hud eller liknande så tycker jag att Nutra Nuggets är ett mycket passande foder. Enkelt och lättanvänt.

Tänk dock på att om man går från tex Doggy, Friskies, Pedigree Pal eller liknande foder så ska de ha betydligt mindre portioner. Öfrsta tiden så får man ge lite för mycket och dra ner lite varje dag tills man kommer rätt.

Om man inte gör det så har man snart en fetknopp.

Glöm inte bort att be om bonuskortet. Man får nämligen halva priset på var sjätte säck/päse. Gäller för storlekarna 3kg, 7,5kg och 15 kg.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maulin
2010-03-08 19:50
0

Hejsan! Min sheltie är redan en liten fetknopp, lite överviktig är han så jag får ta det extra försiktigt när jag byter då.

Chanku
2010-03-08 19:57
0

Jag ger 1 dl om dagen av Pro Plan (kyckling för små hundar) till Pixie.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
2010-03-08 20:17
0

Då skulle jag föreslå att du använder den blå. Det finns light också men om du tränar lite extra varje dag så går han snart ner till lagom vikt.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maulin
2010-03-08 20:25
0

Jag har precis köpt honom så han kommer nog förhoppningsvis gå ner lite i vikt snart. Han är en stor sheltie på 14 kg.

SparklingTindra
2010-03-08 20:33
0

Jag har ingen erfarenhet av Nutra Nuggets. Jag funderade på att testa det fodret nu när jag skulle gå över till torrt från färskfoder, men valde Nutra Gold istället.

Det fodret funkar i alla fall bra på mina. Dock är mina inte särskilt förtjusta i torrfoder så just nu är det matvägran här hemma. =P

#11 Vet du hur hög han är? Min ena tik är också en stor sheltie, väger 12 kg. =)

sissie
2010-03-08 21:09
0

Nutra Gold är deras lyx-variant.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maulin
2010-03-08 21:19
0

Han ska vara 41 i mankhöjd

SparklingTindra
2010-03-08 22:43
0

#14 Aha, då är han lika hög som min Tindra. =)

Starfall
2010-03-08 23:31
0

#4 Oj, jag tänkte nutra nuggets men skrev eukanuba. Fel av mig, men allt det andra jag skrev handlar iaf om just nutra nuggets;)
Okej, han är alltså inte släkt med min Love alls. Tyckte han var ganska lik, men men:P Däremot upptäckte jag något roligt, din vovves ena bror gick i samma grundkursgrupp som min Love Flört

Maulin
2010-03-08 23:42
0

Starfall: Jaså? vad roligt. Världen är bra liten =) Kommer mera bilder på honom så småningom så får du kika igen.

Starfall
2010-03-08 23:57
0

#17 Haha, ja, den är mindre än vad man tror Flört Ser fram emot bilderna ^^ Ge din vovve en kram från mig:)

Maulin
2010-03-08 23:59
0

Får hoppas solen är framme imorgon också. Ska försöka få till lite bra bilder då. Inte alltid det lättaste =)

Han är såå kramgo så en kram ska jag allt ge honom =)