Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 4720 ggr
Chanku
0

Kennel med MH & röntgen

Sitter o kollar runt lite på alla olika sheltiekennlar som finns runt om i Sverige. Det skulle nämligen inte förvåna mig ifall det blir en till fluffråtta i mitt hushåll någon gång i framtiden.

Har lite koll på en del kennlar, men man hittar ju inte alla. Vet ni om några kennlar som röngtar och som gärna mentalbeskriver sina avelshundar?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

SparklingTindra
0

Kennel Request i Gällivare HD-röntgar sina tikar och har även mentalbeskrivit vissa av dom.

Chanku
0

Det verkar som att bara en av tikarna är MH-beskriven enligt info på sidan.

Det spelar ingen roll vars i landet kenneln ligger. Jag åkte ju 140 mil enkel väg för att hämta hem nuvarande fluff :)

Chanku
0

Brainpools har jag spanat in :)

Kommer ni på fler kennlar så får ni gärna skriva. Vill ni inte skriva i forumet, så är det okej att skicka ett meddelande också.

[sheltietjej]
0

Min mormor röntgar sina hundar (dem hon har nu har HD a och ED ua). Hennes förra tik och Tess har genomfört MH.

Hennes hemsida heter http://linndougs.webb.se

SparklingTindra
0

#2 Några ska förhoppningsvis mentaltestas i år vad jag har förstått (det är ju inte säkert att man kommer med). Hon har mentaltestat vissa av föregående hundar, det är det jag menar med vissa av hundarna.

Chanku
0

Jag ser gärna att alla individer som går i avel är beskrivna, inte bara nån enstaka hund. I nuläget verkar det främst vara en eller två hundar per kennel som är beskrivna. Trist tycker jag. Ett absolut måste är dock att båda föräldrarna är röntgade och gärna individer bakåt i stamtavlan.

#6 Jaha, det visste jag inte. Jag trodde du menade att de nuvarande hundarna var mentalbeskrivna :)

SparklingTindra
0

#7 Det lär nog vara ganska svårt att hitta en kennel där du kan få en hund med övervägande HD-röntgade i stamtavlan då det är nåt som de flesta sheltieuppfödare inte prioriterar, tyvärr.

Är lite nyfiken, vad vill du ha ut av MH't på föräldradjuren? Vad räknar du som ett bra MH-resultat till exempel?

Sen så är det ju inte alltid på grund av att uppfödaren inte är intresserad av MH eller att denne tror att hundarna skulle få dåligt resultat som dom inte genomgår MH på alla sina hundar.

Det är svårt att komma med på ett MH. Brukshundar prioriteras. Det är ju i princip nästan bara om det finns nån plats över som en sheltie kommer med på ett MH. Det är ju ganska stort tryck på de flesta MH'n.

Min Tindra har genomfört MH.

Chanku
0

#8 Jag är medveten om detta, jag förväntar mig inte att hitta en sheltie där alla i stamtavlan är röntgade. Däremot ser jag som ett måste att föräldradjuren är röntgade och som ett väldigt stort plus om fler individer i släkten är röntgade. Är föräldradjuren oröntgade så blir det inget valpköp helt enkelt. Jag vill inte köpa en valp efter eventuellt sjuka djur. Hd-fel syns inte på utsidan. 

Jag är också medveten om att brukshundar går först i kön.

Jag kan tänka mig att köpa valp från icke MH-beskrivna hundar (har gjort det tidigare), men jag tycker att MH är en bra sak för att få en större bild på mentaliteten över rasen och skulle därför vilja köpa valp från en uppfödare som har liknande tankar som jag. På ett MH kan man ofta se om hunden har svårt att avreagera och om den samlar på sig rädslor. Det kan vara därför en hund som är skottfast hemma, plötsligt flyr från skottet på MHt. Om jag ser MH som den ultimata avelsutvärderingen? Nej. Jag har planerat att genomgå MH med min tik. Jag tänker inte bara MH på individnivå, utan snarare för att kunna få en överblick över rasen i helhet.

SparklingTindra
0

#9 Ok. Hoppas att du hittar en kennel du är nöjd med. =)

Chanku
0

#10 Det är ju några år framåt i tiden, men jag tänkte mest bara kika runt och se hur läget egentligen ser ut i sheltie-Sverige. Jag tycker inte att sheltieuppfödare som inte MH-beskriver sina hundar är oseriösa eller att MH automatiskt innebär att det är en bra hund, absolut inte. Som sagt, jag kan tänka mig att köpa efter icke MH-beskrivna föräldrar och som det ser ut i nuläget så verkar valet inte vara så stort :)

emma93
0

#11 Det kommer säkert att bli större intresse för både MH och ledröntgen längre fram. Vad gäller MH tror jag att fler gör det om det blir mer lättillgängligt och ett modifierat MH som inte är utformat för brukshundar (såsom det planeras att göra). Förr när karaktärstestet fanns var det ju fler Sheltieägare som testade sina hundar. Röntgen blir säkerligen allt vanligare också eftersom det blir större krav från valpköpare ang det, och ökade krav från ägarna till avelshundarna att avelspartnern är röntgad. Så det kommer säkerligen finnas fler att välja på längre fram. Det är i alla fall min tro. :)

Chanku
0

#12 Ja, röntgen kommer nog bli mer populärt. Det tror jag helt klart. Jag skulle hellre se en rejäl utveckling av det MH som finns nu, än att det kommer ett "sällskapsMH". Jag vet inte riktigt vad som är tanken med ett MH anpassat för sällskapshundar? Tillgänglighet, "spöken", skott o liknande är ju sådant som alla hundar utsätts för. Däremot finns det ju saker som inte syns på ett vanligt MH: golvrädslor, barnrädslor, hundaggressivitet etc. För mig är den allra viktigaste delen med ett MH just rädslor och hur hunden avreagerar. Rädslor har en väldigt hög arvbarhet (ljudberördhet och bland annat rädslor för människor har speciellt hög arvbarhet). Däremot tror jag inte att MH är nån form av helig graal så att säga, däremot kan det nog få folk att få upp ögonen mer för mentaliteten :) 

Jag tycker det vore toppen om det kom något test i form av en "korning" där det ingår både en exteriördel och en mentalbeskrivning.

Jag hoppas att ju mer intresserade folk blir av mentalitetsfrågan, desto fler anmäler sig till att utbilda sig till figuranter och beskrivare. Ju fler frivilliga, desto fler platser.

emma93
0

#13 Jag har inte hunnit sätta mig in hur planerna går för "MH-light" som det har kallats på vissa ställen. Om jag har förstått det rätt så är det ännu på planeringsstadiet för just vad som kan behöva ingå. Det har stått endel i Hundsport eller Hundsport special om jag inte missminner mig, liksom i protokoll hos SKK.

Har du sett/varit med på något karaktärstest? De jag var med på så testades (man beskrev inget utan hunden blev godkänd/icke godkänd) överraskning, skrammel, förmåga att efter dessa moment leka med föraren, och sen skott. Så det handlade ju just om rädslor och att avreagera. Om jag minns rätt på ordning och moment. Det fanns ofta i samband med utställningar och man kunde anmäla sig på plats. Väldigt lättillgängligt med andra ord.

När jag tänker på vad som kan vara mer intressant för bruksraser än t.ex rena sällskapsraser så så tänker jag på t.ex gripande, fasthållande, föremålsintresse, eller att agera självständigt utan förarens hjälp. Jag tycker det är jätteintressant att testa dessa saker på min sheltie också, vilket jag också har gjort, men det har inte så stor betydelse för mig som för de brukshundar jag haft. Jag tror att många avstår beskrivningen i dagsläget för att det inte känns relevant för sin egen ras. Jag håller helt med dig i att det är viktigt med kontroll av rädslor och avreaktioner. Jag har skrivit om det förut, men min sista hund som testades har inget större intresse av att agera med okända människor och det står därför i beskrivningen att hon inte har nån nyfikenhet, jaktlust, inget intresse för leken eller föremålen. Det har hon dock väldigt mycket av till vardags och framförallt ihop med kända människor, så i det fallet återspeglar resultatet endast testtillfället och inte 99.9% av hennes övriga liv. Även om själva testet inte var speciellt kul att titta på, just därför att hunden var cool och mest stod och iaktog, så är jag grymt nöjd över hur cool hon var. Hon hade inga kvartstående rädslor, och för min del känns det också bra att hon inte rusade fram till något okänt utan att ha fått klartecken/stöd från mig. Men jag vet att i mångas ögon skall en hund arbeta utan förarens stöd och vara mer framåt, när det kommer till MH-beskrivningen. På mina Shelties är jag dock väldigt nöjd med att de är bundna till mig som förare och är följsamma och mjuka i sitt sätt, lyhörda för mina önskemål. Så det är väl såna saker som gör att jag känner att det är ok och intressant att göra MH men inte så bra om man börjar försöka få Shelties att agera utefter vad man önskar hos brukshundar. Men det är bara min personliga åsikt. Jag har också sett en tendens i vissa raser att endast fokusera på vissa resultat av vissa moment i en MH-beskrivning vilket jag inte tror gynnar raser på sikt.

Jag kan också tänka mig att ett mindre omfattande och generellt MH kan göra att fler tester hinner utföras på en dag.

Chanku har du hunnit sätta dig i vad som skrivits om MH-vaianten som kan vara pågång?

Jag har efterlyst exteriörbeskrivning i många år då jag tycker att det är ett bra sätt att utan utställningens tävlingsmoment få fram en beskrivning på exteriören. Och dessutom på ett standardiserat sätt där det blir mer ingående information om t.ex storlek, tandförluster, avsaknad av testiklar osv. En bättre beskrivning av populationen än om man enbart beskriver de som ställer ut. Många väljer ju att inte ens gå på en utställning om de vet att hunden har vissa brister. Eller så vill man inte gå för att man inte tycker om själva utställningsförfarandet. Jag tror också att man som uppfödare lättare kan få valpköpare att delta i en exteriörbeskrivning än att gå på utställningar om inte intresset finns.

Den mentalbeskrivning du skriver om i samband med korning blir jag nyfiken på. Tänker du då på nån form av test, mer än beskrivning, där hunden antingen blir godkänd eller icke godkänd för att få en korningstitel?

Mentalitet är jätteintressant, men än så länge är det nog svårt att hitta begrepp så att man pratar i samma termer och beskriver samma saker.Det blir väldigt spännande att se vad man kommer fram till ang nytt MH. Jag är hoppfull inför framtiden.:)

Chanku
0

Jag har bara läst det lilla som stått i Hundsport och Brukshundsklubbens tidning. Och det är ju knapphändigt med information. Det enda som stod är att det ska undersökas om det är möjligt att ta fram ett MH anpassat för sällskapshundar och att det pågår diskussioner om hur ett sådant ska se ut. Så nej, vidare insatt i den delen är jag inte. Men är väldigt nyfiken på hur det är tänkt att ett MH light ska vara upplagt. Jag vet inte riktigt vad de har tänkt plocka bort och vad som ska läggas till.

Nej, jag har inte varit med på något karaktärstest. Däremot har jag varit med på MH-beskrivningar där det deltog allt från border collies till shelties (som alla för övrigt fick bryta i början av beskrivningen). Det bör kanske diskuteras inom rasklubben hur man vill att sheltiens spindeldiagram ska se ut ifall man vill ha en riktlinje att gå på. Jag säger absolut inte att MH ska vara något avgörande för en potentiell avelshund, utan ska vara upp till uppfödaren isånafall.

Sen är det ju så att olika raser ska reagera olika. Man vill inte se samma reaktioner hos en border collie som hos en tax. MH-beskrivningen ska göras (som du vet) på så unga hundar som möjligt, just för att de är mindre färgade av vardagen och har inte lika mycket erfaranheter som hos en vuxen hund.

Jag kan tänka mig (säger inte att det är så) att om det införs en korning där hunden blir godkänd eller icke godkänd, så kommer det bli ramaskri och det kommer vara "besvärligt", "missvisande" och intresset kommer vara minimalt. Orsaken varför jag kallade det för "korning" är för att inom brukshundsvärlden finns det en titel som kallas Korad där hunden måste ha en godkänt exteriör- och mentaldel. Det borde gå att arbeta fram en "korninglight" där rasklubben själva sätter ihop en mentalitetsbeskrivning som kan passa rasen. Jag skulle snarare bara vilja ha det till en beskrivning där både en exteriördel och en mentalitetsdel ingår. Dvs ingen konkurrensbedömning, utan på individnivå efter en utsatt mall som passar rasen.

emma93
0

#15 Oj, fick alla Sheltie bryta!? Det låter ju inte så bra. Jag har bara läst protokoll där Sheltiesarna tagit sig i genom testet hyfsat. På de MH jag har deltagit  har jag tyvärr inte sett några Shelties men många andra raser, vilket är jättekul. De har varit ganska intressant när man har fått chansen att se hela kullar göra MH samma dag. Extra intressant har det varit att när det varit hundar som har fått bryta har det ofta varit ur samma kull, snarare än samma ras, vilket ju indikerar på arv snarare än miljö.

Håller helt med dig att rasklubben måste arbeta fram hur man vill att spindeldiagrammen skall se ut för rasen, så att det är väl förankrat bland uppfödarna. Det vore så bra om uppfödare och valpköpare kunde se beskrivningen som en möjlighet till utvärdering och en hjälp att se avelsarbetet ur ett större perspektiv än på individnivå, plus att det kan vara ganska kul att se hur ens egna hund reagerar.

Jag tror som du angående en korning. Så din tanke är att en godkänd exteriörbeskrivning och en känd mental status (alltså inte godkänt mentaltest utan genomförd beskrivning) skulle kunna ge titeln korad så att man motiveras att beskriva sin hund? Det låter i sådana fall som en väldigt bra tanke tycker jag.

Chanku
0

Japp, jag tror knappt de hann genomföra två-tre moment så fick avbröts beskrivningen. Om jag inte minns helt fel så var det dessutom beskrivaren som satte stopp. Det handlade dock bara om två-tre individer, men ser man på spindeldiagrammet så ser det inte så bra ut. Ser man på undersökningen som sheltieklubben genomförde så är det inte bra alls, däremot stod det inte hur många individer undersökningen baserades på men av svaren av döma så var det inte bra alls.

Jag tror inte det går att få igenom ett godkänt mentaltest, även om jag personligen tycker att det vore det ultimata. Så då får man ta det näst bästa och ha en genomförd beskrivning. Men jag tycker samtidigt att om folk inte vill ha en godkänd/icke godkänd mentaldel, så ska det heller inte finnas en godkänd/icke godkänd exteriördel. Det ska gå hand i hand tycker jag. Däremot lär man aldrig få igenom att en icke godkänd hund inte får gå i avel så att säga och det är jag inte ute efter heller. Det jag vill är att man ska kunna få en stor bild över hur rasen ser ut som helhet och inte lyfta fram enskilda individer.

SparklingTindra
0

Tänkte att eftersom att det diskuteras MH-resultat i denna tråd så kanske denna länk vore passande för de som inte sett den.

http://www.genetica.se/_mh_data/sheltie.pdf

emma93
0

#17 Tycker det vore en jättebra sak om det fanns möjlighet till sådan "korning", då skulle man ju mycket lättare se hur det står till exteriört och mentalt med rasen.

#18 Jättetack för länken!

Fick lite (med betoning på lite) färsk info igår ang det planerade "bas-MH't" (fel av mig att det kallades light). Det är tänkt att innehålla just de saker som vi efterfrågat här ovan med möjlighet att se hantering, rädslor, avreaktioner etc, dvs saker som är intressant för alla raser. Sen skall det finnas spindeldiagram som visar hur man önskar en viss ras (där kommer ras/specialklubbarna in) och så jämför man populationer mot det. Som det är nu får man jämföra sin Sheltie mot brukshundars resultat om jag inte minns fel.

Chanku
0

#19 Jao, det är väl en jämförelse med brukshundar. Men jag tycker helt klart att det spelar absolut ingen roll. Det viktiga är att att titta på hur sheltiens resultat ser ut i helhet. Går också att titta på diagram över rasen på avelsdata (ssk.se webbtjänster avelsdata). Mellan 2001 och 2010 är det endast 221 hundar som genomgått MH. Det föds väl i snitt drygt 900 valpar om året.

Om vi tittar på röntgen. 2007 föddes 1001 valpar. 2008 röntgades 53 hundar i snittåldern 14 månader.

Det är också fullt möjligt för rasklubben att utveckla ett eget MH. Tex vorstehklubben har gjort det då de kände att "bruksMH" inte passade deras ras.

emma93
0

#20 Jag håller helt med att det är för lågt deltagande på MH för att egentligen veta hur det ser ut i rasen, så därför hoppas jag att fler blir intresserade av den andra varianten som tas fram, och att det blir lättillgängligt. Rent kostnadsmässigt så blir det ju endel nu när man måste vara medlem i SBK (om man inte redan är det) och kanske får gå med enbart för att göra beskrivningen. Jag gjorde så att jag bytte hemmaklubb för att kunna få företräde på den där beskrivningen var. Vi hade då större chans att få plats. Bara det kostade 485 kr (vilket varierar beroende på lokalklubb), och så kom några hundralappar till för beskrivningen. Det kan nog vara svårt att motivera valpköpare till en sån beskrivning för avelsutvärdering om de inte redan tänkt att vara medlemmar. Så jag hoppas att nya beskrivningen ingår i medlemskapet hos SKK eller specialklubb.

Jag tycker att det är svårt att veta hur man skall läsa spindeldiagram, och svårt att veta vad resultatet innebär för sin egen ras om man inte får nåt att jämföra med (tycker inte det känns bra att eftersträva brukshundarnas resultat för en Sheltie, för det är lätt den känslan man får när det är bruksraserna de jämförs med).

Det vore jättebra om rasklubben utvecklade ett MH, men det blir väl inte officiella resultat då så att det som privatperson går att kika på statistik och enskilda resultat?

/emma93

PS. Vill bara tillägga, så att ingen tror att jag är emot MH eller ledröntgen, att jag röntgar både armbågar och höfter och kontrollerar patellastatus, och gör MH på mina hundar. I alla fall de jag har haft sen de var valpar, en hund som man fått hem i vuxen ålder är inte helt given pga olika skäl. Men det är en annan diskussion.

Chanku
0

#21 Jag vet att många uppfödare inom andra raser sätter ut "belöningar" för de valpköpare som genomgår MH och hälsoundersökningar. En del tar lite extra för valparna och sen vid MH/undersökningar så ges den slanten tillbaka till köparen. Ja, det är dyrt med alla dessa klubbar.

Nej, jag vill inte att man ska jämföra med brukshundarna. Snarare borde det vara trevligt om rasklubben gick in och arbetade fram ett lämpligt medel att sträva efter. 

Hur ska man egentligen tolka: "OBSERVERA att texten redovisar beskrivning för närmast avrundade heltal för varje moment.Den inre cirkeln = medelvärden för brukshundar när hel ras /flera raser valts annars medelvärdet för aktuell ras!"?

Statistik och enskilda resultat borde, om inte annat, kunna redovisas på rasklubbens sida? Hur det görs med vorstehklubbens resultat vet jag faktiskt inte.

medde
0

Jag har just sett på ett annat forum att en av våra avstängda är här i tråden och läser.

Välkommen! Vi har inget att dölja här:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Chanku
0

När vi ändå pratar om mentalitet:

"I SSSK:s hälsoenkät 2008 ställdes ett antal frågor om hur ägarna uppfattar sina hundars mentalitet.

Den första frågan gällde hundens uppträdande gentemot främmande vuxna. Här svarade 61,6% att hunden var glad och positiv. 13% beskrev hunden som ointresserad, vilket är det som närmast motsvarar standardens "reserverad". 19,9% av hundarna beskrevs som ängliga/avvaktande och avvisande var 4,9%. En handfull hundar, sex stycken, vilket motsvarar 0,5% av de avgivna svaren, beskrevs som aggressiva.

Nästa fråga gällde hundens uppträdande gentemot främmande barn. Som man kunnat vänta sig var siffrorna något sämre: 51,5% glada/positiva, 15,8% ointresserade, 8,9 % ängsliga/avvaktande, 22,8% avvisande och 0,9% aggressiva.

Om man tittat på hur många hundar som uppges glada och positiva, eller ointresserade, mot både främmande vuxna och främmande barn, blir siffran drygt 62% (729 av 1171 som svarat på båda frågorna).

21 % av hundarna uppträder på olika sätt gentemot kvinnor och män, och då är det i det allra flesta fall så att hunden är mer positiv mot kvinnor.

I umgänget med främmande hundar är 61,0% glada och positiva, 13,8% ointresserade, 16% ängsliga/avvaktande, 7,3% är ängsliga och 1,8% är aggressiva.

Hundägarna ombads sedan beskriva hundens uppträdande i främmande miljöer, vilket kan ses som hunden allmänna förhållningssätt till livet. Att hunden fungerar väl även utanför hemmet är väldigt viktigt för hundens funktion som sällskapshund. 67,8% av hundarna beskrivs som nyfikna/trygga och 27,1% avvaktande/återhållsamma. 5% (60 individer) beskrevs som ängsliga/oroliga. Sammanlagt är det alltså nästan en tredjedel som reagerar negativt i obekanta miljöer.

2,8% beskrivs som panikslagna vid skrammel/oväsen och 23,7% uppges vara skotträdda.

Vi frågade även om hundarna är åskrädda (vilket 16,4% uppges vara), och kanske borde vi även ha frågat om rädsla för smällare och raketer. Tittar man på hur stor andel som uppges skotträdda och/eller åskrädda är det nästan 29%. 15,5% är berörda när de ser fladdrande föremål, 4,4% går ogärna på hala golv och 6,2% går ogärna i trappor."

Jag vet inte hur många hundar enkätundersökningen baserade sig på. Men enligt den så har ju var tredje sheltie någon form av rädsla.

emma93
0

Nu gick det att finna följande på SKK's sida om BPH (det som tidigare kallades basMH).Beteende och personlighetsbeskrivning hund

medde
0

Tack emma93, den ska jag genast in och titta på. Alltid intresannt och få läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥